Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt. Men får man fråga hur det kom sig att du valde spårskruvar? Var det för att du ville ha spänningsmomentet att skruvmejseln skulle kunna halka ur rakt över de nylackade skärmarna när du monterade eller?

Dessutom så ser de ju ut att vara monterade horisontalt i förhållande till skärmen, vilket borde ge högre luftmotstånd än om de varit monterade horisontellt mot marken. Eller hoppas du på att de ska ge lite extra lyftkraft för bakhjulsåkande som det är nu? :hihi



Förresten, du som säkert har läst en eller sjutton fler kataloger med H-D tillbehör än de flesta på Sporthoj har gjort, har du någon koll på vad det finns för firmor som nytillverkar Knuckleheadmotorer?

Jag tycker att krysskallar är superfula. De har ju mest slagit ut spårskruvskallarna för att de effektiviserar produktion iom att de centerar bitsen till skruvdragarna. Men usch vad fula krysskallar är, de är portade även på min veteranträbåt :zpy

:hihi Jo spåren är ju satta i den vinkeln helt av estetiska skäl, för att harmoniera med stänkans undre linje.

Det är är en firma i USA som heter Flat Head Power som tillverkat både Sidventils-HD samt Knölar. Denna firma är nu uppköpt av S&S som härmed förutom Panhead, Evo, Sportster, Twincam, X-vedge (S&S helt egna motor) nu även har sidventilare samt knölar i sitt sortiment.
http://bigtwin.idg.se/2.2312/1.119483
http://www.flatheadpower.com/

Det fanns tidigare ett litet företag i Sverige som gjöt knöltoppar men det verkar inte finnas kvar längre :va
 
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Det är är en firma i USA som heter Flat Head Power som tillverkat både Sidventils-HD samt Knölar. http://www.flatheadpower.com/

Det fanns tidigare ett litet företag i Sverige som gjöt knöltoppar men det verkar inte finnas kvar längre :va

Samma firma ursprungligen, startad av Svensk och med tillverkning i Sverige läs mer på länk Evil mother

AM040808-243w.jpg

:yoparty
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma firma ursprungligen, startad av Svensk och med tillverkning i Sverige läs mer på Evil mother
AM040808-243w.jpg

:yoparty

Aha! Äntligen ngn som kan, jag är noob på HD.
Vad nice att det är en svensk koppling till firman!
Och vilken hårig rejsknöl i din länk! 155 rwhp! :skrämd
Gillar journalistens kommentar:
"Looks Like a Knuck …

Sounds Like a Truck …

Goes Like F**k"

:D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det fanns tidigare ett litet företag i Sverige som gjöt knöltoppar men det verkar inte finnas kvar längre :va

Om jag inte är felunderrättad så tog "Flathead Power"-ägaren firman och sitt pick och pack och flyttade från Delsbo för att pröva lyckan i USA. Där blev han utmanövrerad ur firman av sin Amerikanska partner och kom tillbaka till Sverige tomhänt. Tydligen har S&S köpt firman nu (förmodligen av f.d. partnern) så hans arbete verkar inte ha varit förgäves ändå eftersom produkterna lever vidare.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag inte är felunderrättad så tog "Flathead Power"-ägaren firman och sitt pick och pack och flyttade från Delsbo för att pröva lyckan i USA. Där blev han utmanövrerad ur firman av sin Amerikanska partner och kom tillbaka till Sverige tomhänt. Tydligen har S&S köpt firman nu (förmodligen av f.d. partnern) så hans arbete verkar inte ha varit förgäves ändå eftersom produkterna lever vidare.

/Ingvar

Aha, det var mer än jag visste! Roligt att produkterna kom att leva vidare som sagt. Men tråkigt om det var bittra känslor med i skilsmässan. Företag är ju Sverigas främsta exportprodukt nuförtiden tycker jag...

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snygg stänka!
Har många gånger undrat över varför HD, som till stor del satsar på det estetiska, inte kan montera en framskärm rätt!
Spruttsterns framstänka är ju räjsig i utformningen.
Aerodynamisk och så.
Sedan monteras den 2cm för högt och ser ut som bajs.

En dirt-tracker med illvässad storsida kanske vore något för mig...
Undras om det går att kombinera teleskopgaffel med stelben utan att det ser underligt ut...
Får man till utseendet som Triumphs med utanpåliggande fjädrar, så kanske...

