Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Här är några fler bilder där man bla kan se hur tight det är mellan bakre ventilkåpan och övre ramröret. Puddingen till höger har tunt läder nu./J

Ja det var en av mina frågor: Ramröret/Ventilkåpan... Tight som ett grodarsle skulle man kunna säga! ;)


Edit: Det där är ju en ÄKTA Rock'n Roll-hoj för Bomber magazine... *ska tipsa*
 
Last edited:
Det var roligt att några gillade detta!

/J

Allt detta för att inte bli helt förnedrar vid rödljusen i sommar... Du är ambitiös min vän!

Men jag kan inte se charmen i att sitta med en sådan strokadvibrator i ändan? Vad är hemligheten?! :D

Lycka till med bygget, jag lär komma förbi och beundra lite! Det lär bli jobbigt när jag förnedrar dig med mindre än halva motorvolymen. Du kan få gråta mot min axel på donken och beakta ett skambud ;)

-@
 
Last edited:
Allt detta för att inte bli helt förnedrar vid rödljusen i sommar... Du är ambitiös min vän!

Men jag kan inte se charmen i att sitta med en sådan strokadvibrator i ändan? Vad är hemligheten?! :D

Lycka till med bygget! Det lär bli jobbigt när jag förnedrar dig med mindre än halva motorvolymen. Du kan få gråta mot min axel på donken och beakta ett skambud ;)

-@

Ap ap ap!

Var försiktig med hur saker och ting beskrivs unge man!! :ajjabajja

Gången på lössen är:

FÖRST försöker du köra ifrån Jörgen...
SEN gråter DU ut hemma hos mig...
EFTER att jag portat din topp och moddat lite annat
DÅ kommer du förnedra kolvångmaskinen! :D
 
Dra ballen i gruset vilken motor!
100 kubiktum, börjar nästan misstänka en viss kubikonani här. :hihi

Svingen ser riktigt bra ut.

Keep up the good work. :tummenupp
 
Coolt!!

Nu kommer de ju inte bli minsta kul att stå bredvid dig vid rödljusen!:huvet

Men vi kanske skulle byta snurra, den där skulle nog göra sig jättebra i Bullen!:yoparty

:)
 
Ska bli kul att se den färdig!

Har vi lite tur kanske vi kan rulla in den i konstfacks fotostudio för slutfotograferingen :yoparty syrran trodde det skulle funka


Jörgen gillar inte bara HD! :yoparty
 

Bifogat

  • 1640_sv.jpg
    1640_sv.jpg
    134.7 KB · Visningar: 1,439
Ska bli kul att se den färdig!

Jörgen gillar inte bara HD! :yoparty

Nä - Jörgen har alltid velat ha ett ylande bambustaket... det vet jag! Men hans böjelse för askes gör att han tvingar sig att optimera en hopplös grundkonstruktion!
Ett mandomsprov värdigt Burt Munro. :bow

Snacka om ytterligheter...en tunn nervös knallpulver-tvåtakt med en effektkurva som ser ut som en HF-spik på ett oscilloskop..
Och nu, en fiskesmack på anabola! :D
 
Vad kul att grejerna äntligen har dykt upp:tummenupp

Ser fram emot att höra en numera "steorid" sothora vråla över nejderna upp emot Gottröra:D

/Fille
 
wow, 120 hk på bakhjulet, en Harley som kan bita ifrån.:tummenupp

Kommer att följa detta med intresse trots att jag inte är någon H D fantast.

Tack! Ja det ska bli kul att få se hur det går att hantera ytterligare 35 Nm i denna ponnyhoj :näsblod

Ren porr, Jörgen! :tummenupp Eller, som en av vår ungdoms seriehjältar skulle uttryckt saken: YNF!


James Fjong, om du nu mot all förmodan skulle missat denna väsentliga del av uppväxten...:hihi

Tack! Ja snart är sothoran lika välutrustad som James Fjong :hihi

Ska bli kul att följa detta, Jörgen!
Kommer att bli ett monster vid rödlysena :tummenupp
Mvh
Danne

Tack. Det är kul att få sådanan kommentarer från dig, vars bygge håller sån klass!
 
Last edited:
Skönt att du äntligen har fått lägga vantarna på nya motorn, väntan har ju varit lång.......

Det var redan en sjuhelvetes Sportster innan men med nya motorn och den gosiga svingen så blir den ju knappast sämre :) Jag ska nog se till att vara på samma ställe som du och din hoj nån gång i sommar så jag får se den live, det vill säga om min sargade kropp tillåter att jag gasar nån båge men det kräver jag av den.....annars så finns det ju bil :)

Jag hoppas att problemet med ventilkåporna löser sig, det innebär ju en del mer jobb om du tvingas svetsa om ramen..

Hur blir det med avgassystemet? Jag menar om topparna är högre, tvingas du svetsa om det också då eller räcker det kanske att ändra fästena?


Tack!
Klart vi ska bränna lite i sommar. Du verkar ju ha ett imponerande läkkött med tanke på olyckan. Jag tycker att du repar dig fort. Vi kunde ju delta i ngn onsdagskörning tillsammans när vi fått rull på allt!

Ja jag kontemplerade lite med Tassen idag, han hade naturligtvis ytterligare en del trick jag kan göra för att få ramen lite högre. Det ser ljusare ut nu än igår. Jag ska få låna ett par tredelade kåpor av en kompis i helgen, så att jag kan testa den varianten också. Topparna ska ju ändå av för portning och ventilfräsning. (Man måste ju lyfta vipparmshuset för att byta underdelen av vipparmashusen)

Har redan kollat krökarna. Du har rätt. Avgasportarna kommer längre för- och akterut på denna motor pga de högre cylindrarna. Så rören måste bockas om och förlängas på ett ställe. Jag får se om det inte är dags att gå upp till stepped headers då, mina nuvarande krökar är standard HD-dim. Dvs 1 3/4". Det kan vara så att denna motor skulle må bra av stepped headers på 1 3/4" ->2" -> 2 1/4". Några HD-race-gubbar tcker dock att jag ska testa med mina 1 3/4" först ty de tror att det kan funka med denna rätt milda trimningsgrad.


Kul att se att du är igång.
Ska bli spännade att se resultatet.
Ska komma förbi och kika samt hämta bakstycket till luftburken.
Ska själv försöka slutföra monteringen av din gamla snurra i mamsens hoj i kväll.

Det där Supertrapp systemet kommer bli aaaalldeles för klent för din nya motor...
Sälj det billigt till en behövande dam. :D

Vad nice! Jag ska också till garaget nu, sitter kvar på jobbet.

Gör så, adaptern ligger på bänken!

Skorstenarna kommer att få hänga med ett tag till, jag sa modda det så att det passar. Megafoner är sällsynta idag vettu. Sånt säljer man inte! ;)

Hur blir det med räckvidden nurå?
Samma Dakarmässiga 7-liters? :D

7 liters!!? Hrmf!!:mad: Den är ju på hela 9 liter!! :)
Jodå, original sportstertanken får hänga med även med denna motor!

Det ser skitbra ut! Vilken Rörkensmiskare :tummenupp

Din gamla hoj var snygg och elak. Den här ser ut att bli ännu grymmare.

Det lär bli några artiklar i mc-pressen med ett sådant bygge.

Fortsätt hålla oss uppdaterade! :yoparty

Ja det ska bli intressant att se hur det går att göra denna än mer råa motor på Rörken. 1200:an var ju spännande att gasa med i kurvorna. Jag får göra som med 1200:an, ta låg växel så att tändpulserna kommer tätare I guess.

I will! :)
 
Last edited:
Så skulle man kunna säga för att uttrycka sig lite milt :hihi
Skönt att du gav med dig till slut, ska bli riktigt kul att följa :tummenupp

Det känns ju lite kluvet att få så stort intresse från en chef på Svensk Bilprovning :D
Nu lär jag bli mönstrad rejält när jag rullar dit denna! :hihi

Ja det var en av mina frågor: Ramröret/Ventilkåpan... Tight som ett grodarsle skulle man kunna säga! ;)


Edit: Det där är ju en ÄKTA Rock'n Roll-hoj för Bomber magazine... *ska tipsa*

Haha! Jag ska lösa det på ett seriöst sätt. Promise! :tummenupp

Tack! Men tänk på att det redan varit reportage om min hoj i både Bike och MC-nytt. Den kanske är lite uttjatad..
 
Last edited:
Lycka till!

[

7 liters!!? Hrmf!!:mad: Den är ju på hela 9 liter!! :)
Jodå, original sportstertanken får hänga med även med denna motor!



Puuh skönt :D ! Kan man iallafall köra ifrån dig efter 12 mil?:tummenupp


Tills dess så får man väll fortsätta se sig ifrån körd av en HD:huvet

Lycka till nu !:yoparty
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top