Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen kunde jag äntligen börja montera ihop insuget "skarpt"

Tvättade spridarna och bränslemanifoldern, monterade nya o-ringar med vaselin på spridarna, monterade dessa och skruvade fast bränslemanifoldern med låsvätska på skruvarna. Sen mätte jag och monterade ihop en AN4 teflonslang från bränsletrycksregulatorn till spridarblocket.

Det är mycket klurande bakom hela detta arrangemang, för att få plats på motorn och samtidigt tex komma åt flänsskruvarna som fäster insuget mot resp topp. Har varit en jäkla massa passande och mätande. Så det är nu skönt att ha tänkt klart hur allt ska sitta för att vara lättmekat och funktionellt och samtidigt få plats. 90-graders 3/8 npt ->AN4 nippeln ut från regulatorn var det en jakt att hitta. Hittade en Ebay-firma i USA som kunde tillhandahålla denna. Används tydligen för oljematning av vissa turboaggregat. Jag vill alltid ha stålnipplar om de ska sitta i gods. Mtp robusthet i gängor och säkerhet mot vibrationer. Hoppas en sån här slang av i tex bromsbänken sprutar det lätt mot de heta avgasrören snett inunder, det skulle vara en mardröm.
Så jag vill göra allt så funkis det bara går.

Nästa steg blir att montera ECU:n på den svart fästplattan ovanpå spjällhuset, samt anpassa dessa kablage för den nya spridarplaceringen. Sedan mating och retur från regulatorn samt undertrycksanslutning från insug till regulator. Allt (inklusive kablage) kommer sitta på insug/spjällhus. Så att man kan demontera spjällhus/trottelhus/luftfilter/bränsletrycksregulator/spridare och bränslemanifolder som en enda enhet, med kablaget kvar .

IMG_3362.jpg

IMG_3363.jpg

IMG_3365.jpg

IMG_3368.jpg
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Att det kan vara så spännande med resultatet tyder bara på en sak, bra tråd o att jag måste vara lite knäpp i huvudet (men på rätt sätt)

Ser riktigt fint ut. Hoppas du bjuder på ett gäng bilder o gärna nån film på hela ekipaget till våren.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En spontan tanke bara: hur mycket väger hela insuget? Ser onekligen rätt så tungt ut med allt det där påskruvat. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte vägt det än, men det kommer gå upp lite i vikt, bla eftersom den nya bränsletrycksregulatorn väger mer än den gamla, som ju var ihopbyggd med gamla bränslemanifoldern. Men åas är ju den nya regulatorn (mallory 4305) tryckkompenserande samt har ställbart bränsletryck. Den gamla regulatorn var en 3 Bars konstanttryckregulator.
Jag har dock ansträngt mig att bygga lätt, därav urlättningarna i fästet för nya regulatorn som syns tidigare i tråden tex.
Nya bränslemanifoldern är lättare än den ser ut, eftersom bränslekanalerna gör den ihålig.

Men insuget sitter dels flänsad i varje topp, sen sitter den (på vanligt HD-manéer) fast i varje topp via varsit fäste (syns på bilderna) från luftrenarbakstycket till resp crank vent banjoskruv i varje topp. Så jag tror att fästen är styva nog. Det är rätt stadigt.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
OK!

Tänkte bara så du inte får en massa långt utstickande vikt som bara är fäst i några små öron. Kan vibrera sönder jäkligt fort, men du verkar ha koll på läget rätt bra låter det som. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är bla därför jag jagat vikt där jag kan.
Det är ju viktigt att massan förhåller sig till fästenas styvhet på ett sådant sätt att fästena förmår att ge insug och motor samma stelkroppsrörelse när det vibrerar. Annars kommer fästena att vibrera av helt klart.
Fästena från luftburken är i RF stål.
Det lär märkas om jag misslyckats :D

OK!

Tänkte bara så du inte får en massa långt utstickande vikt som bara är fäst i några små öron. Kan vibrera sönder jäkligt fort, men du verkar ha koll på läget rätt bra låter det som. :)
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Skönt att det tagit fart igen! Vet inte om det är inbillning, men när jag läser alla de senare inläggen så tycker jag mig "höra" att du är betydligt gladare och mer positiv till mekandet. Inte helt otippat iofs när det kommit godbitar från Acke :)

Hör av dig om du har vägarna förbi så bjussar jag på blaskigt snabbkaffe i garaget :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att det kan vara så spännande med resultatet tyder bara på en sak, bra tråd o att jag måste vara lite knäpp i huvudet (men på rätt sätt)

Ser riktigt fint ut. Hoppas du bjuder på ett gäng bilder o gärna nån film på hela ekipaget till våren.

