Byggtråd: "Jörgens Sportster"

När vi nu pratar om "Harley-proof"...

"Som med allt annat så får du exakt vad du betalar för."

Vågar nog gissa att Kawan var det bättre köpet. :D

Hehe. Det är ju ballt när det rister. Som en tändkula: built to last.
Kawan har ju inte ens undercuttad låda, koniska timken styr- och svinglager original :D
 
Last edited:
Hehe. Det är ju ballt när det rister. Som en tändkula: built to last.
Kawan har ju inte ens undercuttad låda, koniska timken styr- och svinglager original :D

Äh, de koniska lagren är ju bara för att merparten av alla x0-årskrisande återfallsknuttar skall kunna köra med stödhjul (alt. sidovagn) :tummenupp
 
I helgen har jag fortsatt med att mäta upp Supertwinkammarna.
Tänkte ta S&S600-kammarna sist, eftersom de får sitta kvar för näst bänkning. Vill gå tillbaks till dessa kammar för att ha samma kammar som motorn hade före effekt/afr-problemet.

Efter att ha fått lite tips från Karling samt Tassen om hur man gör så tog jag mod till mig och slipade i helgen upp svetsarna till loberna på kam 2, 3 och 4 på redshift kammarna för att justera dessa. Köpte en Cotech-Dremel och Dremels 1 mm tjocka kapskivor för ändamålet. Funkade bra. Enligt tidigare inlägg låg ju dessa 5, 2 resp 3.5 (vevaxel)grader retarderade i förhållande till specen.


Specen för dessa RS615-kammar är
Insug (kam 2 o 3) 28/58
Avgas (kam 1 o 4) 59/25

Efter lite knackande och mätande så hamnade jag på.

Kam 2: 29.5/56.5 -> 1.5 grad avancerad
Kam 3: 29/57 -> 1.0 grad avancerad
Kam 4: 60.5/25 -> Ung 1 grad avancerad


Överväger att svetsa loberna nu, dels pga av att felet nu ligger på "rätt" sida (avancerade) för min motor, dels pga av att jag är tveksam till att jag klarar att knackade loberna närmare. Att justera säg en grad blir alltså ½ grad på kamloben, ganska trickigt i förhållande till betydelsen.

Iom denna korrigering av kammarna har jag nu höjt det dynamiska kompet från 172 till 180 Psi, vilket är bra.
 

Bifogat

  • IMG_2472.JPG
    IMG_2472.JPG
    175.7 KB · Visningar: 141
  • IMG_2475.jpg
    IMG_2475.jpg
    132.4 KB · Visningar: 133
  • IMG_2476.jpg
    IMG_2476.jpg
    247.4 KB · Visningar: 166
Last edited:
I väntan på att få tillbaks mina öhlinare från översyn så passade jag på att byta packboxarna till bakhjulslagren. Svingen är monterad med den nya bussningen.

Tog isär och rengjorde hjullager, shims och distansrör och fettade in med Omega77 när det ändå var isär.

Hoppas att jag får hem dämparna nu till veckan, så att jag kan montera ihop bakänden: bakhjul, kedja, kedjeskydd osv.
Det var ju inte meningen att jag denna vinter skulle behöva åtgärda stötdämpare, sving eller bakhjul öht.
 

Bifogat

  • IMG_2462.JPG
    IMG_2462.JPG
    233.6 KB · Visningar: 120
  • IMG_2460.jpg
    IMG_2460.jpg
    187.5 KB · Visningar: 132
  • IMG_2455.jpg
    IMG_2455.jpg
    242.5 KB · Visningar: 115
  • IMG_2453.JPG
    IMG_2453.JPG
    153.6 KB · Visningar: 111
  • IMG_2452.JPG
    IMG_2452.JPG
    157.4 KB · Visningar: 110
  • IMG_2451.jpg
    IMG_2451.jpg
    238.9 KB · Visningar: 117
  • IMG_2420.jpg
    IMG_2420.jpg
    245.3 KB · Visningar: 113
Last edited:
Verkade oerhört pillrigt det där med kammarna. :näsblod

När räknar du med att vara uppe i bänken igen för ny testkörning?
 
Passade även på att montera de snabbkopplingar jag tidigare beställde från Colder.

Vart väl inte snyggare än utan, ser rätt grötigt ut tycker jag. Men på min hoj kommer funktion/prestanda före looks.

Jag har saknat snabbkopplingar sedan jag gick över till sprut och därmed fick byta min Pingel bensinkran mot Pingels dubbeluttag.

Nu blir det mycket mindre slabb att demontera tank, spjällhus eller bränslepump. Eftersom snabbkopplingarna har backventiler som stänger direkt när man drar isär dem. Tidigare har jag alltså ofta behövt tappa ur bensinen ur tanken.
 

