BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

jag tycker nog det skulle vara snyggt att ha ramen blottad över motorn,
Så där skulle jag inte sätta tanken.
Däremot så har du tomrum under bakaxeln, Där skulle jag sätta tanken.
 
jag tycker nog det skulle vara snyggt att ha ramen blottad över motorn,
Så där skulle jag inte sätta tanken.
Däremot så har du tomrum under bakaxeln, Där skulle jag sätta tanken.


tack för tipset håller med om att det e snyggt med rören.. får se hur stor man får plats med under bakaxeln..
 
du kan ju alltid göra en liten slimmad tank som du vill ha den ovanpå och sen sätta en till nån annanstans :tummenupp
 
Jag löste tank problemet det så här :yoparty
 

Bifogat

  • trike09003.jpg
    trike09003.jpg
    48.4 KB · Visningar: 308
Jag löste tank problemet det så här :yoparty

Perfekt!
Bara att smacka dit ett par Moon Eyes! :D

mooneyes.jpg
 
idag köpte jag lager:) dom går no ginte sönder i första taget. blev tillslut 72*18 och 35 mm i hålet..:)

sen har jag börjat med stänkskärmar bak i plåt.. ska ta o forma till dom nån dag också.
 
Lyckas du få tag på en snygg kylare skulle du kunna montera den på liknande sätt som på oljekylare till äldre rejshojar, dvs montera framför gaffeln. Eller hur stor kylare behöver man, vilken area? Generellt tips för andra lösningar är att kolla på tävlingshojar av olka modeller; rr, enduro, ökenräsers etc. De brukar kunna ha en del intressanta lösningar. Vet inte hur mycket sånt det finns på mässan men kan kanske vara en idé att åka upp bara i det syftet.
 
Lyckas du få tag på en snygg kylare skulle du kunna montera den på liknande sätt som på oljekylare till äldre rejshojar, dvs montera framför gaffeln. Eller hur stor kylare behöver man, vilken area? Generellt tips för andra lösningar är att kolla på tävlingshojar av olka modeller; rr, enduro, ökenräsers etc. De brukar kunna ha en del intressanta lösningar. Vet inte hur mycket sånt det finns på mässan men kan kanske vara en idé att åka upp bara i det syftet.


tack för tipset får kika på det.. har ingen aning om hur stor area jag behöver. svårt o säga med tanke på att den sitter så öppet men samtidigt har dubbelturbo..

idag jiggade jag upp hjulen på kärran tanken är att jag ska bygga den så att jag kan ha en takbox på den skulle nog bli najs..o så en bild på ett av lagrerna. där ser man tydligt hur mycket grövre det riktiga styrhuvudet blir:)

har mätt hojjen me.. den är i nuläget 3,70 lång och 1,40 bred från bromsskiva till bromsskiva..
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    85.1 KB · Visningar: 147
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    87.9 KB · Visningar: 148
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    89.4 KB · Visningar: 162
tack för tipset får kika på det.. har ingen aning om hur stor area jag behöver. svårt o säga med tanke på att den sitter så öppet men samtidigt har dubbelturbo..

När det gäller hur stor kylare man skall ha finns det många ideér. Jag var i kontakt med en kylarenoverings firma och ställde frågan till dom. Och fick till svar om en cheva 350 har 4liter stor kylare i en camaro, så skall man använda samma volym på en trike. Detta för att inte riskera att det går varmt i när man står i te.x kön till olika träffar man åker på.
Det är därför jag skall köra med 2 kylare så jag får rätt volym.

Som sagt det finns många ideér:confused:
 
När det gäller hur stor kylare man skall ha finns det många ideér. Jag var i kontakt med en kylarenoverings firma och ställde frågan till dom. Och fick till svar om en cheva 350 har 4liter stor kylare i en camaro, så skall man använda samma volym på en trike. Detta för att inte riskera att det går varmt i när man står i te.x kön till olika träffar man åker på.
Det är därför jag skall köra med 2 kylare så jag får rätt volym.

Som sagt det finns många ideér:confused:
Med turbo då?
Dubbla volymen?
 
Här är lite ny info hur SFRO vill att man skall konstruera styrhuvudet. Det nya nu är att man inte får ha några förstärkningsplåtar endast rör kontstruktion.
Anledningen är att flera av "norrlands trikarna" har spruckit vid plåt svetsarna.

Så här skall det se ut lite förvirrande:confused:
 

Bifogat

  • _mc-20-REr.jpg
    _mc-20-REr.jpg
    19 KB · Visningar: 170
ahh det är nog inte värt att fuska med kylarkapaciteten surt som fan som sagt att stå i en kö o han börjar koka:/

angående styrhuvudet så e de ju lite lagom förvirrande ja. haha men de e ju klart att bygger man som på bilden so tar ju rören som kommer nerifrån upp en jävla kraft när man får själva vridet på styrhuvudet.. surt bara om du får bygga om din konstruktion när det e så väl byggt som de e nu...e ju lite lagom svårt att stretcha ut rören så dom räcker till att bygga på det andra sättet haha...
 
Jag måste ta bort mina sidoplåtar och kompletera med ett rör
det ordnar sig säkert:)
 
har inte hänt mycket på sistone men en dag fick jag iaf ett ryck och städade verkstaden ordentligt(mycket välbrhövligt) därefter byggde jag en lyftanordning så at jag kan flytta triken i verkstaden. mycket smidigt, vilket gör att jag nu får in en bil också..

kom också på att jag hade detta spjällhuset liggandes ifrån en ford scorpio v6. borde ju kunna fungera:)

snart borde mina däck komma.
 

Bifogat

  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    219.3 KB · Visningar: 183
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    117.7 KB · Visningar: 242
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    113.1 KB · Visningar: 296
Det ser ju lovande ut! Imponerad av din byggtakt trots värnplikt och tillhörande ekonomi.

Kan inte undanhålla dig detta, Chopperbyggaren Jesse James provkör en himsk dieseltrike med Cummins lastbilsmotor :D

[YOUTUBE-ID]9-7QNvIxQTs[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top