Bygge av ljuddämpare

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
Suzuki RF600R -97
Halloj Håller på och bygger ljuddämpare till min rf600r gjort ytterhöljet och adapterplattan.
Det är trekantig. NU till frågan. Ska det perforerade delen ha samma form som ytterhöljet eller ska man ta ett runt rör som är perforerad? Och bör man göra nån kammare för bästa ljud? Alla tips välkommna. Mvh Joakim

Här är bild på ytterhöljet innan bockning http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=63298

runt o inge kammare,, lite mindre effekt o mindre ljud så kanske en kammare :tummenupp

Jo ser bra ut!

Men.........att du inte gjorde diametern lite mindre typ minst 50 mm mindre?

Den ser för stor ut!

Det gick inte att göra mindre då skulle det inte passa med adapterplattan som är gjord för att funka på orginalröret. Vart för tajt mellan centrumhålet i plattan till skruvhålen vart för lite material emellan.. Hade velat haft den lite mindre men gick inte så det får duga. Själv tycker jag det vart skitbra

ljudd%C3%A4mpare.jpg

Köp en universalljuddämpare på en biltillbehörsfirma, typ Simons klä den med ett snyggt rör, om du inte hittar nått köp en plåttermos ta ytterhöljet, be någon som är bra på att tigsvetsa.

As simple as that:)

Biltema har ju faktiskt ganska snygga:jisses

Borde det inte gå att bygga med dessa?

ja denna tanke har slagit mig med,, Undra hur stort det innre röret är? och om det är vanligt perforerat rakt igenom? dey vore ju toppen om man slapp göra om invändigt:tummenupp

Bifogat

• 6a72_1_sbl.jpg
    6a72_1_sbl.jpg
    36.6 KB · Visningar: 128
Varför bråka med o bygga när man kan slanta 20$ + frakt o ta hem från USA ? Hade 2 slutdämpare till bil på min VTR o den lät underbart !

http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=carbon+muffler&category0=

Löstagbar insats , ser bra ut o de är BILLIGA !:tummenupp

Stenbra tipps:tummenupp fanns ju både 2,5 tumms innerdia och 3tum:tummenupp kollade in lite priser med frakt och fick som billigast fram 499kr med frakt,,,ej ev tull men blir ju billigt även om tullen tar en.. fanns ju röd,blåa ,vita kolfiberdämpare :tummenupp

Jo , dela den på 2 så,,,,, man tjänar en massa jobb på att bygga från en redan klar ljuddämpare:tummenupp

Tänker forsöka mig på att snida ihop ett 1-2 system till min MT03 av ovan nämda biltemasystem:) Den förra ägaren till min TT600R hade byggt en skitfin dämpare i alu som lät underbart Han är sjujävlig på att tiga alu, den svaga länken var bakdelen som satt poppnitad och förlorades under körning.
Tror ni att biltemas pallar vibrationerna från en 660 stånka?
Vill inte uppfinna hjulet 2 ggr så ni som har erfarenhet av dämpar/grenrörsbyggen får gärna dela med er av vad som är viktigt för funktionen.

Stenbra tipps:tummenupp fanns ju både 2,5 tumms innerdia och 3tum:tummenupp kollade in lite priser med frakt och fick som billigast fram 499kr med frakt,,,ej ev tull men blir ju billigt även om tullen tar en.. fanns ju röd,blåa ,vita kolfiberdämpare :tummenupp

Precis !:) Jag är förvånad att inte fler upptäckt det ??... Kommer aldrig mer att köpa ett Akra till nån hoj...
:tummenupp

ja jag undrar då de flesta ljuddämpare ser nästan lika ut..
bara man öppnar upp så får man effekten.
de finns ju lite olika, har sett konade rör invändigt fast de flesta är 2/2,5 tum invändigt. sen har jag sett där röret gått lite zick zack.. provat de flesta o de ger samma... kan tänka mig att ett helsystem ger mycket olika skillnader men inte en ljuddämpare.. ljudet därimot kan ju va helt olika beroende på storlek material o lite hur den är utformad invändigt..

Tänker forsöka mig på att snida ihop ett 1-2 system till min MT03 av ovan nämda biltemasystem:) Den förra ägaren till min TT600R hade byggt en skitfin dämpare i alu som lät underbart Han är sjujävlig på att tiga alu, den svaga länken var bakdelen som satt poppnitad och förlorades under körning.
Tror ni att biltemas pallar vibrationerna från en 660 stånka?
Vill inte uppfinna hjulet 2 ggr så ni som har erfarenhet av dämpar/grenrörsbyggen får gärna dela med er av vad som är viktigt för funktionen.

Man ska ju inte blanda olika metaller, men rostfria nitar är björnstarka....

Så här gjorde jag en ljuddämpare, en rostfri termos och klä den med så är saken biff,, grymt ljud
ljudd%C3%A4mpare.jpg

Last edited:
ja jag undrar då de flesta ljuddämpare ser nästan lika ut..
bara man öppnar upp så får man effekten.
de finns ju lite olika, har sett konade rör invändigt fast de flesta är 2/2,5 tum invändigt. sen har jag sett där röret gått lite zick zack.. provat de flesta o de ger samma... kan tänka mig att ett helsystem ger mycket olika skillnader men inte en ljuddämpare.. ljudet därimot kan ju va helt olika beroende på storlek material o lite hur den är utformad invändigt..

ja säg så här, på min as gamla pizzabagar bil så blev bilen helt klart SLÖ med en ljuddämpare som var mer öppen, de blev inte bra förns jag köpte ett sport eller standard dämpare, fick tillbaka mer bottendrag å mer drag mellan 3K och 4.5K RPM men över 5K å mot rödmarkering så var de inga problem å köra varvstopp på 5an på motorvägen.. så den blev mer lättvarvig men sumpar skit mycke bottendrag, så beroende på vilken karaktär man är ute efter så är de nog ljuddämpare som skapar lite motstånd som får motorn å jobba som den vill..

P.S. jag är hobby meck D.S. :tungan

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...