Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Sothoran blir lagom färdigt till Västerås race http://www.aros-nats.se/ :tummenupp
Själv ska jag försöka hinna få klart till Malmö race först.tsds.se
front_number.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sothoran blir lagom färdigt till Västerås race http://www.aros-nats.se/ :tummenupp
Själv ska jag försöka hinna få klart till Malmö race först.tsds.se

En ära att få ha en bild på din rejshoj i min byggtråd ska jag säga! :tummenupp

Imponerande slutspurt du gjort! Det är ju inte länge sedan den bara var en ram.

Västerås hade kunnat gå! Då är nog allt klart och mappat, men jag ska till Västerbotten då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äsch är väll inget specielt när jag tänker på dom andra tävlande ja kommer att få se (o har sett) på dragrace tävlingarna .

Jag tycker att den har en muskulös men ändå smäcker och gracil form. Tanken är ju stenhård. Detta plus lacken gör att jag tycker att den ser proffsig ut. Många rejshojar är ju hembränningsapparatliknande hpd:er med årsringar av till- och ombyggda lösningar och ett lapptäcke av olika färger. Rätt colt att se såna funktionella byggen också, men din ser ju nästan fabrikspreppad ut.

Är det en äkta Moon-oljetank?!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Joo oljetank från Mooneyes USA o alu soppatank made in Årjäng Sweden av race åkare o hojbyggare
Kolla in Chopmans ex/nu race hojar på siten inga lapptäcken där iaf..:)
En bild från pågående montering tankar mm.
]


Vad ballt! En äkta Moon-oljetank är ju ett sant kultföremål!

Ja den firman verkar seriös! Jag var inne och kollade på deras hemsida redan när du nämnde dem på Harleyportalen!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Har inte sett denna tråden förrän nu. Mycket häftigt bygge må jag säga även om det sitter långt inne. Är verkligen ingen HD fantast. Men du har ju byggt åd det sportiga hållet vilket jag tycker är helrätt!

Fränt! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det verkar inte som du har förmågan att misslyckas:D
Riktigt grym skorsten må jag säga.

Tack! :)

Du, jag misslyckas fortfarande ofta och mycket kan jag säga, om du bara visste! :D Jag betraktar mig som en glad amatör.

Har inte sett denna tråden förrän nu. Mycket häftigt bygge må jag säga även om det sitter långt inne. Är verkligen ingen HD fantast. Men du har ju byggt åd det sportiga hållet vilket jag tycker är helrätt!

Fränt! :tummenupp

Tack!

Ja min hoj hamnar mellan två läger, jag hittar sällan ngt som jag tycker platsar på min hoj i de tegelstenstjocka HD-tillbehörskatalogerna från Zodiac, Custom Chrome etc. Där är det mest kromat tungt junk. Men nu efter några år med den här hojen så har jag hitta många guldställen för det mer rejsiga funktionella stuk jag gillar, så nu går det lättare att hitta de delar jag inte kan eller vill tillverka själv. Förr var det värre, bara att hitta det sportiga 1" styret som sitter på var på den tiden veckors internetletande. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var en bra förklaring, den tackar jag för!

Gissningsvis så är det fler än en hobby-svetsare som fått tas in på dårhus permanent på grund av att hans rostfria bygge slagit sig bortom all räddning, man blir fanimig tooookig när det skevar iväg hur noga man än är med att lägga sömmar på olika sidor och eftervärma...:näsblod

Du har väl inte så värst mycket kvar att göra på hojen efter det här?

Jo så är det säkert :D Men den dåliga värmeledningsförmågan är ju iaf inte helt fel i ett avgassystem. Man behåller mycket termisk energi i gaserna.

Det som är kvar att göra på hojen innan denna sommar är (förutom att göra klart avgassystemet) att montera på ett nytt bakdäck. Har beställt ett Pirelli SPORT DEMON 140/70 -18 TL 67V. Ska få det den 27:e enligt trackingen. Mitt nuvarande bakdäck ett Metzler ME 550 tog slut förra sommaren efter bar 600 mil :va. Sedan ska jag även montera på ett mindre bakdrev samt ny kedja, dessa har jag dock redan hemma. DEt mindre bakdrevet på 46 isf som nu 48 kugg är för att kompensera för den nya kraftiga Bandit-kopplingen jag monterat i vinter, den har ju en större kedjekrans, 59 tänder isf 56, så jag måste kompensera denna skillnad i primären genom att ändra i sekundären.

Luftburkan ska också konverteras till ett 1" högre K&N-filter jag har köpt isf det som leverades med sprutet. Jörgen B på Supertwin är i färd med att svarva nya längre distanser för detta, han fick en skiss tidigare i veckan. Jag ska få dom redan nästa vecka.

Efter uppstart början sedan arbetet med att bänka hojen och skapa en skräddarsydd bränsle- och tändmapp. Jag har svårt att bedöma hur lång tid det kommer ta mig. Dessutom är det dags för kontrollbesiktning i år. Om allt flyter så hoppas jag att vi börja mappa i början av nästa månad. Det kommer att ske hos JörgenB på hans firma Supertwin. Så jag och hojen kommer att vara i rutinerade händer.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
På tal om svetsgrejer.

