Bygga Volvo 740-pickup för mc

förstärk luckan innefrån och gör "cykelstället" på bakluckan samt fästöglor i luckan. :confused: biltemas spännband för mc som sitter på styret och dra in dom genom rutorna bak :näsblod

Enda problemet jag kan se är att markfrigången på hojarna kommer vara för låg så att hojarna tar i vid bakrutan.

Om man höjer framhjulen så borde det dock funka...

förstärk luckan innefrån och gör "cykelstället" på bakluckan samt fästöglor i luckan. :confused: biltemas spännband för mc som sitter på styret och dra in dom genom rutorna bak :näsblod

Hojarnas framhjul kommer att stå på takräcket så där kan man ju fästa spännband utan problem :tummenupp

Inte visste jag att Paser satt inne med sådana kunskaper :tummenupp Ta och skaffa ett par gasmasker med för antagligen så letar sig nog avgaserna in i kupèn, Körde en 240 en gång utan lucka å efter ett tag lukta de avgaser som satan.:)

Jag har många dolda talanger :tungan

Om man svetsar fast "ben" på undersidan av luckan borde väl det stärka upp nog?

Typ:

Bifogat

• brum.JPG
    brum.JPG
    20.7 KB · Visningar: 102
Last edited:
Under litern är kanske att ta i...men omkring litern och gammel 240'n jag hade förut drock 1,5-2 liter milen.
Visst kan man få chevan att dra mycket mer oxå...men det är ju bara när man njuter av mullret från 350 motorn :D

Jag har rattat över 10st cheva vanar..har aldrig fått någon att dra under 1.3 landsväg i 90-100! Den du har måste vara riktigt speciell haha! :D Men ska man se ekonomiskt över ett helt år på ett vanköp så åker man billigt iaf. 10-15k inköp, ingen värdeminskning, lättmeckat o billiga delar. Dock dyr skatt! Mycket bättre än en gammal ombyggd 740 iaf! :D

Jag har rattat över 10st cheva vanar..har aldrig fått någon att dra under 1.3 landsväg i 90-100! Den du har måste vara riktigt speciell haha! :D Men ska man se ekonomiskt över ett helt år på ett vanköp så åker man billigt iaf. 10-15k inköp, ingen värdeminskning, lättmeckat o billiga delar. Dock dyr skatt! Mycket bättre än en gammal ombyggd 740 iaf! :D

Skatten va inte farlig alls (LB-reg) och bilen kostade 6500:- i inköp (för en -90:a). Jag hoppas att jag har gjort ett bra köp för att köra crossen till banorna i Sthlm. Skulle den surpla på lite mycket bensin så är det ingen fara för just mig eftersom den inte kommer att rulla varje dag :)

Maxlast på taket? Är det nåt du tänker bry dig om? Normalbilen lastar väl runt 75-100 kg lagligt på taket, och då faller kanske hela idén... Om man nu skall bry sig.

Kan bara tänka mig att farbror blå skulle var rätt så "intresserad" av att ta en närmare till på en dylik konstruktion.

Dissar absolut inte idén, utan pekar bara på vad som ev kan vara bra att tänka på.

Maxlast på taket? Är det nåt du tänker bry dig om? Normalbilen lastar väl runt 75-100 kg lagligt på taket, och då faller kanske hela idén... Om man nu skall bry sig.

Kan bara tänka mig att farbror blå skulle var rätt så "intresserad" av att ta en närmare till på en dylik konstruktion.

Dissar absolut inte idén, utan pekar bara på vad som ev kan vara bra att tänka på.

Joda, det är högst intressant. Hojarna väger ca 135 kg och trycket som framhjulen ger hoppas jag inte är mer än 50 kg st. Tror maxlast på taket är just 100 kg.

Tror oxå att Polisen kommer att intressera sig för detta ekipage. Tanken är därför att den ska vara helt laglig.

Sen vet jag inte hur Polisen ska kunna mäta maxlasten på taket...?! :va

Kollade upp med transportstyrelsen huruvida detta är lagligt.
Så länge det inte sticker ut på sidorna och inte överstiger någon maxlast så är det lagligt, men gubben på telefonen fnissade gött och sa att vi kan räkna med att bli stoppade flitigt :)

HAde jag vart i era käder hade jag gått till en plåtslagare/mekanisk verkstad med en bock model lite större och bett dem bockat till 4-5mm aluminium durk som en "botten" enligt bilden. Då får ni ju skydd för bakruta, lättare att klättra/rulla upp/lasta hojarna samtidigt som ni får ordentliget att förankra i.
Kostar nog några kronor men kan kanske vara värt det emot att du tappar 2 hojar under knullboxen:gnissla

Bifogat

• brum.JPG
    brum.JPG
    3.6 KB · Visningar: 1,071
Lastade inte Robertzon och Keso sina hojar så nån gång förra hösten? Det las upp bilder i nån tråd oxå men ja kommer inte ihåg vart.

Lastade inte Robertzon och Keso sina hojar så nån gång förra hösten? Det las upp bilder i nån tråd oxå men ja kommer inte ihåg vart.

hehe typ så¨här menar duu...

bygg ut ramen runt rutan om den inte går att använa som den e. sen används 2 st brädbitar för att skydda rutan. och ¨så spänner du fast hojjarna genom bakdörrarna så ramen står fast mot bräderna. så har du en grym 740 "lookalike" som på min cross buss:yoparty

och polisen som stoppade oss frågade ifall de satt fast, vårt svar var.... prova rubba dem, de satt typ som om de var fast svetsade i bilen.:hihi

snuten fick inte rubbat dem en millimeter ens:banana

Bifogat

• DSC00754 (Medium).JPG
    DSC00754 (Medium).JPG
    87.1 KB · Visningar: 2,718
  • DSC00755 (Medium).JPG
    DSC00755 (Medium).JPG
    88.4 KB · Visningar: 2,636
  • DSC00762 (Medium).JPG
    DSC00762 (Medium).JPG
    134.5 KB · Visningar: 298
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back