Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ursäkta min nyfikenhet...men Hedlundhojjen, var det den som S. Farnell byggde ?

Här finns fö några av reportagen om den racerhojen. http://www.hedlunds-motor.se/
Gå in under fliken "tidningar" (jag har inte lyckats länka :va ) Sedan kollar du på MCM från 1987 samt Wheels från april 1987

Det var en sanslös hoj att gå på den tiden, den var lika stark som värstingjapansradfyresporthojarna var då, men nästan 100 kg lättare :näsblod

/J
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Här finns fö några av reportagen om den racerhojen. http://www.hedlunds-motor.se/
Gå in under fliken "tidningar" (jag har inte lyckats länka :va ) Sedan kollar du på MCM från 1987 samt Wheels från april 1987

Det var en sanslös hoj att gå på den tiden, den var lika stark som värstingjapansradfyresporthojarna var då, men nästan 100 kg lättare :näsblod

/J

Den hojjen kommer nog (varjefall) jag aldrig att glömma !
Btw...finns den kvar i livet ?
/P
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Anders egna version i MCM var ju rätt tydlig i att han blev lack på dåliga lokaler och verktyd, och att ingenting fungerade. Så han drog hem.

Han skrev ju att -Ja jag äger ju fortfarande halva firman därborta i Staterna så jag vette fan vad som händer nu...typ.

På den artikeln verkade det allt utom "bägge parters intresse"

Jag tror det är rätt vanligt att det skär sig med Amerikanska partners. Min erfarenhet från diverse olika samarbeten över "pölen" (i mitt jobb) är att Amerikanarna ofta är otroligt "business"-orienterade medans t.ex. Svenskarna oftast är mest (för mycket?) fokuserade på själva produkten. I slutändan måste ju bägge delarna fungera, men det kan gnissla rejält under resan.

/Ingvar
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Riktigt snygg hoj :tummenupp
Har du några planer vad du ska göra med den i vinter?
Kan man göra så mycket mera på den? Den är ju nästan helt perfekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den hojjen kommer nog (varjefall) jag aldrig att glömma !
Btw...finns den kvar i livet ?
/P

Jag pratade just med Steffe. Den Hedlundhojen såldes, crashades av nye ägaren, såldes igen. Den lär rulla i Örebro idag i ny skepnad. Steffes oranga hedlundare gick söderut Helsingborg kanske. Jag minns inte.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Riktigt snygg hoj :tummenupp
Har du några planer vad du ska göra med den i vinter?
Kan man göra så mycket mera på den? Den är ju nästan helt perfekt.

Tack! Vinterns projekt har jag skrivit ovan, men jag kan dra det igen. Det är bla att montera på insprutning och utvärdera om detta ger bättre effekt för acceleration än min nuvarande 48 mm Mikuni HSR med Dyna 2000i-tändning som sitter på nu. Jag har redan monterat av förgasaren samt satt dit sprutets spjällhus, luftburk och bränslepump samt dragit alla slangar nu. Det återstår bara att ta bort den gamla tändningen och montera dit sprutets tändning. Sedan måste jag även handla nya gasvajrar, inga av mina gamla passade på sprutet. Naturligvis :mad:

Övrigt som ska hända i vinter är montering av tillbakaflyttade fotpinnar. Beställt från Storz http://www.storzperf.com/ i USA. Kassera befintlig Barnettkoppling och montera en ny Bandit superclutch som jag har beställt från http://www.banditmachineworks.com/. Samt montera en programmerbar varvräknare med inbyggd hastighetsmätare samt shiftlight.

Det stora vinterprojektet vad gäller hantverksinslag och arbetsimmar är dock att bygga om avgassystemet så att det bättre passar denna motorn, Bla ska krökarna stegas upp i tre steg till 2 ". jag ska även bygga en förbindelsekanal mellan megafonerna för att förstärka mellanregistret Jag har beställt rostfria rörkrökar från http://www.burnsstainless.com/ samt en 200 Amp AC/DC TIG-svets från Scandtig som ska komma i dagarna.

Montering och lack av en ny glasfiberstänka istället för den tunga och smala plåtstänkan är ett annat vinterprojekt, men det är ju redan klart som synes på bilderna längre upp.

Jag ska bänka sprutet i närtid för att se om det är bättre effektmässigt än gasaren. Jag måste ju göra den bänkingen innan jag börjar förbättra avgassystemet, annars kan jag ju inte jämföra siffrorna med när jag bänkade med förgasaren i samma bänk somras.

Har du ngt du ska göra på RD:n i vinter?
/J
 

Bifogat

  • Hd55.jpg
    Hd55.jpg
    118.3 KB · Visningar: 366
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Måste bara säga att detta är nog den roligaste tråden att följa här på sporthoj. Ständiga inlägg om ditt odatt. Samt att den alltid kommer tillbaka till hojen igen. Som dessutom är riktgt häftig.
Jag har ju lite projekt liggande också. SÅ det är alltid kul läsning när man ser att får saker gjort till skillnad mot mig själv.

