Bygge GPZ900r

Träna 8'or runt macken och övergångstället och gå sen in på ICA och fråga vad de tyckte om utförandet på en skala 1 till 10. :hojsmilie
Hahaha du känner till byn kanske?
Har redan dåligt rykte i byn när det gäller motorer och oväsen.
Stod och pumpade in soppa med felkopplad dödarknapp intryckt på min zx7a förra sommaren. "Skjöt eldsflamma på flera meter och lät som en atombomb" citat grannen när hon spillde kaffe i knät.
Jag hittade knappen tillslut iallafall så den startade
Facebook exploderade så det postades inlägg i grannbyn tillochmed.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

Äntligen en mektråd med grannskapshistorier och mek på köksbordet. Bra jobbat, du har skruvat mycket i dina dagar kan jag tänka mig :yoparty

Äntligen en mektråd med grannskapshistorier och mek på köksbordet. Bra jobbat, du har skruvat mycket i dina dagar kan jag tänka mig :yoparty
Haha ja en del meck blir det
Min fruga har tålamod kan jag säga.Många fläckar på det köksbordet...
Gränsen drog hon när jag byggde om köksfläkten till lackbox förra vintern.
Då gick jag bet.
Fick lacka på altanen istället

Jag som har småbarn och noll tid kör tidiga morgnar på jobbet med kaffe i ena handen och toppslip i andra.
05:30 kör vi igång
Har nu mätt upp toppen och har bra svep,styrningar och säten.
16 ventiler, 6 tryckare och 2 kammar går i bingen tyvärr.
Men det går hyfsat framåt.
Mycket puts kvar, men är jääävligt långt till hösten tack gode !
3d81ff215a8c4433ca2e016696257abd.jpg
9c059d6ab82e1dcf569e74f748e194df.jpg
c851b2505dcde7cd921f5ab88a253d4d.jpg
6d78a6bdfac1daedb3b8d77f9a3797db.jpg
6a918ef9acf48b2dc33c15ecd0d19800.jpg

hej hej
får backa på min uppfattning om toppar ,ser att dubbelvíppan är centrerad i utgjutningar i 900 toppen, på de senare dubbel nocks kammarna är det inget sådant,så du får köra på original enkelnocks kammar,
"kör så det ryker":rock

hej hej
får backa på min uppfattning om toppar ,ser att dubbelvíppan är centrerad i utgjutningar i 900 toppen, på de senare dubbel nocks kammarna är det inget sådant,så du får köra på original enkelnocks kammar,
"kör så det ryker":rock
Ja där ser man

Mycket puts kvar, men är jääävligt långt till hösten tack gode !

Tips, istället för 80 eller 120 papper på sliprullarna, ta en storlek grövre t.ex. 50 eller 40 i insuget.

Det är en tjomme som orkat skapa en bra wiki-sida om portning https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_head_porting

Kortfattat citat: "The reason that polished ports are not advantageous from a flow standpoint is that at the interface between the metal wall and the air, the air speed is zero (see boundary layer and laminar flow). This is due to the wetting action of the air and indeed all fluids. "

Använd ett skavjärn för att ta bort det mesta av flänsen/läppen i aluminiumet vid yttre diametern på ventilsätet. Jag hade ett speciellt stål för det till min MIRA-fräs. Stoppar du in en gammal ventil som skydd kan du vara lite brutal och köra med t.ex. grovpolertrissor t.ex. https://www.conrad.se/p/polerskivor-dremel-512-2-st-815282 eller https://www.conrad.se/p/2-silikon-p...mm-med-slipstift-donau-elektronik-1-st-817785

Tips, istället för 80 eller 120 papper på sliprullarna, ta en storlek grövre t.ex. 50 eller 40 i insuget.

Det är en tjomme som orkat skapa en bra wiki-sida om portning https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_head_porting

Kortfattat citat: "The reason that polished ports are not advantageous from a flow standpoint is that at the interface between the metal wall and the air, the air speed is zero (see boundary layer and laminar flow). This is due to the wetting action of the air and indeed all fluids. "

Använd ett skavjärn för att ta bort det mesta av flänsen/läppen i aluminiumet vid yttre diametern på ventilsätet. Jag hade ett speciellt stål för det till min MIRA-fräs. Stoppar du in en gammal ventil som skydd kan du vara lite brutal och köra med t.ex. grovpolertrissor t.ex. https://www.conrad.se/p/polerskivor-dremel-512-2-st-815282 eller https://www.conrad.se/p/2-silikon-p...mm-med-slipstift-donau-elektronik-1-st-817785
Kanonbra tips
Kommer köra k60 det sista.
Kör k240 nu för jag tycker det är lättare att se allt ojämnt när det blänker lite mer.
Tackar

Hade finbesök i verkstaden från sporthojs forum häromdagen, blev mycket gött snack om portning och annat fränt.
Fick många bra tips till mitt bygge.
Nu har jag tänkt om och gått bokstavligen djupare i trimningen.
Toppslipen går varmt kan jag lova.
Man vet när man har totalt tappat greppet om verkligheten när kollegan håller på nere i en brunn och man själv står och tycker det ser ut som ett fett jävla ventilsäte och han står nere och portar..
Behöver semester.....
c7555c6ed84e58c4805ce5f465bc37c1.jpg

Hahaha

Ja fick ett gott skratt när jag tankade bilen igår :D
Mötte dig på trampcykeln på 180an igår också, hörde när du drog några repor. Lät gött!

Härligt!
Va trött på kärringen så drog på lite extra

Härligt!
Fan ju ville också med ju

Practical sportsbike hade en rejäl artikel i senaste numret. Finns i Readly t ex.

Du skulle stannat och sparkat lite på däcken

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back