Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Hur otät är den egentligen?
Mer än 10% ? 20?
Och hur tät KAN den egentligen bli?

Jag vet att du sa att reedventilerna skulle göra att det t.o.m blev undertryck i vevhuset, och det är ju bra, men som sagt, dom kanske inte sväljer så himla stor volym? Och hur är deras funktion? Om de är paj eller fladdrar så blir väl motorn som "en vanlig"? utan reedventiler... och då vore väl ett lätt övertryck normalt.

Vore som sagt intressant att veta hur många real life % tryckfall det är över respektive cylle.
 
Last edited:
Hur otät är den egentligen?
Mer än 10% ? 20?
Och hur tät KAN den egentligen bli?

Jag vet att du sa att reedventilerna skulle göra att det t.o.m blev undertryck i vevhuset, och det är ju bra, men som sagt, dom kanske inte sväljer så himla stor volym? Och hur är deras funktion? Om de är paj eller fladdrar så blir väl motorn som "en vanlig"? utan reedventiler... och då vore väl ett lätt övertryck normalt.

Vore som sagt intressant att veta hur många real life % tryckfall det är över respektive cylle.

Det gamla hederliga olja i cylindern testet borde väl ge en grov fingervisning eller ett mer seriöst leakdown test, eller är det stor skillnad när motorn är varm?
 
Last edited:
Det gamla hederliga olja i cylindern testet borde väl ge en grov fingervisning eller ett mer seriöst leakdown test, eller är det stor skillnad när motorn är varm?

Det ÄR ju ett "seriöst" leakdown test jag efterfrågar! Det är därför jag frågar om %.

Men visst kan man göra ett sånt även med och utan olja i cyllen för att utesluta/innefatta just blow-by och inte ventiler :)
 
Precis, jag gillar långa promenader. :D

Nej men seriöst så gillar jag traditionell och visuell mekanik mycket. Det är roligt med flintstone-mekanik och traditionella material, som avkoppling till allt hightech på jobbet.


Därför har aldrig tanken på att sälja Laverdan slagit mig. :yoparty Men du skall inte prata med mig. Åker ju framhjulsdriven bensin bil till vardags:) Iof för en kompis har firma som säljer delar till märket.:Bugar Å andra sidan så tuffas det lite jolle med en sabb i:tummenupp
 
Det ÄR ju ett "seriöst" leakdown test jag efterfrågar! Det är därför jag frågar om %.

Men visst kan man göra ett sånt även med och utan olja i cyllen för att utesluta/innefatta just blow-by och inte ventiler :)

Håller med! Jag hade tänkt att köra ett sånt leak-down test hos Supertwin. Men sedan så kollade jag upp priserna och hittade en (enligt min enternet-research) ok leakdown-mätare från mactools som inte var så dyr. Så jag beställde en sån igår så att jag slipper köra hojen till verkstad för leakdown-test i fortsättningen Hoppas jag får den nästa vecka.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30265&page=2

/J
 
Synd att jag inte visste om detta, jag har en, bara att tuta o köra efter vi byggt en adapter till din tändstiftsgänga... :glömdet
 
Håller med! Jag hade tänkt att köra ett sånt leak-down test hos Supertwin. Men sedan så kollade jag upp priserna och hittade en (enligt min enternet-research) ok leakdown-mätare från mactools som inte var så dyr. Så jag beställde en sån igår så att jag slipper köra hojen till verkstad för leakdown-test i fortsättningen Hoppas jag får den nästa vecka.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30265&page=2

/J

Aha! Fina krejjer!
Själv haqr jag numera bara grottköpingsvarianten hemma: Ett tändstift med tryckluftsanslutning! :)
Funkar för felsökning. Men man får ju inga mätvärden.
 
Jäkligt kul att se "räpplet" (tm) in action, och kanske framför allt höra den!

Ännu trevligare att träffa dig och sätta ett ansikte på namnet. :)

/J
 
Jäkligt kul att se "räpplet" (tm) in action, och kanske framför allt höra den!

Ännu trevligare att träffa dig och sätta ett ansikte på namnet. :)

/J

Visst var jag snygg!!