Följer detta bygge med nöje och ser fram mot bänkingen med nya sprutet å tändningen.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag pratade just med Steffe. Den Hedlundhojen såldes, crashades av nye ägaren, såldes igen. Den lär rulla i Örebro idag i ny skepnad. Steffes oranga hedlundare gick söderut Helsingborg kanske. Jag minns inte.

/J

Eru polare med Farnell?!! Kul, hälsa honom från Lofterud. Jag har ju ett förflutet bl.a på MCM å han å jag träffar på varann lite då å då.
Nån gång ska jag berätta om vedermödorna med "Norrsken" som var ett projektbygge på MCM med Folanmotor. En släkting till Hedlundaren, men inte lika bra...
Naja, nu skal jag slita på med första numret av Motorrad.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eru polare med Farnell?!! Kul, hälsa honom från Lofterud. Jag har ju ett förflutet bl.a på MCM å han å jag träffar på varann lite då å då.
Nån gång ska jag berätta om vedermödorna med "Norrsken" som var ett projektbygge på MCM med Folanmotor. En släkting till Hedlundaren, men inte lika bra...
Naja, nu skal jag slita på med första numret av Motorrad.

Han hälsar tillbaks! Jag var just nere på hans rum. Jag informerade honom om ditt nya jobb med Motorrad!
Steffe och UCC har hjälpt mig mycket med råd och delar till min hoj.

/J

Måste bara säga att detta är nog den roligaste tråden att följa här på sporthoj. Ständiga inlägg om ditt odatt. Samt att den alltid kommer tillbaka till hojen igen. Som dessutom är riktgt häftig.
Jag har ju lite projekt liggande också. SÅ det är alltid kul läsning när man ser att får saker gjort till skillnad mot mig själv.

Följer detta bygge med nöje och ser fram mot bänkingen med nya sprutet å tändningen.

Tack, det var roligt att höra! Vad är det för ett projekt du har slumrande?

/J
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Laverda 1000 180 graders-76
Och en likadan extra motor som var tänkt till cafe bygge.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jo dom har allt karaktär:tummenupp Lite feljusterade så höll bklampan ca 5 min. Njurbälte ett måste, och hålla ihop tänderna så plomberna satt kvar:D Men det SKALL kännas att man kör 180 gradare .:yoparty
Men allvarligt så är det väldans trevliga maskiner.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo dom har allt karaktär:tummenupp Lite feljusterade så höll bklampan ca 5 min. Njurbälte ett måste, och hålla ihop tänderna så plomberna satt kvar:D Men det SKALL kännas att man kör 180 gradare .:yoparty
Men allvarligt så är det väldans trevliga maskiner.

Ja det är ett så skönt ljud i dom där! Jag hade kawa trepip förut. En annan bisarr hoj med tre burkar och karaktär för alla sinnen.
I somras såg jag bara en enda Laverda, förra sommaren såg jag 1. Det var ute i Vaxholm. De har blivit rariteter

/J
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mmm Kawa trepip minns jag. Körde en en sommar. Chippa i Landvetter hade pillat på den motorn. Expansions dämpare och massa godis. Gick som F-n ända tills det började svänga:tummenupp Det finns allt en del Laverdor lagrade häromkring. Men man ser och framförallt hör dom inte för ofta. Såg lite spåningar om Hedlundare. Här fanns et par stycken i trakterna runt början mitten 80-talet. Leif Olsson byggde en dragbike på en sådan,vet inte om den tävlades någon gång men den provkördes iallafall genom byn på kvällarna:tummenupp Där kan man prata om sound:yoparty
Jag vet en del godingar som står lite härochvar men dom är ju inte till salu:confused: :gnissla Men kanske lika bra.kan ju lätt bli väl många projekt.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Brutalaste dragracehedlundaren här i Sthlm var ju den som byggdes och kördes av Leif "Fladder" Eklund (VIF) från Sofia Hogs. Vilket ljud :Bugar

Ja jag vill inte ha för många projekt heller, tid och pengar ska räcka så att man kan unna sig det värsta/bästa när man bygger, annars blir det bara en massa genvägar och haverier.

/J



Mmm Kawa trepip minns jag. Körde en en sommar. Chippa i Landvetter hade pillat på den motorn. Expansions dämpare och massa godis. Gick som F-n ända tills det började svänga:tummenupp Det finns allt en del Laverdor lagrade häromkring. Men man ser och framförallt hör dom inte för ofta. Såg lite spåningar om Hedlundare. Här fanns et par stycken i trakterna runt början mitten 80-talet. Leif Olsson byggde en dragbike på en sådan,vet inte om den tävlades någon gång men den provkördes iallafall genom byn på kvällarna:tummenupp Där kan man prata om sound:yoparty
Jag vet en del godingar som står lite härochvar men dom är ju inte till salu:confused: :gnissla Men kanske lika bra.kan ju lätt bli väl många projekt.....
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
.......Har du ngt du ska göra på RD:n i vinter?
/J

Hoppas det blir förbättring med sprutet. Verkar inte vara så krånligt som jag fattat? Iofs är det ju inget man trixxar ihop på en kväll.