Tack!
Ja det ska bli roligt att starta upp henne igen. Intressant att se om den nya spridarplaceringen gör att jag bättra kan adressera bränslet till rätt cylinder. Eftersom hela fordonsindustrin har gått från TBI (ThrottleBody Injection) till PI (Port Injection) så borde det ju vara några fördelar iaf ...

Skönt att det tagit fart igen! Vet inte om det är inbillning, men när jag läser alla de senare inläggen så tycker jag mig "höra" att du är betydligt gladare och mer positiv till mekandet. Inte helt otippat iofs när det kommit godbitar från Acke :)

Hör av dig om du har vägarna förbi så bjussar jag på blaskigt snabbkaffe i garaget :)

Ja det går i vågor, många projekt denna vinter var motiga i början, pga av de långa väntetiderna. När man väntar på tjänster och delar med oklar prislapp, är det ju dessutom hämmande på det viset att jag måste allokera en väl tilltagen summa pengar vilket dämpar vad jag kan ge mig på för inköp till mercan och träbåten. Därför är det nu skönt att navet är betalt och leverat likaså alla tjänster och delar till insuget. Men fortfarande är växellådan i USA, liaså min Innovate LM2. Men dessa hoppas jag omfattas av garantin.
Apropå väntetider och kostnader så vill jag därför även så fort som möjligt få iväg tank och kuts på lack. Men innan det kan ske så måste jag få hem de HD 883R tankdealer (á 1450:- kronor....:gnissla) som jag väntar på.
Jag ska även lägga på ytterligare ett eller två lager väv på utsidan av kutsen innan den går till lack. Så att jag förhindrar att några av de ytsprickor i gelcoaten tar sig vidare genom den nya lacken.

Dessa sprickor uppstod pga av att kutsen var för ostyv original, men jag lade därför 4 lager invändig 140 grams väv med epoxy invändigt 2004, samt sex lager invid fästena. Så sedan dess har sprickorna stått still. Men jag vill vara helt säker nu när kutsen ska kostas på en ny lack. Ska tjoa till om jag har vägarna förbi!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I onsdagskväll anpassade jag kabaget till den nya spridarplaceringen och monterade detta plus ECU:n på insuget. Anslöt även undertrycksslangen mellan insug och bränsletrycksreglatorn.
Mycket passande innan jag kunde bestämma hur kablaget och slangen skulle gå för att få plats utan att ligga emot topparna samt inte blockera åtkomst till tomgångsskruv, bränsletrycksskruv samt flänsskruvarna med vilka man drar fast insuget i resp topp.
Så nu är insuget klart att montera på hojen. Men det blir nog ikväll, måste jobba på båten idag, så att jag kommer ikapp lite där.

IMG_3380.jpg

IMG_3378.jpg

IMG_3377.jpg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag vet var ditt bakhjul är....:)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Lite trångt hos mäster just nu!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite trångt hos mäster just nu!

Ja han ville ha tre veckor på sig, så det tolkade jag som att det var mycket att göra. Sen är det väl ombyggnad sedan en tid också. Så när jag hörde allt som var på gång just nu vart jag ändå glad att han hade tid med mitt hjul.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Du står högt i prioritet hos mäster hör jag. Jo han har lite o rodda med ombyggnationen. Muta med cigarr om det kniper! Sa jag att även jag är impad av dina färdigheter i projekt sportster! Hyll! Ses å hörs.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du står högt i prioritet hos mäster hör jag. Jo han har lite o rodda med ombyggnationen. Muta med cigarr om det kniper! Sa jag att även jag är impad av dina färdigheter i projekt sportster! Hyll! Ses å hörs.

Tack för den komplimangen!
Jag får bunkra upp med några Cohiba, just in case det mot förmodan skulle behövas :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen så monterade jag insuget samt den nya tanken på hojen, tillverkade nya slangar från tank till pump, från pump till bränsletrycksregulatorn och från regulatorn upp till tank. Precis som förut så sitter det stängande snabbkopplingar på ledningarna till och från tank. Anslutningen i tanken är som förut en Pingel med sil på utloppet och ett stigarrör på returen.
Till och från pump sitter Pingel låg resp högtrycksfilter. AN3-stålspunna teflonslangar med rostfria kopplingar på högtrycksidan.
Som några säkert ser, så ser nya installationen just inte annorlunda ut än den gamla trots att jag nu har port injection samt tryckkompenserande och ställbar bränsletrycksregulator. Som bonuseffekt fick jag nu dessutom lite bättre åtkomlighet på vissa ställen samt kortare slangdragning än innan.