Bara pengarna och tiden som fattas!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns ju en god anledning till att dom kallas mutterspridare :D

Jag hadde nipponvibbar i plasten på min Surzuki så jag höll på att ruinera mig på lampor till miniblinkersarna, det löstes med diodblinkersar.

Alla hojar har sina problem, det är bra olika frekvens....

Nu du din gamla utter, nu får du allt öppna slungan och sluta slingra dig för nu har jag hittat ett HD-objekt med potential!
http://www.blocket.se/vi/14283557.htm?ca=11_s

Det är nog en sån här
350.jpg



/J
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samma firma ursprungligen, startad av Svensk och med tillverkning i Sverige läs mer på länk Evil mother

:yoparty

Det var en av dom roligare beskrivningarna av detta land jag läst på länge!

Jag gillar ju gammla sidor och knölar, dessutom gillar jag svenska motorer, därför hade jag en underbar dag i dag på jobbet när det kom in en snubbe och köpte delar till sitt Hedlund-bygge.

Tydligen är det någon som har tagit upp tillverkning/renovering av Hedlundsnurrorna igen, någon som vet mer?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har bara en spilta i ett gemensamt hojgarage, så det är inte så märkvärdigt, men det räcker för mig.

Det känns lite trist att kasta en 7000-kronors Barnett i papperskorgen efter en sommar bara, dessutom har jag ju fått byta stålskivor och lameller för 1800:- i den en gång i sommar. :mad:


En varm spillta iaf, med inbyggt sällskap/gemenskap.
Jo det kostar att ligga på topp, köpte ju själv en ny Dyna CDI helt i onödan faktiskt en värre fadäs än dig(slarv)men bara till halva ditt pris:tummenupp
Enda fördelen är ju att man har en i reserv i 'braoha'-lådan.

/U
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den gör sig bra i ram också!

Ja Hedlundsnurror älskar jag. Jag växte upp i Spånga där Nisse hade sin verkstad. En kompis byggde på 80-talet en låg och mycket lätt/snabb hoj med Hedlund 1000 V-twin och ram i krommåly vägandes endast 12 kg. Gick som en raket :hihi. Vi drabbade bla samman under "Stan snabbaste hoj" på Bromma -86, jag på min kawa trepip. Året efter var även min kompis hoj med i ett reportage i Wheels.

En varm spillta iaf, med inbyggt sällskap/gemenskap.
Jo det kostar att ligga på topp, köpte ju själv en ny Dyna CDI helt i onödan faktiskt en värre fadäs än dig(slarv)men bara till halva ditt pris:tummenupp
Enda fördelen är ju att man har en i reserv i 'braoha'-lådan.

/U

Jo jag ska inte klaga, det är ett fint garage. Dessutom får jag ju lite socialt utbyte där också när garagekompiasrna är nere och mekar, det är välkommet när men är evighetssingel :hihi

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Angående läget på hojen så har jag nu kommit igång med den mekaniska installationen av sprutet. Spjällhuset med sin påbyggda ECU, TPS och spridare sitter på plats. Samt luftfiltret och vevhusventen. Här fick jag snickra lite nya fästen för luftburken och beställa nya andningsbanjobultar från Tassen.
Efter mycket funderande var matarpumpen ska sitta så kom jag fram till att den bästa placeringen ur funktions- och servicevänlighetsaspekt blir framför de främre ramrören, ovanför oljekylaren. Ikväll har jag tillverkar ett fäste i 2 mm rostfriplåt, samt provmonterat pump och slangar till och från. Imorgon ska fästet tas bort och gradas, slipas och poleras, sedan kan jag montera dit pumpen slutgiltigt. Upphängningen är lite fjädrande och gummidämpad så att inte HD-vibrationerna mördar den stackars elpumpen. Återstående installationsjobb på sprutet är att ta bort befintligt tändsystem och ersätta med sprutets tändspole, kamsensor och kamrotor, samt ersätta pingelbensinkranen med den i satset medföljande tankanslutningen (också Pingel) med både tillopp och retur. Tyvärr mister jag då två av dagens features: reservtankläget samt möjligheten att stänga bensinkranen. Nu blir det som på en modern hoj mao :S.

