Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag sätter inte mycket hopp till att ngt är fel där heller, men lika bra att vända på alla stenar när man felsöker.


Tack kan behöva lite flyt med cylindern från Axtell. Känns som att du har väldigt lite spel eller justerings möjlighet om slavcylindern skulle expandera så den ger tryck på lamellerna men samtidig bra för det borde vara både enkelt och billigt att fixa mot att byta koppling helt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I ett försök att tysta ned den högljudda amerikanskan lite så byggde jag igår ett par bafflar till hojen. Utgick från ett par begagnade 2" V&H-insatser som jag fick av en garagegranne.

Kapade av bafflarna så att det blev ca 12 cm effektiv längd (12 cm med gälar).
Tillverkade flänsar i 1,5mm plåt med hålcirkel för Supertrappgavlarna jag har på mitt avgassystem.
image.jpg

Sammanfogade med TIG:en
image.jpg

Monterade på hojen, med SuperTrapps snygga open end-caps
image.jpg

Jag har ju att par andra slutrör med stängbara spjäll som jag normal använder på gatan, med stängda spjäll kan jag då köra i stan utan att väcka hela kvarteret när jag lämnar och ankommer till vårt garage. Men jag gillar inte riktigt utseendet på de rören, plus att det vore skönt att ha en lösning som inte behöver spjäll som ska manövreras. Så det är målet med detta försök: En lösning som ger ett för öronen mjukare basmuller när man kör lugnt, men samtidigt inte hämmar toppeffekten på full mutter, vilket spjällen gör är de är stängda.

Ska köra hojen till ngn plats med lågt bakgrundsbuller utanför stan och göra lite jämförande bullermätningar med mobilens dB-mätare ikväll.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Utvärderade bafflarna med lite körning i helgen. Det gäller att utnyttja de sista dagarna innan de rullar ut saltvagnen :gnissla

På tomgång sänkte bafflarna ljudet märkbart, 2-3 dB vid mätning med mobilappen. Nu tycker jag att hojen är på rätt sida skamgränsen bullermässigt, går att köra i stan utan att låta pinsamt mycket, iaf om man tar det lugnt med gasen. Mest ett basmuller.

Closed loop gick nu även att ha inkopplad ända ned till låglast och tomgång. Det var skönt! Förut gick det bara om jag stängde avgasspjällen i de gamla slutrören eller körde closed end-caps och supertrapp-brickor.
Hojen blev nu alltså mycket lättare att att mappa in på låga trottelöppningar, eftersom hojen nu kan sköta det själv via auto-tune. Förmodligen beror detta på mindre reversion av syre bakvägen genom avgasrören till O2-sonderna med bafflarna monterade. Gälarna i bafflarna funkar lite som "backventil" sas.

Jag gjorde även testet att värma upp slavcylindern med värmepicka för att se om det skedde ngn form av expansion av bromsvätskan i systemet , så att slavcylindern började göra en urkopplingsrörelse och därmed berövade kopplingen fjädertryck. Men inget sånt fenomen kunde jag konstatera.
Men det var skönt att ha kollat och uteslutit det, innan kopplingen uppgraderas.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
I veckan har det mest varit småfix i garaget.
Som många vet så vibrerar ju hojar, i synnerhet större twinnar, betydligt mer när de är fastspända i bromsbänken än när de får löpa fritt på vägen. Så det blir alltid ett vibrationstest. Under sista besöket hos Evensson blev min lätta men asiatiska tuta underkänd. Första bänkningen för den!
Efter några pullar så hängde den i sina sladdar...
008.JPG

Väl hemma så beställde jag hem en H-D original sportstertuta. Här ligger den bredvid den gamla kinesen.
009.jpg

Den passade ju in ganska bra.
011.JPG

Nu återstår att se om denna Harley-proof tuta är S&S-proof...


Vad gäller kopplingen så har John Magee på Bandit Machine Works attackerat mina kopplingsproblem med en ny setup jag ska få prova. Han har tillverkat nya tunnare kevlar-friktionslameller vilka är limmade på stålkärna istället för alukärna. Med dessa får jag in 11 stycken friktionslameller istället för befintliga 9. Det blir över 22% ökning av arean i kopplingen. Om denna lösning funkar så är det betydligt mindre jobb än lock-up.
Jag beställde även ett nytt urkopplingslager (lika bra att byta eftersom det befintliga fått ta ett minst sagt ansenligt fjädertryck), samt nya stålskivor. Skickas från Pennsylvania på måndag.

John är f.ö lika förbryllad som jag över att min koppling slirat med de fjädertryck jag kört. Han hävdar att det finns BigTwins med 160lbsft i vrid som klarat sig med 500lb i kopplingstryck med min befintliga setup på kopplingen (9 kevlarbelägg). Den oljan jag använder ska dock inte vara problemet enligt John. Det skull vara himla skönt att hitta ngt enkelt fel.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det räcker med att en (1) friktionsyta inte är perfekt så håller inte kopplingen förväntad spec. Oljan är inte superkritisk så länge den inte är för tjock förstås så att den inte hinner pressas ut innan kopplingen börjar slira för mycket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det räcker med att en (1) friktionsyta inte är perfekt så håller inte kopplingen förväntad spec. Oljan är inte superkritisk så länge den inte är för tjock förstås så att den inte hinner pressas ut innan kopplingen börjar slira för mycket.

