Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Hm,varför måste man köpa fyra kolvar?

JE gör inte mindre serier när de ska specialtillverka kolvar, minst 4 st
Jag har frågat om man kan få två av dessa kolvar med en överdimension, för att på så sätt kunna ha dessa på hyllan tills den dag det är dags att borra. Men se det gick inte, ty då räknas det som en ny serie. :D
 
Kul o se att tråden lever .
Har du kollat med andra kolvtillverkare .Jag var ochså tvungen köpa 4st 30graders spec kolvar av Ross Racing men kunde få två av dom i överdim.Handlade viserligen genom en motorbyggare i usa men borde ju inte göra skillnad .
 
Du har inte lust att lägga in några bilder på det färdiga resultatet i inlägg #1 ? jag vill se den med orkar inte kolla igenom 93 sidor just nu :D
 
Kul o se att tråden lever .
Har du kollat med andra kolvtillverkare .Jag var ochså tvungen köpa 4st 30graders spec kolvar av Ross Racing men kunde få två av dom i överdim.Handlade viserligen genom en motorbyggare i usa men borde ju inte göra skillnad .

Jag kollade med Ross men JE var billigare. Men när du säger att Ross kunde göra två kolvar i ÖD så ska jag nog diskutera det alternativet med JörgenB igen. Eftersom det är han som kommer maskinbearbeta kolvarna och även designa kammen så måste han få bestämma, annars blir det för många kockar.
Jag är bara en amatör :D
 
kollade på RossRacing hemsidan det står minst 4 lika spec kolvar?
Men även typ:

" 14.) I need some more pistons, and I have the job card number. How many pistons do I have to order?

A.) If the job card number begins with "8" or "9", it is a stocking piston and you can order as few as one. If the job card begins with any other number, it is a custom piston. The minimum number of custom pistons we make at any one time is four. Absolutely no exceptions!! Also please specify which cylinder numbers you want. "

Så det verkar som du har rätt igen .Då blev jag kanske lurad att köpa 4 om man kunde fått bara 2 lika .Jag vet inte .
Har ett par extra kolvar i ÖD liggande..
 
kollade på RossRacing hemsidan det står minst 4 lika spec kolvar?
Men även typ:

" 14.) I need some more pistons, and I have the job card number. How many pistons do I have to order?

A.) If the job card number begins with "8" or "9", it is a stocking piston and you can order as few as one. If the job card begins with any other number, it is a custom piston. The minimum number of custom pistons we make at any one time is four. Absolutely no exceptions!! Also please specify which cylinder numbers you want. "

Så det verkar som du har rätt igen .Då blev jag kanske lurad att köpa 4 om man kunde fått bara 2 lika .Jag vet inte .
Har ett par extra kolvar i ÖD liggande..

Som jag förstår det måste man beställa 4st men kan få 2 av dom i överdim för framtida brak/bruk
 
Du har inte lust att lägga in några bilder på det färdiga resultatet i inlägg #1 ? jag vill se den med orkar inte kolla igenom 93 sidor just nu :D

Den blir ju förhoppningsvis aldrig klar den här hojen:D Men så här såg den ut i somras
 

Bifogat

  • IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    111.1 KB · Visningar: 334
  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    114.5 KB · Visningar: 161
  • 2824946843_65386b618d_o.jpg
    2824946843_65386b618d_o.jpg
    106.3 KB · Visningar: 227
  • IMG_0292.JPG
    IMG_0292.JPG
    59.5 KB · Visningar: 460
  • JOF_0658.jpg
    JOF_0658.jpg
    84.3 KB · Visningar: 193
  • IMG_0180.JPG
    IMG_0180.JPG
    111.3 KB · Visningar: 1,155
kollade på RossRacing hemsidan det står minst 4 lika spec kolvar?
Men även typ:

" 14.) I need some more pistons, and I have the job card number. How many pistons do I have to order?

A.) If the job card number begins with "8" or "9", it is a stocking piston and you can order as few as one. If the job card begins with any other number, it is a custom piston. The minimum number of custom pistons we make at any one time is four. Absolutely no exceptions!! Also please specify which cylinder numbers you want. "

Så det verkar som du har rätt igen .Då blev jag kanske lurad att köpa 4 om man kunde fått bara 2 lika .Jag vet inte .
Har ett par extra kolvar i ÖD liggande..

Men som jag förstår texten ovan så måste man ju beställa 4 stycken. Vad som däremot inte framgår är ju om dessa 4 måste vara identiska även vad gäller diameter :va Men lyckades du få 4 stycken varav 2 med ÖD så är det ju perfekt!
 
Riktigt snygg faktiskt.. (för att vara HD :D )

och det är väl inte direkt någon nackdel att den rör på sig också :)
 
Riktigt snygg faktiskt.. (för att vara HD :D )

och det är väl inte direkt någon nackdel att den rör på sig också :)

Tack, det var roligt att höra! Jag gillar motor-cyklar, dvs det ska bara ingå maskindelar som endera kan härledas till cykeln eller till motorn. Inga kåpor och sånt designertrams. Heller inga braindeadtouringprylar som stödkontakt, färddator, tippsensor, handtagsvärmare, växellägesindikator heller :tungan

Det är ganska lätt att få en sportster snabbare, det är ju chassiemässigt en liten ponnyhoj. Sätter man in en stor motor i en ponnyhoj så kan tom en amatör som jag få den att röra på sig :D

En kompis till mig ska sätta in en likadan S&S 1640-motor i sin S1-Buell, ska bli kul att se hur den hojen beter sig då, den är ju ännu kortare än en sportster :gnissla
 
Tack, det var roligt att höra! Jag gillar motor-cyklar, dvs det ska bara ingå maskindelar som endera kan härledas till cykeln eller till motorn. Inga kåpor och sånt designertrams. Heller inga braindeadtouringprylar som stödkontakt, färddator, tippsensor, handtagsvärmare, växellägesindikator heller :tungan

Det är ganska lätt att få en sportster snabbare, det är ju chassiemässigt en liten ponnyhoj. Sätter man in en stor motor i en ponnyhoj så kan tom en amatör som jag få den att röra på sig :D

En kompis till mig ska sätta in en likadan S&S 1640-motor i sin S1-Buell, ska bli kul att se hur den hojen beter sig då, den är ju ännu kortare än en sportster :gnissla

Har du någon teknisk info ? hur många häst har du ? vrid ? och hur mycket väger den ? borde vara ganska bra häst per kilo :P
 
Har du någon teknisk info ? hur många häst har du ? vrid ? och hur mycket väger den ? borde vara ganska bra häst per kilo :P

Jag har vägt henna tankad och körklar i garaget. Hon vägde då 210 kg varav 117 på bakhjulet.

Jag vet inte vad torrvikten kan vara, men det ligger nog 20-25 kg under.

Anledningen till att effekten kroknar vid 6300rpm i diagrammet (från juli) är att ventilfjädrarna var mattade. (Hon ska normalt dra till 7000 rpm där jag har varvstoppet) Det var detta som utlöste ett av denna vinters arbete som diskuterades ovan: att byta ventilfjädrar och då även passa på att byta kammar.

Maxvärdena står längst med till höger under diagrammet.
 

Bifogat

  • dyno_080702_nm.jpg
    dyno_080702_nm.jpg
    94.2 KB · Visningar: 178
Last edited:
Hur går'e med skinndräkten och loggorna du skulle sy på? Vet inte om det är med längre bak & jag missat det men vart lite nyfiken.
 
Hej.
Jag såg bilder på en RR-HD i en annan tråd som jag tyvärr inte hittar.
Här kommer några fler bilder på en annan RR-HD. Det har tävlats med den i endurancetävlingar på Oschersleben och med stöd från HD i Usa och Pirelli/Tyskland. Varvtiderna låg på 1.39 och dem slutförde tävlingen.
/ Peter
 

Bifogat

  • vrod1.jpg
    vrod1.jpg
    52 KB · Visningar: 152
  • vrod4.jpg
    vrod4.jpg
    56.3 KB · Visningar: 139
  • vrod6.jpg
    vrod6.jpg
    32.7 KB · Visningar: 90
Last edited:
Såg ju riktigt serös ut med V rod motorn.
Hur undrat länge varför inte Buell gör en hoj med trimmad Vrod motor.
Fast nu har dom ju helicoil Rotaxen .. :)
 
Hur går'e med skinndräkten och loggorna du skulle sy på? Vet inte om det är med längre bak & jag missat det men vart lite nyfiken.

Det går sjukt trögt. Jag ringer och mailar men det verkar inte alltför snabbt. Trodde det där skulle ta max en månad, och det mtp att det är lågsäsong.

/J
 
Jag har vägt henna tankad och körklar i garaget. Hon vägde då 210 kg varav 117 på bakhjulet.

Jag vet inte vad torrvikten kan vara, men det ligger nog 20-25 kg under.

Anledningen till att effekten kroknar vid 6300rpm i diagrammet (från juli) är att ventilfjädrarna var mattade. (Hon ska normalt dra till 7000 rpm där jag har varvstoppet) Det var detta som utlöste ett av denna vinters arbete som diskuterades ovan: att byta ventilfjädrar och då även passa på att byta kammar.

Maxvärdena står längst med till höger under diagrammet.

satan vilket vrid du har!:yoparty :D
jag menar, runt 100 Nm redan vid tomgång (mer eller mindre) är inte fy skam:hihi
har du fått dina delar ännu?
 
heh, världen är liten....Satt i väntrummet hos min lokala ursäkt för sjukvård idag, greppade en tidning på måfå i tidningsstället och slog upp den....Rakt på ett reportage om Jörgen och Sothoran.:banana (MC-Nytt #5-06)
 
satan vilket vrid du har!:yoparty :D
jag menar, runt 100 Nm redan vid tomgång (mer eller mindre) är inte fy skam:hihi
har du fått dina delar ännu?

Det ska ju vara lite brapp i en twin, annars är det kass.

Jag provade ikväll att bli medlem på YT och att ladda upp första uppstartvideon med S&S-motorn från 2007 på tuben, eftersom sporthoj 2-years-servern där alla mina byggfilmer låg, nu verkar för evigt förlorad . Jag tänkte jag skulle föra över alla Cyréns byggtrådsfilmer till YT för de som vill höra lite HD-muller. Ska succesivt ändra länkarna i första inlägget från SH 2-years till YT. Tror dock inte att filmerna överlever speciellt länge på YT eftersom vi använder kända musikstycken.

[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]

heh, världen är liten....Satt i väntrummet hos min lokala ursäkt för sjukvård idag, greppade en tidning på måfå i tidningsstället och slog upp den....Rakt på ett reportage om Jörgen och Sothoran.:banana (MC-Nytt #5-06)

Vad kul! :D

Det reportaget var ju med gamla 1200-motorn som Kamikaze Kids momma har nu. Uppsalas fastest lady! :D ("Harley Lissi" här på SH)

Ska bli kul att se bilder på den hojen när den är klar!
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top