Men ser en del sladdar och kontakter hänga ut lite på bilderna, det beror på att jag ännu inte har strappat upp elen. Detta var ju bara bara ett provmontage, tanken ska ju in på lack innan det blir slutligt montage.


Fyllde i några liter bensin i tanken och kopplade in batteriet, slog på tändning och bensinpump och avluftade systemet och lät det stå trycksatt 30 minuter. Helt tätt! Så skönt. Kopplade sedan in min bränsletryckmätare (på mätuttaget jag tidigare satte in tidigare på regulatorn), samt ställde in bränsletrycket på 43.5 Psi/3Bar.

IMG_3383.jpg

IMG_3391.jpg

IMG_3392.jpg

IMG_3395.jpg

IMG_3398.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I veckan har jag fått hem de nya tankdekalerna (HD OEM 883R) samt gjort kutsen klar för att skickas till lackaren. Syftet med detta jobb är som jag tidigare skrivit, att stoppa de gamla ytsprickorna i gelcoaten, från att propagera upp igenom den nya lacken. De gamla sprickorna uppstod eftersom kutsen i originalutförande var för vek, så att gelcoaten sprack. Därför epoxylaminerade jag 2004 6 lager 140 grams väv på insidan av kutsen, det styvade upp kutsen rejält och samtliga gelcoatsprickor stannade. Men för att vara 100% säker på att inte få upp de gamla sprickorna i lacken så gjorde jag detta.

Började med att matta ned kutsen med 240 papper
IMG_3401.jpg

Sen avfettade jag ytan med aceton och draperade kutsens utsida med 1 lager 210-grams glasfiberväv med epoxy. Sedan slipade jag denna yta jämn med klots och 120-papper och tog sedan bilden nedan.
IMG_3402.jpg

Sen penslade jag ett ytterligare lager epoxy på denna yta, för att få mer slipmån.
IMG_3406.jpg

Sen våtslipade jag denna med klots och 240-papper, sedan tvättade av med vatten och diskmedel.
IMG_3407.jpg


Det jag klurar på nu är om jag ska nöja mig med tankdekalerna som de ser ut nu, eller om jag ska ta hjälp av Ingel att scanna och vektorisera dem och sedan göra lite ändringar och printa ut nya dekaler.
Jag funderar på att byta ut "883R" mot "Sportster" istället. Eller ngt annat mer personligt?
Så här ser mina dekaler ut, det är till den senaste gummiupphängda modellerna av 883R. Jag tycker dessa är snyggare än de äldre tack vare att de har ett lite mer markerat nedre främre hörn.
Dock är dessa dekaler ngt längre, iom att de nya sportstrarna har en ngt längre tank. De ser dock rätt ok ut på min tank. Men om jag skulle scanna och göra om dem, så kan jag ju även justera detta, genom att skala ned dem några procent.

Bild på ny sportster 883R. Här syns det skarpare nedre främre hörnet på dessa dekaler.

XL883R.jpg
 
Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
'Sothoran' med den grafiken :)

Det vore fint eftersom tråden din hette så en gång i tiden.
Underrubrik, fullt spjäll inga mjäll?

Själv har jag haft bänkmys idag och utvärderat 1198 avgaskonfigurationer, bättre lördag kan man inte ha :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..eller efter sprutkonverteringen: "Sprutludret" :gnissla

Låter som en riktigt nice lördag! :D

'Sothoran' med den grafiken :)

Det vore fint eftersom tråden din hette så en gång i tiden.
Underrubrik, fullt spjäll inga mjäll?

Själv har jag haft bänkmys idag och utvärderat 1198 avgaskonfigurationer, bättre lördag kan man inte ha :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev ball effekt på Kutsen. Nästan synd att göra något mer med den, bara dra på nåt lager klarlack och buffa upp. :tummenupp

Gällande dekalerna dock. Nu med ny och större tank borde du väl ha rätt gott om utrymme för andra dekaler på den? Tycker definitivt att du ska satsa på något personligt. Det får gärna stå 883R eller nåt liknande men gör den till din egen design på nåt sätt. Hojen är ju byggd enligt din filosofi och inte nån designer på H-D:s. :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top