Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Du får väl komma vägen om verkstan så ska vi väl svetsa dina bitar, kul att det går framåt.

Mvh Ulf
 
skriker ju flattrack om den om de inte vore för bakändan.
 
har mätt på ett ungefär och hjulbasen är 1415mm och försprånget ca 100mm, med en gaffelvinkel på 25 grader.
någon som har koll på hur hojen kommer bete sig?

vad jag har läst mig till kommer den bli något lugnare än en sporthoj men inte lika lugn och fin som en touringhoj, någon som kan bekräfta eller dementera? varför isf?
 
det skulle också vara intressant vilken inställning man bör ha på stötdämpare och fjädring, bör man ha svingen något pekande neråt vid belastning?
 
har mätt på ett ungefär och hjulbasen är 1415mm och försprånget ca 100mm, med en gaffelvinkel på 25 grader.
någon som har koll på hur hojen kommer bete sig?

vad jag har läst mig till kommer den bli något lugnare än en sporthoj men inte lika lugn och fin som en touringhoj, någon som kan bekräfta eller dementera? varför isf?

Stämmer ganska bra det.

Receptet för en modern sporthoj när det gäller chassi och ram är hjulbas ca 1 400 mm, gaffelvinkel 23-24 grader, försprång ca 100 mm.

:tummenupp

/e
 
Flu har hjälpt mig att svetsa ihop distansen med det bakre bromsoksfästet, åter igen tack för hjälpen!

efter detta har jag provmonterat och måttat ut var styrpinnen skall sitta, borrat upp ett hål och svetsat dit pinnen.

IMG_1717.JPGIMG_1720.JPGIMG_1721.JPGIMG_1722.JPG
 
Byggbesiktning

Äntligen var det dags!

förseningen utav däcken har lett till en försening utav byggbesiktning, men för två veckor sen kom däcken och idag fick jag tiden för byggbesiktningen.

tagit ledigt från jobbet (halvdag), hyrt släp och förberett hojen inför resan till Vårgårda för byggbesiktning. Väl framme så synas hojen noga utav Ludde som är min kontaktperson på SFRO. Svetsarna såg ju sådär ut (ganska väntat) men klart godkända :banana

Geometrin utav hojen kontrollerades och han pekade ut ett antal punkter som utsätts för mycket stress. Något som han hade synpunkter på var fästet till fotpinnarna, de borde ha något tvärgående fäste som avlastar, så det blev en förbättringspunkt till nästa gång. I övrigt såg allt bra ut och axelavstånd, gaffelvinkel och försprång mättes ut.

fick även ta del av hur jag skriver ID bevis på hojen och jag fick själv välja ram nr (hade ingen aning vad jag skulle skriva så det blev ett nummer utan någon djupare eftertanke). Till nästa gång skall jag komplettera upp med namn på hojen (!?), fästet till fotpinnarna och stansa in chassinumret.

får ta en funderare på vilket namn jag skall ge hojen, hade tanken att jag skulle tillägna den åt min far men har ännu inte kommit på någon bra kombination utav hans initialer...

IMG_1726.JPG
 
Ludde är riktigt bra att ha att göra med, mycket bra tips och trix.

Märket på din hoj borde ju självklart bli: Jippo, modell 400HB (hemmabygge).....
 
låter som de bara är finjox kvar då.. kul de gick bra.
 
Kul att det gick vägen hos SFRO. Var det lika nervöst för dig som för mig? :D
 
Grymt bygge!

Roligt med responsen du fick! Imponerande bygge!
 
Mycket rolig läsning! :)
Nu blir man ju själv lite inspirerad till att SFRO-bygga!
Verkar ju inte vara helt omöjligt!

Bra jobbat! :tummenupp

/e
 
Visst var man nervös inför besiktningen. I och med att man aldrig har gjort något liknande, och heller inte har läst detaljerat hur det går till så var jag ju rädd för att man gjort ett generalfel. Förberedde mig på en övernitisk besiktningsman men möttes istället utan en trevlig, avslappnad och mycket kunnig kille som verkligen förklarade sånt man inte förstod sig på. Man behövde absolut inte känna sig dum, vilket jag trodde det skulle bli.

Jag fick massvis med tips på tekniska lösningar, hur man skall skriva i protokollen så man håller dörrarna öppna för kommande förändringar mm. Dessutom fick jag klart för mig att kraven på belysning och instrumentering är mycket mindre på amatörbyggda fordon än på vanliga fordon.

Dessutom fick jag klart för mig varför varför just hydralrör rekommenderas till rambygget. Materialet är relativt förlåtande och tar inga större skador vid slag och liknande. Använder man höghållfasthetsstål är risken för haveri mycket större än med hydralrör (Om det är felkonstruerat med konstiga belastningar).
 
Vi har gravyrmaskin i verkstan om du vill göra en snygg typskylt och inte vill kladda med handstansar.

Mvh Ulf
 
Vi har gravyrmaskin i verkstan om du vill göra en snygg typskylt och inte vill kladda med handstansar.

Mvh Ulf

som vanligt är du där och hjälper till! :tummenupp

kan man få in hela ramen i den? det skall ju stå på styrhuvudet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top