Här är några uppackningsbilder av sprutet tagna av klippan Cyrén för ngn vecka sedan innan jag började montera. Bilderna talar för sig själva antar jag, annars får ni fråga.

Spjällhuset har 53 mm invändig diameter. Jag har även tagit med en S&S Super-G förgasare som storleksreferens, den har en halsdiameter på ca 46 mm. Den förgasasaren med tillhörande S&S luftburk är fö till salu, allt nytt i kartong och aldrig använt eller monterat. http://www.blocket.se/vi/14350449.htm?ca=11_s

Mvh
J
 

Bifogat

  • IMG_5528.jpg
    IMG_5528.jpg
    56.5 KB · Visningar: 5,117
  • IMG_5533.jpg
    IMG_5533.jpg
    25.1 KB · Visningar: 4,963
  • IMG_5537.jpg
    IMG_5537.jpg
    45.1 KB · Visningar: 4,908
  • IMG_5538.jpg
    IMG_5538.jpg
    31.9 KB · Visningar: 4,921
  • IMG_5546.jpg
    IMG_5546.jpg
    50.7 KB · Visningar: 4,888

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag inte är felunderrättad så tog "Flathead Power"-ägaren firman och sitt pick och pack och flyttade från Delsbo för att pröva lyckan i USA. Där blev han utmanövrerad ur firman av sin Amerikanska partner och kom tillbaka till Sverige tomhänt. Tydligen har S&S köpt firman nu (förmodligen av f.d. partnern) så hans arbete verkar inte ha varit förgäves ändå eftersom produkterna lever vidare.

/Ingvar

Den versionen jag hörde var att han sålde firman till USA men det ingick i kontraktet att han skulle följa med över och jobba en viss tid för att lära upp köparen. Alltså ingen "utmanövrering" utan helt i bägge parters intresse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det må jag se, att det börjar bli liv i sporthojs längsta och intressantaste tråd!

Nu får man återgå till rutinen att titta in här varje dag.
Om inte annat får väl Jörgen fylla ut med posörfoton med blåslamporna...
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Ja Hedlundsnurror älskar jag. Jag växte upp i Spånga där Nisse hade sin verkstad. En kompis byggde på 80-talet en låg och mycket lätt/snabb hoj med Hedlund 1000 V-twin och ram i krommåly vägandes endast 7 kg. Gick som en raket :hihi. Vi drabbade bla samman under "Stan snabbaste hoj" på Bromma -86, jag på min kawa trepip. Samma år var även min kompis hoj med i ett reportage i Wheels.



Jo jag ska inte klaga, det är ett fint garage. Dessutom får jag ju lite socialt utbyte där också när garagekompiasrna är nere och mekar, det är välkommet när men är evighetssingel :hihi

/J

Ursäkta min nyfikenhet...men Hedlundhojjen, var det den som S. Farnell byggde ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ursäkta min nyfikenhet...men Hedlundhojjen, var det den som S. Farnell byggde ?

Precis. Han har fö hjälpt mig mycket i det här projektet. Vi är kollegor på jobbet. Det är hans gamla stänka jag monterade på hojen ett par inlägg upp.En otroligt förmån att känna honom.
/J

Det må jag se, att det börjar bli liv i sporthojs längsta och intressantaste tråd!

Nu får man återgå till rutinen att titta in här varje dag.
Om inte annat får väl Jörgen fylla ut med posörfoton med blåslamporna...

Tack! :hihi Tack för tipset. Blåslamporna får jag ha som en livlina om det blir idétorka på hojbyggandet. Bredvid hojen håller jag parallellt på och tennlöder ett kylvattenexpansionskärl i mässing till tändkulan så att jag äntligan kan kasta mitt temporära kärl i plast nere i båten. Så blåslamporna är up'n runnin! :D

/J
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den versionen jag hörde var att han sålde firman till USA men det ingick i kontraktet att han skulle följa med över och jobba en viss tid för att lära upp köparen. Alltså ingen "utmanövrering" utan helt i bägge parters intresse.

Anders egna version i MCM var ju rätt tydlig i att han blev lack på dåliga lokaler och verktyd, och att ingenting fungerade. Så han drog hem.

Han skrev ju att -Ja jag äger ju fortfarande halva firman därborta i Staterna så jag vette fan vad som händer nu...typ.

På den artikeln verkade det allt utom "bägge parters intresse"
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top