Byggtråd: extrem Kawasaki ZX10R

var så svårt och förklara så jag gick ut och tog ett kort. vid dom 2 pilarna har jag slipat och ska ta lite till. andra sidan gick däcket på så det kan inte vara långt ifrån nu.

Bifogat

• fälgen.jpg
    fälgen.jpg
    102.1 KB · Visningar: 405
var så svårt och förklara så jag gick ut och tog ett kort. vid dom 2 pilarna har jag slipat och ska ta lite till. andra sidan gick däcket på så det kan inte vara långt ifrån nu.

Hoppas du inte slipat för mycket bara :brinnerup

kanske lämna på svarvning så inte de bli för ojämt=obalans.
ska de va nå slang så får du ju inte slipa för långt ut.
kanske mäta en 18 tums mc fälg o bilfälgen om de skiljer nån mm.

kanske lämna på svarvning så inte de bli för ojämt=obalans.
ska de va nå slang så får du ju inte slipa för långt ut.
kanske mäta en 18 tums mc fälg o bilfälgen om de skiljer nån mm.

jo. jag funderade på och svarva den men då förstör jag ventilhålet. jag tror inte det blir obalans. det är ganska jämt slipat. slang funkar inte med sån här däck o fälg. annars hade det varit enklare och trycka ut den med slang.

Fixera (vinkel)slip och hjulaxeln till hjulet så du kan snurra på hjulet så att endast hjulet snurrar men inte ändrar sig i position annars samtidigt som slipen är stilla, då bör du kunna få koll så du tar bort lika mycket överallt.

jo. jag funderade på och svarva den men då förstör jag ventilhålet. jag tror inte det blir obalans. det är ganska jämt slipat. slang funkar inte med sån här däck o fälg. annars hade det varit enklare och trycka ut den med slang.

Det är väl inte direkt speciellt svårt att göra ny yta för ventilen om det är ända problemet? Borde gå att göra med handverktyg (ej el utan vevade) om man har lite tålamod och det är alufälg.

Har vinterservat den andra hojen så jag har inte haft så mkt tid med bygget. Men nu funderar jag på att börja med enkelsvingen. :gnissla

Håller denna tro?:va

Har jag riktigt tur så kan jag plocka navet från en krockad bil på jobbet. hade lite tur att det var rätt bultdelning på den. :D slipper jag krångla med det. :tummenupp

Tänkte ta navet o hjullagret från en toyota rav4 -06. sen tänkte jag skaffa en drivknut så jag kan ta splinesen från den. :tummenupp

Bifogat

• IMG_1716.jpg
    IMG_1716.jpg
    166.2 KB · Visningar: 472
Däck nr:2 gick ju inte så bra. :mad: idioterna pumpade i 7kg när det sista av däcket inte gick ut. :huvet sen small det som faaaan. :gnissla
nån som vet hur mkt man törs pumpa i utan att det blir så här. jag sa att jag inte kommer betala den här sen gick jag. :(

nytt däck är beställt. men nu byter jag gummiverkstad.

Bifogat

• bild-17.jpg
    bild-17.jpg
    50.8 KB · Visningar: 389
Varför funkar inte slang?

Sjukt mycket glid mellan slang/däck så borde det väl kunna trycka ut det?!

mät en mc fälg och mät bilfälgen.. nåt stämmer inte. kanske måste svarva av fälgen om de skiljer nån mm.

In speaking with Brian at Mystery and doing lots of research on the net, car rims are larger than motorcycle rims. leaving great risk to both the tire and the person mounting them. I am wondering if anyone has ever turned or milled down auto rims to mount motorcycle tires on them, I can not find the specs online as the actual size difference.

Last edited:
Däck nr:2 gick ju inte så bra. :mad: idioterna pumpade i 7kg när det sista av däcket inte gick ut. :huvet sen small det som faaaan. :gnissla
nån som vet hur mkt man törs pumpa i utan att det blir så här. jag sa att jag inte kommer betala den här sen gick jag. :(

nytt däck är beställt. men nu byter jag gummiverkstad.

Haha, vilka nötter.

5 kg har jag sett att de tryckt i bildäck, då med en helautomatisk maskin och endast tryck under en tiondels sekund.
De flesta brukar ligga långt under det.

Du ska inte betala för det där.
En duktig däckkrängare vet att man inte ska vålda på något eller ligga på gränsen till att spränga däcken.

Ta och mät fälgens diameter sen skickar du ett mail till däcktillverkaren och frågar om de funkar.

har mätt både på däck o fälg. tror inte att det är diametern som gör att däcket går sönder utan däcket har för hög eller brant kant och krypa på när den ska skjutas ut på plats. då bryts stålkanten i däcket sönder. har det väl blivit en bristning på det så då spricker ju allt till slut.

lite tajt måste det ju vara annars blir det ju inte tätt.

nu har jag spacklat på fälgen så däcket får en lång o snäll backe och krypa på plats. tittade på en mc fälg hur det var på den.

Nu är fälgen klar. nu kan ta mig fan ingenting gå fel.:banana

har varit på skroten med och hämtat ett nav. ska beställa ett nytt lager och köpa material till svingen. sen ska det börjas och bygga sving.:D

Bifogat

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    127.5 KB · Visningar: 166
  • bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    146.4 KB · Visningar: 138
jag o en polare skulle stretcha på ett scooterdäck på hans quad, vi körde i startgas eller vad de va i däcket o tuttade på o det kröp ut tack vare vakumet som blev

kan jag förstå =), men du hade ju kunnat prova med däcket på en annan fälg av samma dimension först o se om de funkar, jag menar du har ju redan dratt itu 2 däck ;)

kan jag förstå =), men du hade ju kunnat prova med däcket på en annan fälg av samma dimension först o se om de funkar, jag menar du har ju redan dratt itu 2 däck ;)

Lite svårt och få tag i en annan fälg som är 10,5 x 18 tum. Dom är ju inte så vanliga. Det funkar nog nu. Bara det nya däcket kommer nån gång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti