Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ap ap ap!

Var försiktig med hur saker och ting beskrivs unge man!! :ajjabajja

Gången på lössen är:

FÖRST försöker du köra ifrån Jörgen...
SEN gråter DU ut hemma hos mig...
EFTER att jag portat din topp och moddat lite annat
DÅ kommer du förnedra kolvångmaskinen! :D

Aahaha! Tack för att du hjälper mig att tukta illbattingen! :tummenupp :hihi

Jag ser redan fortsättningen på din manipulativa marknadsföring!

"SEN gråter DU ut hemma hos mig...
EFTER att jag portat din kolvångmaskinstopp och moddat lite annat
DÅ kommer du förnedra spädgrisen på bröli!"
:hihi

Allt detta för att inte bli helt förnedrar vid rödljusen i sommar... Du är ambitiös min vän!
Lycka till med bygget, jag lär komma förbi och beundra lite! Det lär bli jobbigt när jag förnedrar dig med mindre än halva motorvolymen.

Du kan få gråta mot min axel på donken och beakta ett skambud ;)
-@

Jag skulle vilja vara som dig, alltid så glad och positiv trots att du vet att du kommer bli toast redan från start! :krama

Inte ska du sälja dig till äldre män inte!! Cheer up! :pannkyss

Men jag kan inte se charmen i att sitta med en sådan strokadvibrator i ändan? Vad är hemligheten?! :D
-@

Du vet, jag är ju inte bara motorbög :brynad
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dra ballen i gruset vilken motor!
100 kubiktum, börjar nästan misstänka en viss kubikonani här. :hihi

Svingen ser riktigt bra ut.

Keep up the good work. :tummenupp

Tack

Ja jag tror att jag blivit size queen :gnissla

[

7 liters!!? Hrmf!!:mad: Den är ju på hela 9 liter!! :)
Jodå, original sportstertanken får hänga med även med denna motor!



Puuh skönt :D ! Kan man iallafall köra ifrån dig efter 12 mil?:tummenupp


Tills dess så får man väll fortsätta se sig ifrån körd av en HD:huvet

Lycka till nu !:yoparty

Ja jag brukar ju få tanka fullt i Väsby för att komma till Vaxholm på onsdagsrundorna. Det är ganska precis 12 mil. Ibland blir det Bogan på reserven:näsblod

Hoppas du kan åka i sommar trots växellådshaveriet och annat? Är hojfrågan löst?

Häftig rova du har! Har en så pass stor motor dekomp ventiler? :va

Nej jag tyckte det var onödigt med sådana på denna motor. Den har förvisso 10.5:1 i komp men är ändå inte så stor med HD-mått mätt. Det är på 120 kubiktummare och större det är dags för dekompventiler. Jag har köpt en 1.4 kW Spyke racestartmotor istället, dubbelt så stark som original, plus ett batteri med 300 A i startström. Så det ska nog tuffa igång utan problem.

Det är dumt att sätta in dekompventiler om det inte behövs, det är ju ytterligare en grej som kan paja, dessutom ger det ytterligare en ojämnhet i förbränningsrummet.

Mvh
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan ge bort dom! :tummenupp
Eller byta mot en back öl!

Vet du vad! Jag tror att din verkstad Racerepairs kommer att gå med strålande avans. Du har ett rent småländskt sinne för affärer!! :D

Men öl är man ju lite svag för förstås...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Aprilia RSV Mille Factory -04, Ducati 900 SSie -00, Honda CRF 450 R -08
Snyggt Jörgen...horan lever! Ska bli kul att se dig hänga av R6or på Bromma i sommar...:tummenupp :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
holy shit vicket as till maskin du kommer ha när den blir klar, hyggligt vrid minst sagt:D den kommer :yoparty

fortsätt posta bilder...

Tack!

Jag nu har det inte hänt så mycket sedan igår, jag var i garaget ikväll och lyfte ur motorn efter att ha mätt upp och markerat på ramen var jag ska höja den. Gjorde ritningar och planerade lire framåt.

Jag ska börja att jobba med ramen imorgon. En vän kommer förbi med den äldre modellen på ventilkåpor i helgen (samma modell som satt på min 1200-motor) Så mitt hopp är att mina åtgärder på ramen plus de andra ventilkåporna löser detta problem.

Vill dessutom gärna byta till den äldre typen av ventilkåpor i polerad aluminium istället för dessa kromblaffor. Då blir det nämligen ännu mer en sleeper vid rödljusen för då är det inte så lätt att se att det är en stor S&S-spis i hojen, då kommer det att se ut som en original 1200-motor (eller 883 som det står på tanken :hihi).

Här är en bild där man ser problemet med nuvarande bakre ventilkåpan mot ramen.
 

Bifogat

  • 1640mtt1ha5.jpg
    1640mtt1ha5.jpg
    45.4 KB · Visningar: 494
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack! Men tänk på att det redan varit reportage om min hoj i både Bike och MC-nytt. Den kanske är lite uttjatad..
Men det var väl utan Metmachex-sving och med en mindre motor etc? :va

Fast din motor är väl fortfarande mindre än en standard Yamaha MT-01? Hur känns det egentligen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men det var väl utan Metmachex-sving och med en mindre motor etc? :va

Fast din motor är väl fortfarande mindre än en standard Yamaha MT-01? Hur känns det egentligen?


Jo det har du rätt i förstås.

Jo det stämmer ju! MT01 på 1670 cc har väl 30 kubikcentimeter mer än min motor? :hihi
Men trots den stora skillnaden så tycker jag 100" är lagom i min hoj, den väger ju nästan 100Kg mindre än en MT01 vilken jag slog med råge i antal bakhjulshästar redan med 1200:an. Att dra mot en sån var bara waste of machinery.
Jag gillar inte MT01/Warrior-motorn, tycker den ser prålig och ofunktionell ut, för mycket prålig design med turbinliknande fantasimönster på drev- och transkåpan etc.

Min motor har plats för ca 3 liter om jag skulle maximera slag och borr. Hela lyftarhuset är utflyttat 1" i blocket för att få plats med större cylindrar, likaledes dragstängerna i cylinderfoten. Så denna motor kan byggas mycket större än MT01, som det knappt finns några trimdelar alls till.

Men 100" kommer att räcka för mina effektambitioner. Jag kör ju denna motor i princip otrimmad om jag tar ut 120hk på bakhjulet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bli kul att se den färdig!

Har vi lite tur kanske vi kan rulla in den i konstfacks fotostudio för slutfotograferingen :yoparty syrran trodde det skulle funka


Jörgen gillar inte bara HD! :yoparty

Tack! Det vore ju ngt det! :krama


Ja jag glömmer aldrig min Kawa H1 500-trippel med 750 H2-motor. Sjukt kul hoj. Älskar kawa trepipar. Tvåtakt rokkar!
Tavlan är en reklamaffisch tagen 1969, den gör reklam för 1970 års modell av kawa trepip. Så sköna färger och 60-tals popstil på bruden, ridhjälm och grejer! :hihi!
Jag fick tavlan av Flöter (gamla Kawabutiken i nuvarande MC-varuhuset) på 80-talet efter att Bike gjort reportage om mitt tvåtaktsbygge. Oj vad stolt jag var då, lite över 20 bara.

Den hojen var också något av en sleeper, illgrön och hette "Evergreen". Jag lät tom 500-emblemen sitt kvar på sidokåporna. Det var många tvåtaktsovana gsx1100- och Katana-ägare som blev förvånade över vilket motstånd den bjöd. Har två "Stans snabbaste hoj diplom" hemma från den. Vill ha tillbaks, snyft...
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Fy fan vilken spis! :yoparty

Och svingen var inte helt fel den heller, nu kanske till och med du kan få framhjulslyft. :hihi ;)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Ja jag glömmer aldrig min Kawa H1 500-trippel med 750 H2-motor. Sjukt kul hoj. Älskar kawa trepipar. Tvåtakt rokkar!

Var det typ en sån här, har du någon bild?

RIH5-06107.jpg


RIH5-06104.jpg


RIH5-06110.jpg


TC2.jpg


TC31.jpg
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vet du vad! Jag tror att din verkstad Racerepairs kommer att gå med strålande avans. Du har ett rent småländskt sinne för affärer!! :D

Men öl är man ju lite svag för förstås...

Mamma är ju från Smålandsskogarna vet du! :D

Tack!

Vill dessutom gärna byta till den äldre typen av ventilkåpor i polerad aluminium istället för dessa kromblaffor. Då blir det nämligen ännu mer en sleeper vid rödljusen för då är det inte så lätt att se att det är en stor S&S-spis i hojen, då kommer det att se ut som en original 1200-motor (eller 883 som det står på tanken :hihi).


Kanske byta tillbaka dina gamla?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mamma är ju från Smålandsskogarna vet du! :D

Kanske byta tillbaka dina gamla?

:D

Jag tror att ni kommer att vara nöjda med den ni har, den är rätt påkostad. Undercuttad låda var det också sist jag tittade efter! ;)

/J

Fy fan vilken spis! :yoparty

Och svingen var inte helt fel den heller, nu kanske till och med du kan få framhjulslyft. :hihi ;)

Tack!

Ja med förra motorn, som Kamikaze kids mor köpt, var det ju heeelt omöjlig att gasa upp hojen på bakhjulet! :hihi

Var det typ en sån här, har du någon bild?

Ja precis. En 500H1 från -73 likadan som på de övre bilderna alltså. Som fick en motor från en 750 H2 från -72, likadan som på de nedre bilderna.

Sedan byggde jag om och lackade hojen med volkswagens ärtiga kulör, Apfelgrün. Höll på mycket med att experimentera med hemgjorda expansionskammare mm.

Jag har inga digitala bilder tyvärr. Jag skulle ju kunna scanna reportaget vid tillfälle. Hur skarpt det nu blir...:va

Mvh
/J
 
Last edited:

Jonathan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Aahh, exp. kammaren på dessa pipor :kär

TC2.jpg


Visst var det Kawasaki trepip tant Agda 78 med bruten lårbenshals och lunginflammation kunde slanga med?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Aprilia RSV Mille Factory -04, Ducati 900 SSie -00, Honda CRF 450 R -08
Tack! :) Ja det ska bli kul att ses, det har varit en lång vinter. Tänkte kvista förbi donken på onsdag

usch ja fii fan...för barnens skull får man ju hålla skenet uppe att man älskar vintern men nä nu får det gärna bli vår.

Redan?? Hmmm....det låter ju som en god ide någonstans...skulle det inte bli en 10 grader framåt veckan? :rolleyes:

Dessvärre flyttar jag snart till Götet så Donken och onsdagskörningarna är dessvärre snart ett minne blott. :( :tummenner Men jag planerar faktiskt att ha gixxern kvar i Stockholm i reserv...tror inte jag klarar att upprätthålla min mentala hälsa utan macken i Gottröra. :D

Ska bli skitkul att se (och höra) sothoran med ny spis....hon är ett riktigt fint bygge. :tummenupp :tummenupp
 
Nyheter
Mecum Auctions i Las Vegas

Den 25-29 januari går en av...

Sam Sunderland återtar ledningen

Efter att ha förlorat lite ...

Hoj-X 2022 inställt

Corona fortsätter att göra ...

Adrien Van Beveren tar över ledningen

Red Bull KTM Factory Racing...

Matthias Walkner upp i ledning

Allt färre etapper återstår...

Etappseger för ’Nacho’ Cornejo

Vilodagen i Riyadh verkar i...

Danilo Petrucci vann etapp 5 i Dakarrallyt

Den första av de två loop-r...

Finska mc-mässan flyttas till mars

Mässan i Finland som skulle...

Svedea förlänger med Honda och Suzuki

Niklas Lindell, vd för KGK ...

Royal Enfield vid Sydpolen

Den 27/10 skrev vi om Santh...

Top