Haha, trevlig effektkurva! Måste vara skönt och slippa varva så inåt för att få maskinen att röra på sig. :D

Nja inte så mycket. Vill inte lägga ut för mkt pengar på den, igen, eftersom jag ska spara pengarna till större hoj nästa säsong.
Skulle vara trevligt och hitta en Kawa trepip när jag ändå är inne på gamla 2takt stuket.
Men man är riktigt sugen på att beställa lite grejor till den som bakåtflyttade fotpinnar från Raask.
Håller på att lacka och montera nya hjullager och packboxar till aluminiumfälgarna jag hittade till den.
Tror jag ska hinna bygga klart sportsadeln också.
Annars är det väl det vanliga, putsa på den. Polera upp lite fler aluminiumdelar.
Sen i vår när snön smält åker den ut på blocket direkt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag hoppas också på att sprutet ska ge mer, trots att jag är en stockkonservativ förgasarkille. Jo det är maffigt att köra en hoj som passerar 100 bakhjulshäst redan vid 3900 rpm. Cyrén är den enda här som har testat min hoj och han tyckte det var "sjukt". Det är dock inte så kul att runda gathörn och väcka motorn ur motorbromsen, det blir halkigt och svårdoserat fast den bara har 127 rwhp som mest. Jag skulle vilja testa en riktigt stor HD-motor ngn gång, på 2 liter eller mer. Det måste vara helt saiko att köra.

Det är rätt att spara slantarna till den första tunga hojen. Att få frågan om det är värt att köpa en trepip är svårt, det är som när jag får frågan om jag hade velat vara bög om jag fick välja innan. Jag har haft så roligt med de hojarna, men det är inte så många som förstår. En trepip är trots den försåtligt enkla konstrunktionen en krävande motor, allt måste vara tipp topp. Gillar du bottenvrid är det dock fina maskiner, en 750 H2 trepip varvar faktiskt mindre än en 1100 Katana som var det man körde mot då. Man växlar en 120 hästars Kawa H2 vid 8000, samma varv som en rapp HD varvar. En 129 hästars H2 gick jämt mot en Katana på 160 hk när jag körde. H2:an vägde ju 70 hästar mindre och hade mindte svängmassa. En H2 låter dock mycket högvarvigare för den som tittar på eftersom man har samma tändfrekvens som en sexa 4T, tex CBX 1100. Tre tändningar per varv.

Här är en H2 som jag skulle tippa har StegII trim, dvs runt 120 rwhp.

http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc

Här är en original H2, här kan du se på varvräknaren hur lite de egentligen varvar och hur bra vrid de har vilket inte alla 4T-frälsta tror
http://home.tiscali.nl/~millertuning/EXBilletengines/exbillet.wmv

Kolla in min trepipstråd, mest H2 men några 500 H1 är med
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459

Här ser du hur en klenare H2 dragbike pisker en starkare busa tack vare lägre svängmassa och vikt.
http://www.naktc.com/~naktc2/video/H2vsBusa.wmv

/J
Hoppas det blir förbättring med sprutet. Verkar inte vara så krånligt som jag fattat? Iofs är det ju inget man trixxar ihop på en kväll.

Haha, trevlig effektkurva! Måste vara skönt och slippa varva så inåt för att få maskinen att röra på sig. :D

Nja inte så mycket. Vill inte lägga ut för mkt pengar på den, igen, eftersom jag ska spara pengarna till större hoj nästa säsong.
Skulle vara trevligt och hitta en Kawa trepip när jag ändå är inne på gamla 2takt stuket.
Men man är riktigt sugen på att beställa lite grejor till den som bakåtflyttade fotpinnar från Raask.
Håller på att lacka och montera nya hjullager och packboxar till aluminiumfälgarna jag hittade till den.
Tror jag ska hinna bygga klart sportsadeln också.
Annars är det väl det vanliga, putsa på den. Polera upp lite fler aluminiumdelar.
Sen i vår när snön smält åker den ut på blocket direkt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma firma ursprungligen, startad av Svensk och med tillverkning i Sverige läs mer på länk Evil mother

AM040808-243w.jpg

:yoparty

Här är ju den svenska 158-hästarsknölen förresten! Maffigt att torrkopplingsvinet hörs genom motordånet trots att det är från "fel" sida. Grannhojen verkar ju rätt avhängd :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=JVToEeo1yRo
/J
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top