Bifogat

  • IMG_2464.jpg
    IMG_2464.jpg
    259.7 KB · Visningar: 176
Last edited:
Verkade oerhört pillrigt det där med kammarna. :näsblod

När räknar du med att vara uppe i bänken igen för ny testkörning?

Det borde inte ta så lång tid, men eftersom våren är i antågande så tänkte jag vänta tills jag kan köra hojen till bänken, och slippa låna skåpbil och trassel. Så ngn gång i april satsar jag på.

Väntar även på en kåpa från Phil Little i USA. Jag har ju köpt ett Shorai batteri för ngn månad sedan. Det väger 5.5 kg mindre än mitt blybatteri när jag provvägde. Dock är shorai-batteriet mindre. Eftersom batteriet är en del av exteriören på sportsters äldre än -04 så kommer det se märkligt ut. Det är här jag hittade lösningen från Phil. Glasfiberkåpan är på väg till Sverige nu, vart färdigplastad förra veckan. Tänkte göra batteriinstallationen klar innan jag bänkar, så får jag ett test på dessa LiFePo-batterier i samma veva.

Har även hittat lite äldre dekaler som jag dragit hem från Ebay. Vill ha ngt på den svarta kåpan från Phil, eftersom den pga av den rätt stora plana svarta ytan kan se död ut annars.

Vad gäller färger så är det ju svart, vitt samt orange som funkar bäst på min hoj. Så jag har letet mycket efter S&S gamla logga som är fyrkantigt (isf dagens ovala) och fanns i svart/orange (Isf dagens blåvita), hittade även HD.s gamla racedekal. Få se vilken jag väljer.
http://global.ebay.com/_Decal_ss_proven_performance_/220738383887/item
http://global.ebay.com/HARLEY_DAVIDSON_RACING_FLAG_DECAL_RARE/220749324063/item

Hitade även en gammal NOS tändkåpa med Harleyettan från AMF-tiden. köpte direkt, lär ta slut fort. Kommer passa min hoj bättre än Jokern jag kört med hittills.

http://global.ebay.com/32511-78_HARLEY_NOS_1_Point_Cover_vertical_holes_FL_XL/220750398835/item
 

Bifogat

  • IMG_1962.jpg
    IMG_1962.jpg
    248.7 KB · Visningar: 312
  • IMG_2320.jpg
    IMG_2320.jpg
    245.8 KB · Visningar: 149
Last edited:
Dom kan vara svettiga dom där små tändkåporna. Gamla Moriwaki, Yoshimura eller AHM kåpor till japanska fyror kostar en förmögenhet. Jag betalade drygt 900kr för min, och då är det en kopia (visserligen fräst alu istället för gjuten).

Ska också ta och köpa mig ett Shorai batteri. Jäkligt behändiga. :)
 
Dom kan vara svettiga dom där små tändkåporna...

Ja det är ju lite pengar förstås, men med tanke på att det är NOS HD-tillverkat från 70-talet så är det inte så farligt tack vare dollarkursen. Blir nog 1100-1200:- med tull och moms. Men med tanke på att den agerar krashpuck om jag lägger hojen så är det ju lite dyrt :gnissla

... Gamla Moriwaki, Yoshimura eller AHM kåpor kostar en förmögenhet. Jag betalade drygt 900kr för min, och då är det en billet-kopia.

Oj, det är ju rena HD-eftermarknadspriserna där med. Men åas är det ju lite kult med gamla GSX samt inte minst gamla highperf eftermarknadstillbehör till dessa
 
Tror nog du slipper undan tull. Handlar ju bara om en liten bricka så den skickas nog mest troligt som brev.

Sen är det precis som du säger lite kult att ha lite tidsenliga prylar även om dom inte nödvändigtvis är äkta vara. "Spare no spences!" som han säger i Lidl-reklamen. :tummenupp
 
Tror nog du slipper undan tull. Handlar ju bara om en liten bricka så den skickas nog mest troligt som brev.

Sen är det precis som du säger lite kult att ha lite tidsenliga prylar även om dom inte nödvändigtvis är äkta vara. "Spare no spences!" som han säger i Lidl-reklamen. :tummenupp

Jajag hoppas att de skickar den som brev. Men mtp på värdet kan det nog bli paket, så att den är försäkrad. Jag brukar bereda mig på det värsta, så slipper jag bli sur.:D

/J
 
Tål ett sådant batteri vibrationerna?
Det har ju länge varit problem att få annat än originalbatterier att hålla i HD.

Skall bli kul att se om du hittar de saknade pållarna.
Eller om den gamla kamen helt enkelt harmonierade perfekt med komp, insug och avgas och den nya inte trivdes alls.
Kan försvinna många hästar så.
 
Tål ett sådant batteri vibrationerna?
Det har ju länge varit problem att få annat än originalbatterier att hålla i HD.

