Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

Köpte ett litet 3Ah batteri idag och tryckte upp under tanken. Kan bli bra när det är klart. Gäller att hushålla med elektronerna bara... :tummenupp

uploadfromtaptalk1445538694054.jpg
 
Luftigt o fint.:tummenupp

Har du någon najs kick och bulta fast? Även om den inte funkar tycker jag fan att kick ser ballt ut.:hihi
 
Kan peta tillbaka originalkicken. Den tar tyvärr i fotpinnen, annars hade jag slitit bort startmotorn...
 
Ser ju genast lite mer retroräser ut med kick och på lite håll syns det inte att den tar i fotpinnen.
 
Mmm... Instämmer. Men samtidigt hatar jag grejer som inte fungerar.
Kanske petar dit den ändå. Måste fixa till den bara, den är lite sladdrig.
 
Schysst bygge, hur länge har du byggt på denna? Fifflar med sätet och trä blir liksom inget bra. Hur formade du skärbrädan till en sätetsstruktur?
 
Tack! Jag började för drygt ett år sen. Skärbrädan formade jag genom att värma den med värmepistol. Skulle nog kunna funka med kokande vatten också.
 
Kicken är på plats igen, blir kanske inte så dumt ändå. Den funkar men har väldigt kort slag. Snärtar man till med benet så brakar hon igång fint. Det blir retrosnyggt och kan vara bra att ha med tanke på det klena batteriet jag har nu.
Batteriet klarar fem-tio kallstarter utan laddning mellan men sen får man kicka. Fullt tillräckligt, det laddas ju när man kör.

IMG_20151024_162632-01.jpguploadfromtaptalk1445924914560.jpg
 
Last edited:
Blir ju som sagt skitfint det där! :tummenupp

Vad använde du för skumplast/skumgummi som stoppning i sadeln?
 
Sadeln är gjord av sandwichlimmade liggunderlag som kärna under två lager skumgummi som jag köpte av en firma som gör bilklädslar. Jag har hört att såna där ljuddämpningsmattor med alufilm på ena sidan funkar fint också.
Jag har kört runt 350 mil med den i sommar utan att det märks någon förändring i formen och jag tycker att den är precis lagom hård.
 
Last edited:
Riktigt schysst bygge! Införskaffade mig själv en GS 750 -78 i höstas. Håller dock på att trilskas lite med elektroniken. Vart har du gömt all bråte som satt bredvid batteriet? (Startrelä, likriktare, blinkersrelä etc.)
Du skriver även att du har som vision att helt ta bort batteriet helt och hållet?
Är det fortfarande möjligt att få gnista utan batteriet? Behövs inte batteriet för att få en ström genom primärlindningen? Eller laddar man upp kondensatorn när man kickar?
 
Last edited:
Tack!
Likriktare/regulator bytte jag ut mot en ny som jag gömt under tanken.
Startrelät (nytt, litet) sitter ihoptejpad med kabelstammen som går ner till startmotor och oljetryckssensor. Syns knappt.
Resten av elen har jag i lamphuset, gott om plats där.

Hur det blir utan batteri vet jag inte riktigt. Har inte provat det med tanke på att jag inte har en fullt fungerande kick. Jag har kvar startmotorn. Batteriet jag gömt under tanken är ganska litet, men räcker till några starter. Om jag inte laddar upp genom att köra en stund får det bli till att kicka...
 
Uppdatering tack!:banana

Nattuggla? :hej

Det har stått still senaste tiden. För nån vecka sen tog jag dock in tanken till värmen i källaren för att fixa till den.
Har en ny hastighetsmätare som ska monteras, väntar på en sensor till den som jag beställt. Har fnulat lite på en fullösning för att få fast batteriet tills jag orkar göra något snyggare. Inget som är klart än dock... :tungan
 
Sedär ja! Har funderat på att offra lite tankvolym och på så sätt tilldela all elektronik det utrymmet. Lite jobb, men hade inte suttit fel. Kollade på din video igår, blev ju gött sugen på att köra!
 
Vill bli av med mitt batteri... Hmmm...

Då måste du ersätta batteriet med någon kondensator. Envisades med att plocka bort mitt batteri helt och hållet. Det gick bra till en början (precis efter att jag hade haft igång den med batteri). Sen fick den stå några dagar, vilket förmodligen resulterade i att kondensatorn mellan primärlindningen och brytarkontakterna laddades ur. Detta i sin tur resulterade i att det var helt omöjligt att få igång motorcykeln. Fick bli att åka upp till feltema och köpa ett 3Ah gelbatteri...:gnissla
 
Snidade till ett batterifäste ikväll. Samma placering av batteriet under tanken som tidigare fast ännu lite längre upp in under tanken. Blev nöjd måste jag säga. Ska finlira lite till och lacka. Batteriet kommer sitta i stort sett dolt under tanken när den kommer på plats.

282185f26a9b3003b78a31dbe430d0d0.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top