Ja det var roligt att se dig med på Gelleråsen. Som ganska ny på det här med sporthojskurser så måste jag dock erkänna att det fortfarande känns lite ovant i början, att stå och småprata i depån till bakgrundsljudet av ständigt kraschande sporthojar ute på banan. Som nybörjade märker jag att jag fortfarande har en tendens att tappa fokus från samtalet varje gång ambulans och skamkärra far ut. Men det måste ju gå att träna bort :va Så om du tyckte att jag verkade lite ofokuserad så är det iaf min ursäkt.

Som förespråkare av nakenhojar så var ju denna shk iofs en delseger. Många hojar som vart avplastade. En vacker dag kanske jag också skaffar mig en sporthoj och lär mig köra så fort så att jag kan njuta av regelbundna krascher. Sist jag la hojen var 1987, så det är väl hög tid om jag ska få behålla medlemskapet på det här forumet :gnissla

Hoppas du hade en behaglig hemfärd. Själv fastnade jag i 2 h bilkö vid S-tälje. Två nya framhjulsdrivna bensinbilar som hade krockat med varandra. Det är ju bra att man utvecklat dessa nya krockvänliga abs- och airbagsbilar för alla moderna människor som "lever i nuet", men det känns ändå trist att jag och gamla fina dieselmercan ska behöva tappa laddtrycket och stå och sota på på tomgång för såna undermänniskor. Men men, så är det att bo i sthlm.
 
Last edited:
Visst var jag snygg!!

Ja det var roligt att ses på Gelleråsen. Som ganska ny på det här med sporthojskurser så måste jag dock erkänna att det kändes lite ovant i början, att stå och småprata i depån till bakgrundsljudet av ständigt kraschande sporthojar ute på banan. Som nybörjade märker jag att jag fortfarande har en tendens att tappa fokus från samtalet varje gång ambulans och skamkärra far ut. Men det måste gå att träna bort. Som förespråkare av nakenhojar så var ju denna shk iofs en delseger. Många hojar som vart avplastade. En vacker dag kanske jag också skaffar mig en sporthoj och lär mig köra så fort så att jag kan njuta av regelbundna krascher. Sist jag la hojen var 1987, så det är väl hög tid om jag ska få behålla medlemskapet på det här forumet :gnissla

Hoppas du hade en behaglig hemfärd. Själv fastnade jag i 2 h bilkö vid S-tälje. Två ny framhjulsdrivna bensinbilar som hade krockat med varandra. Känns trist att §gamla fina dieselmercan ska behöva tappa laddtrycket och stå och sota på på tomgång för såna undermänniskor. Men men, så är det att bo i sthlm.

Kul att ses igen Jörgen, har ett gäng bilder på dig, kommer såfort Mathias fått upp dem på servern.

Ja just ja, själv fastna man ju bakom nåt slöo med hoj på släp på vägen hem så tog säkert 4 minuter hem :D
 
Kul att ses igen Jörgen, har ett gäng bilder på dig, kommer såfort Mathias fått upp dem på servern.

Ja just ja, själv fastna man ju bakom nåt slöo med hoj på släp på vägen hem så tog säkert 4 minuter hem :D

Kul att se dig med Andreas! Lite avundsjuk på dig som bor några minuter från en bana får jag erkänna. Gratis motorsång över nejden varje dag!

Man måste ta det lugnt innan man fått upp oljetempen i kruppstålet, 7 liter olja. :fakta Sen kan man lägga sig i hiskeliga 90 :cool:
 
Last edited:
Hahaha, snygg å snygg...trevligare, och mindre tändkuleskitig än man kunde tro. :hihi

Bra fränt att den brukas som den gör sothoran, finns nog en del som bygger och putsar...eller köper italienskt och putsar (jag försöker köra mellan putsvarven :fakta :hihi ).

/J
 
Hahaha, snygg å snygg...trevligare, och mindre tändkuleskitig än man kunde tro. :hihi

Bra fränt att den brukas som den gör sothoran, finns nog en del som bygger och putsar...eller köper italienskt och putsar (jag försöker köra mellan putsvarven :fakta :hihi ).

/J

:D

Ja där är vi nog lika till synsättet. Det känns främmande att bygga eller köpa en hoj som man sedan inte kör med. Då kan man ju egentligen endast kommentera den ur ett rent estetiskt perspektiv. Det blir det ju ngn form av oprövat koncept, lite som ett konstverk eller accessoar :va

Men jag får erkänna att det kan vara deprimerande i början. Jag kan tycka att jag har tänkt på allt när jag tex byggt ett fäste för en mätare eller dyligt "enkelt". Men ändå så kan de mest förvånande ting hända när man kör med sakerna. Fast vi det här laget verkar det mesta (ej tändlåset dock :mad:) på min hoj hänga med.

Men jag tröstar mig med att jag inte har sådana resurser som tex Ducati, Honda eller HD. Innan de släpper en ny modell till produktion har den sannolikt stått på skakbord i veckor för att hitta alla egensvägningsfrekvenser i allt från regplåtshållare till backspeglar osv. Själv får jag vara beredd på att nya lösningar kan gå på lunch när man provar hojen irl. På saeco/micke1:s bilder från G-åsen igår kan man tex se hur min stödfjäder inte klarar centrifugalkrafterna när man svänger lite mer. Trots att jag bytt fjädern till en ny HD-original. HD verkar inte ha designat sportsterfjädern för att svänga ordentligt med, fattar ingenting. Sportster var ju ändå en sportmodel när den lanserades 1957, nåt har uppenbarligen gått snett på konstruktionsavdelningen i Milwaukee sedan dess...:dummer
Jag får titta mig om efter en kralligare stödfjäder i vinter :gnissla

Jag gillade ljudet i din hoj samt även i den KTM LC8 (?) med vitt bakparti, lät hårt! Djäklar vilken fart i böjarna du hade! :yoparty

Öht var det ju glädjande många twinnar på gelleråsen igår. Tom min gamle vän Källe dök upp på sin nya Buell 1125. Första gången jag såg en sån irl
 

Bifogat

  • 3896795750_392660f089_o.jpg
    3896795750_392660f089_o.jpg
    88.3 KB · Visningar: 3,196
  • 3896056927_712d771c83_o.jpg
    3896056927_712d771c83_o.jpg
    119 KB · Visningar: 2,116
Last edited:
Kul att få se cykeln i verkligheten, men hur klarade du bullergränsen? Det var ett jäkla bröl i din cykel :hihi

Kan man inte skrapa knän får man skrapa något annat ... och ett stöd duger rätt långt.
 
Hej Jörgen, några Sportsterrelaterade frågor.
-Är det borrningen som skiljer 883 från 1200 motorn ? Finns det mer skillnader mellan motorerna ?

/ Peter
 
Kul att få se cykeln i verkligheten, men hur klarade du bullergränsen? Det var ett jäkla bröl i din cykel :hihi

Kan man inte skrapa knän får man skrapa något annat ... och ett stöd duger rätt långt.

Jag tänkte faktiskt dra ur den en gång på rakan. Vart ju popillärt hos åskådarna förra gången men inte hos bullermätarna, så jag avstod denna gång
Precis, jag kanska ska sätta knäpuck på stödet ist. :D
Jag har svårt att hänga av eftersom jag inte kan ta stöd med benen mot tanken pga den stora motorn och lilla tanken. Men det går nog inte att skrapa knän med 100 mm brett 19" framdäck heller för den delen. Känns som att det krävs bättre och bredare däck för det. Skulle bli rätt sur om jag la denna hoj.

Hej Jörgen, några Sportsterrelaterade frågor.
-Är det borrningen som skiljer 883 från 1200 motorn ? Finns det mer skillnader mellan motorerna ?

/ Peter

Samma slag, det som skiljer är borret och topparna.

/J
 
Last edited:
Jag tänkte ge mig på borrning o honing av mitt gamla honda räppel till vintern.
När jag läser din tråd, så får jag känslan av att det är betydligt krångligare än jag först trodde.

Mitt förmodade tillvägagångssätt:

1.Arborra loppen till femhundradelar underdimension
2.Hona in till angiven tolerans med honingsolja
3.Mäta kolvringsspelen
4.Monterakolvarna smorda i motorolja
5.Smörj loppen
6.Kör in på ca max varv 4000rpm ca 10mil


Kom gärna med input
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top