Skall bli kul att se om du hittar de saknade pållarna.
Eller om den gamla kamen helt enkelt harmonierade perfekt med komp, insug och avgas och den nya inte trivdes alls.
Kan försvinna många hästar så.


Ja det ska bli intressant att se. En sak jag redan nu är nyfiken på är hur Shorais polanslutningar kommer hålla. De är ganska flimsiga. Känns som att böjstyvheten i dessa plåtbleck är lägre än den i kablarna. Så blir det relativrörelse mellan dessa pga av vibrationerna och den gummiupphängda batterihyllan, så är det nog risk att polerna går sönder av utmattning.

Ja det är en möjlighet jag inte heller kan utesluta: att just min motor+avgasssystem helt enkelt gillar S&S600-kammen väldigt mycket.
Det är därför jag vill gå tillbaks till den under nästa bänkning för att se vad som händer. Ska även försöka referensbänka hos Supertwin efteråt (likadan bänk), för att se att det inte är ngt som hänt med Proservice bänk.

Men eftersom det även varit är AFR-obalans mellan cylindrarna ända sedan effekten försvann så tror jag inte att det skulle vara ngt i bänken. Men man ska ju inte utesluta ngt när man felsöker.
 
Last edited:
Tog mod till mig och plockade ur Redshiftkammarna för att se om jag kunde knacka de felande loberna ytterligare lite närmare specen
Lyckades pricka in
Kam #2 (insug) på 28.5/57.5 Spec: 28/58 ->0.5 grader avancerad
Kam #3 (Insug) på 28.5/57.5 -"- 28/58 ->0.5 grader avancerad
Kam #4 (Avgas) på 60/ 25.5 -"- 59/25 ->ca 0.5 grader avancerad.

Nu lär jag inte komma närmare specen. Heller inte viktigt. Men kul att ta chansen att prova att in-situ-justera ett par kammar så här väl mot specen. Eftersom jag nu vet att de i just min motor kommer att takta precis som RedShift hade tänkt när de designade kammarna.
De andra kamsetten har ej påkrympta svetsade lober, de är tillverkade i ett stycke, så de kan inte justeras.

Imorgon ska jag svetsa fast loberna, sedan blir det en sista mätning bara för att se om ngt händer med timingen pga svetsningen. Sedan stoppar jag i S&S600-kammarna mäter dessa, sedan har jag verkliga kamdata för alla mina kammar i min motorpärm.

Sen tar jag bort mätdonen och återmonterar transkåpan, monterar stötstänger och färdigställer motorn för bänkningen med 600-kammarna som alltså får sitta kvar (därför jag mätte det kamsettet sist).

Ringde ang mina Öhlinare idag, de hade ännu inte börjat med dem. Det är ngn form av tävling i spanien, och rejsdivorna går ju alltid först. Trots ofta mindre årsbudget på hojen än gathojar som denna.


Tror nog du slipper undan tull. Handlar ju bara om en liten bricka så den skickas nog mest troligt som brev.

Sen är det precis som du säger lite kult att ha lite tidsenliga prylar även om dom inte nödvändigtvis är äkta vara. "Spare no spences!" som han säger i Lidl-reklamen. :tummenupp

Fick hem locket idag, nytt rekord från USA, beställde i fredags, hemma idag. Ingen tull, så vart 865:-. Som hittat...
 

Bifogat

  • IMG_2481.jpg
    IMG_2481.jpg
    142.2 KB · Visningar: 127
Last edited:
Fick hem locket idag, nytt rekord från USA, beställde i fredags, hemma idag. Ingen tull, så vart 865:-. Som hittat...

Underbart! :tummenupp

Rekordet för mig i snabb frakt var en stor resinbyggmodell. Skickades fredag morgon från Japan och låg ute på trappan måndag morgon. :)
 
Underbart! :tummenupp

Rekordet för mig i snabb frakt var en stor resinbyggmodell. Skickades fredag morgon från Japan och låg ute på trappan måndag morgon. :)

Mitt rekord är beställning från London på kvällen. Budbilen kommer förbi jobbet dagen efter vid lunch :tummenupp
 
Underbart! :tummenupp

Rekordet för mig i snabb frakt var en stor resinbyggmodell. Skickades fredag morgon från Japan och låg ute på trappan måndag morgon. :)
Djäklars, det måste ha varit rejäl medvind helt klart.
Vad är resinbyggmodell?

Mitt rekord är beställning från London på kvällen. Budbilen kommer förbi jobbet dagen efter vid lunch :tummenupp

Warp Speed :brinnerup
Min tändkåpa ligger i lä :gnissla
 
riktigt imponerande kunskaper du besitter Jörgen! En annan blir stolt över att trycka in "bolt on" kammar medan du bedriver raketforskning kring dina! :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top