Jo så är det ju. Varenda gång jag haft isär denna koppling har jag därför kontrollerat allt mycket noga. Planheten hos stålskivor, backing och pressure plate, kast på pressure plate osv. Men allt verkar perfekt.

Jag har också läst ett antal doktorsavhandlingar och forskningsrapporter om friktionskaraktäristik mellan olika friktionsmaterial och olika oljor och additiver i just våta kopplingar/bromsar. Och min kombo tycks inte utmana slutsatserna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spontanslirar kopplingen vid pådrag eller bara i samband med växlingar?

Det går inte att märka eller höra, men det syns på kurvorna i bänken. Sliret uppstår när man passerar vridmax, över det varvtalet så greppar kopplingen igen.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Är du helt säker på att det inte är bakhjulet som slirar på rullen? Du borde nog märka om den slirar på kopplingen om det inte är minimalt förstås.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag har också läst ett antal doktorsavhandlingar och forskningsrapporter om friktionskaraktäristik mellan olika friktionsmaterial och olika oljor och additiver i just våta kopplingar/bromsar. Och min kombo tycks inte utmana slutsatserna.
Min effekthöjda Kawa 550 slirade våldsamt på kopplingen med rekommenderad Castrol multigradeolja men slutade tvärt med det när den fick singlegrade Pennzoil...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du helt säker på att det inte är bakhjulet som slirar på rullen? Du borde nog märka om den slirar på kopplingen om det inte är minimalt förstås.

Mot bakhjulslir talar följande:
Evensson som är rätt rutinerad dynooperatör säger att det inte är bakhjulet.
Bakhjulet är nedspänt mot rullen (annars slirar det)
Sliret minskar/upphör när vi ställer på mer fjädertryck på kopplingen.

Gällande om jag kan höra om kopplingen slirar eller inte, så ser jag inte frågan som så intressant.
I denna film hör jag om kopplingen slirar eller ej väldigt tydligt. Eftersom jag hört denna hoj slira och inte slira väldigt många gånger i bänken nu. Hör du om kopplingen slirar eller ej? Och hur löser det problemet?
Det är med wheel speed vs crank speed curvorna man mäter sånt här.

https://youtu.be/A5ok8npH4b4
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min effekthöjda Kawa 550 slirade våldsamt på kopplingen med rekommenderad Castrol multigradeolja men slutade tvärt med det när den fick singlegrade Pennzoil...

Ok, ja Castrol GPS var länge föremål för kopplingsdiskussioner.
På dessa HD-typmotorer slipper man tack och lov kompromissen med motorolja i växellåda och koppling.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är med wheel speed vs crank speed curvorna man mäter sånt här.

Om det slutar slira med högre inspänningstryck i kopplingen är det så klart den som slirar. Men wheel- och crank speed mäts normalt via tändningen och trumman i bänken så där går inte direkt att utläsa vart sliret uppkommer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det slutar slira med högre inspänningstryck i kopplingen är det så klart den som slirar. Men wheel- och crank speed mäts normalt via tändningen och trumman i bänken så där går inte direkt att utläsa vart sliret uppkommer.

Jo det är ju elementärt, mitt påpekande hade till syfte att bemöta din fokus på att jag borde "märka" sliret. Jag ville då redogöra för hur jag utvärderar effekt, slir etc. Att det bästa är att mäta. Det är prov och jämförande mätningar som funkar bäst för mig. Om jag tycker mig "märka" att det inte slirar, så är det inte tillräckligt för mig. Det är inte ingenjörsmässigt. Jag hade inte upptäckt sliret, ej heller upptäckt och åtgärdat det tidigare våtsumpningsproblemet utan alla jämförande prov som gjorts i bänken.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det är alltid klokt att analysera registreringar och inte bara nöja sig med att det fungerar utan att förstå varför. Det ger kunskaper och kan göra att man vidtar åtgärder som som förebygger stora problem vid en senare tidpunkt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I veckan har jag monterat nya friktionslameller i Bandit-kopplingen på sportstern. Från 9 st kevlar-lameller till en ny lösning med 11 st kevlar-lameller som John Magee på Bandit Machineworks tagit fram åt min hoj. Det ger en ökning av kopplingsarean på över 22% vilket vi hoppas bättre ska orka med de 194Nm och 163hk den här motorn nu producerar på bakhjulet. Vore riktigt skönt att kunna gå ned i fjädertryck så att jag slipper kopplingshandtag á King-Kong.

Efter tips från Pär Evensson provar jag nu även en ny transmissionsolja. BelRay Sport trans fluid. Den uppfyller JASO-klass MA-2 vilket är den högsta statiska och dynamiska friktionen i JASO.

I vanlig ordning fick de nya lamellerna ligga i blöt först.

Ska bli intressant att i Evensson dyno utvärdera vilket fjädertryck den här kopplingen kräver för att hålla i. Jag håller tummarna. John Magee var sugen på rapport när vi kört. Men det testet blir nog en bit in på nya året.

Nya friktionslameller och stålskivor
001.jpg

Lameller i blöt
002.JPG

Kopplingen monterad, bytte även till nytt urkopplingslager för säkerhets skull, eftersom det gamla fått stå ut med rätt höga fjädertryck.
0031.jpg

Transkåpa monterad, transkedjespänning justerad och Belray-oljan påfylld.
004.JPG

Körklar hoj igen!
0051.jpg
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ser i vanlig ordning fram emot resultatrapporten :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top