Svetsade för första gången i torsdags! Med pinne:yoparty :)

Riktigt roligt! Och jag hade tydligen lite talang, fick till hyfsat schysta fogar :tummenupp Det blev starkt/hållbart iallafall :)

Men depåstödet lät jag proffsen (tjejens farsa) ta hand om :tummenupp
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Tack!

Ja min hoj hamnar mellan två läger, jag hittar sällan ngt som jag tycker platsar på min hoj i de tegelstenstjocka HD-tillbehörskatalogerna från Zodiac, Custom Chrome etc. Där är det mest kromat tungt junk. Men nu efter några år med den här hojen så har jag hitta många guldställen för det mer rejsiga funktionella stuk jag gillar, så nu går det lättare att hitta de delar jag inte kan eller vill tillverka själv. Förr var det värre, bara att hitta det sportiga 1" styret som sitter på var på den tiden veckors internetletande. :D

Fan nu blev tom jag sugen på att ha en såndär..

Vad fan har du gjort! :mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan nu blev tom jag sugen på att ha en såndär..

Vad fan har du gjort! :mad:

Tänk efter noga innan, du bygger fast dig i en hoj som du sedan inte kan sälja eftersom ingen tror på hur mycket tid och pengar du lagt ned :D

Men ska man vara seriös så är det faktiskt en speciell och bisarr känsla att köra en vass HD. Hela den vibrerande obsoleta motorkaraktäristiken, stötstänger, tvåventilsteknik, 51 mm stora insugsventiler etc, är svårbeskrivlig. Min hoj passerar 100 rwhp redan vid 3900 och ger sedan maxvrid 175 Nm strax över 4000, kurvan är mao rätt konvex. Den är "på bettet" direkt man lämnar tomgång. Man känner sig liten fast på ett härligt sätt när man börjar gasa, även om min toppeffekt inte är så mycket att skryta med som i tex en modern litersporthoj. Min hoj är dock ca 30 kg lättare än en Busa.

Kan tänka mig hur det känns att ge spjället på racechoppers hoj ovan, den är ju på 2 liter min är bara på 1640.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering med anledning av helgens vedermödor:
Bild1. Efter en sönderkörd hålsåg och en hel del filande i det hårda rostfria stålet så vart jag klar med att ta upp matchande hål för H-röret i resp megafon efter att jag ristat av läget när allt satt på hojen.

På bild 2 och 3 har jag sedan svetsat fast H-röret på den undre megafonen, här syns även de nu fastsvetsade fästen för de långa skruvar med vilka jag ämnar hålla ihop slipjointsen. Jag har inga bra erfarenheter av klammor eller fjädrar på HD, de orkar som regel inte hålla i, varvid sedan slipjointsen hamrar sönder sig och fördärvas. JAg kommer dock att använda snyggare skruv och mutter i RF än de temporära som syns på bild 4. Inga vidare svetsfogar kanske någon också tycker men jag får skylla på att jag är nybörjare på TIG och att godset är blott 0.7 mm

På bild 4 har jag monterat samman alltihop och upptäcker, som väntat, att det slagit sig rejält i den undre megafonen i vilken jag svetsat fast H-röret. Man ser glipan i bakkant på H-rörets sadel. :mad:

På sista bilden har jag plockat av den undre megafonen igen och om man syftar längs med dess längsgående svetsfog så ser man hur mycket den krökt sig åt samma håll som H-röret sitter. Eftersom det kommer att ske samma sak när jag svetsar fast H-röret i den övre megafonen så kommer inte megafonernas slipsjoints att vara parallella efter att de förenats om jag inte gör något åt detta. Men jag tror att jag klurat ut hur jag ska kunna rikta upp det. Har även profylaktiskt förbockat den övre megafonen lite åt andra hållet eftersom den än så länge är som vekast där jag tagit upp hålet för H-röret. Lyckades även rikta tillbaks den undre megafonen genom att trä in långa rör i slipjoint resp H-rör och dra tillbaks lite grann av deformationen. Lärdomen av detta är att man ska svetsa fast megafonerna i H-röret innan man svetsar fast slipjointsen i megafonerna.

Jag knäpper mina händer för vad som kommer hända när jag svetsar fast den övre megafonen i H-röret. Då blir det dessutom trångt att komma åt med TIG-brännaren i det trånga mellanrummet mellan megafonerna. :gnissla

/J
 

Bifogat

  • IMG_0141.JPG
    IMG_0141.JPG
    80.8 KB · Visningar: 3,402
  • IMG_0142.JPG
    IMG_0142.JPG
    70.5 KB · Visningar: 3,239
  • IMG_0146.JPG
    IMG_0146.JPG
    90.4 KB · Visningar: 3,267
  • IMG_0147.JPG
    IMG_0147.JPG
    70.6 KB · Visningar: 3,274
  • IMG_0149.JPG
    IMG_0149.JPG
    35.5 KB · Visningar: 3,248
Last edited:

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Ser bra ut det där Karlsson!:tummenupp Men nu får du pinna på, vi saknar "sången" i Stockholm men omnejd:)

Det var länge sedan man stod vid donken på Svea och man hörde det "mullra" neråt Wennergrens. SESÅ SÄTT FART!!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Finns det inte en viss risk att den övre megafonen kommer böjas nedåt när du svetsar fast H-röret? Du värmer ju bara ena sidan av röret så det känns som att den kan sticka iväg lite...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser bra ut det där Karlsson!:tummenupp Men nu får du pinna på, vi saknar "sången" i Stockholm men omnejd:)

Det var länge sedan man stod vid donken på Svea och man hörde det "mullra" neråt Wennergrens. SESÅ SÄTT FART!!:)

Tack, det var kul att höra.

Jag jobbar till 03 på hojen nästan varje kväll så det är svårt att får det att gå fortare.

Finns det inte en viss risk att den övre megafonen kommer böjas nedåt när du svetsar fast H-röret? Du värmer ju bara ena sidan av röret så det känns som att den kan sticka iväg lite...

Jo precis, det var det jag skrev, den kommer att kröka sig omvänt mot hur det undre megaonen gjorde. De svetsades ihop i natt. Det slog sig inte så farligt den här gången eftersom jag kylde med luft denna gång. Men jag lade sedan två längsgående svetsar på undersidan av den undre megafonen för att dra tillbaks deformationen i denna. Det funkade rätt bra. Har hämtat mina rundvalsade plåtbitar till de nya ljudämparna från Ahlins Plåt idag och lassat in i garaget innan jag for jobbet. Ska bygga vidare ikväll/nattt,

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett OT-inlägg (men ändå inte).

Såg det här schyssta bygget på DePalma i Sthlm i lördags.

Tack! Vilket snyggt, stilrent och genialt enkelt bygge!
SR-motorn är verkligen vacker tycker jag, helt funktionell men ändå så rätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den hojjen finns det repotage om i senaste nr av Classic Bike.

Ok tack! Då ska jag kolla i det numret!

En uppdatering:

På bild 1 syns hur H-röret nu är fastsvetsat, här ser man också hur det slagit sig såsom jag fruktade, slipjointsen är inte parallella längre.

På bild 2 syns min lösning, jag lade en lång svetsfog på undersidan av det undre röret, detta gjorde att det slog sig åt rätt håll, slipjointsen vart parallella. Svetsfogen kommer ju inte att synas då den ligger på undersidan.

På bild 3 och 4 syns det hela monterat, här har jag även medelst fastsvetsade brickor konverterat Burn's-skruvöronen till en slankare diameter på skruvarna, 1/4" 100 mm långa rostfria. Det vart lite snyggare och lättare än 3/8".

På bild 5 syns de delar med vilka jag tänkt förlänga absorbtionsljudämpardelen, så att jag kan avveckla det alltför motståndsskapande bricksystemet. Till höger syns de idag alltför korta insatserna med 2½" perfrör och med ljudämparullen kvar. Jag ska alltså av de rundvalsade plåtarna till vänster förlänga ytterhöljet på megafonerna 12 cm samt sedan ersätta de befintliga 2½" perf.rören med längre dito från det 1 meter långa perf.röret från bikeline som syns på bilden. Jag kommer att återanvända gavlarna från de gamla insatserna.

På bild 7 syns hur jag tagit bort de gamla individuella fästöronen samt istället tillverkat och svetsat fast ett nytt styvare gemensamt fäste. Jag tillverkade den som en U-konsoll av 2 mm rf plåt. Så att det blir styvt och med mycket svetsyta. Jag vill nmliget ge H-röret så mycket support som möjligt för att undvika utmattningssprickor vid H-rörets infästningar. De gamla Supertrapp-originalfästöronen har spruckit och sedan reparationssvetsats 4 gånger. Typiskt Harley-problem :D
Dock slog sig megafonernas bakre mynningar rejält pga svetsandet av konsollen. På bild 7 kan man se hur de blivit ovala. Jag lyckade dock rikta tillbaks detta mha ett stort skruvstäd och mjuka mellanlägg.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0162.JPG
    IMG_0162.JPG
    97 KB · Visningar: 3,095
  • IMG_0161.JPG
    IMG_0161.JPG
    101.5 KB · Visningar: 3,108
  • IMG_0160.JPG
    IMG_0160.JPG
    75 KB · Visningar: 3,115
  • IMG_0159.JPG
    IMG_0159.JPG
    107 KB · Visningar: 3,117
  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    111.1 KB · Visningar: 3,144
  • IMG_0157.JPG
    IMG_0157.JPG
    63.8 KB · Visningar: 3,127
  • IMG_0153.JPG
    IMG_0153.JPG
    66.4 KB · Visningar: 3,148
  • IMG_0163.JPG
    IMG_0163.JPG
    76.1 KB · Visningar: 3,063
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top