Bygga Undertailavgassystem

• Thread starter Thread starter Oan
  • Start date Start date

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Har funderat nått år på detta om de e ens möjligt och mest haft tanken att man måste göra allt själv men i dag började jag fundera på om man kan sätta på en ljuddämpare från annat märke på sin egen hoj? I så fall är väll rördragningen den stora biten och göra fästen osv? Sen ska ju givetvis dämparen passa ihop med rören man använder men skulle det kunna vara möjligt att bygga nått i stil med bilden jag gjorde i imageready nyss? Hur mycket jobb skulle det ligga bakom det också skulle jag fundera på om hur man gör det på lättast möjliga sätt? har inte hållt på med sådant mycket men har hållt på lite lite med plåtbearbetning men känner en hel del som borde kunna hjälpa mig.

Har sett en som byggt något liknande och det är väll en RC211V replica här från forumet som hade en undertail o en som stack ut på sidan.

Tror det borde vara möjligt att få in röret om man tänker sig att det går så långt där som man ser det på bilden sen svänger det rakt upp och sen svänger in precis bakomför fotpinnen och in en en ljuddämpare känns som ett möjligt projekt.

Vad säger ni kunniga? :rolleyes:

orginalbild http://www.yamaha-motor.se/Images/2000-YZF-R6-colour-red-right_tcm36-217454.jpg

Bifogat

• 1999-YZF-R6-colour-red-righ.jpg
    1999-YZF-R6-colour-red-righ.jpg
    114.8 KB · Visningar: 232
Jag har gjort ett sådant system på min r1a men de blir inte så snyggt om det viker upp bakom fotpinnen och förbi svingen, jag byggde det på det viset men ska nu i vinter bygga om de hela och dra två grannare rör ifrån anslutningen där krökarna går ihop och upp bakom fotpinnen...den blir alltså att gå upp mellan fotpinnen och svingen precis som de gör på dom hojar som har blåset går upp under dynan... Men helt klart...de går, jag tog två simons dämpare och kapade isär och krökte, å passade även på att göra ett snyggare avslut och stoppade dom lite bättre än dom va ifrån börja....men... de gick inte igenom vid besiktninge tyvär...107 decibel va de och de får bara va 103...
Men pröva dig fram

Klart att de går. Frågan är ju hur pass snyggt man klarar å dra systemet på vägen upp..
Vet inte hur mkt plats det finns på din, kikade lite snabbt på mig å gav upp den idén rätt fort :P Mest för å slippa krångla :D

Jag har gjort ett sådant system på min r1a men de blir inte så snyggt om det viker upp bakom fotpinnen och förbi svingen, jag byggde det på det viset men ska nu i vinter bygga om de hela och dra två grannare rör ifrån anslutningen där krökarna går ihop och upp bakom fotpinnen...den blir alltså att gå upp mellan fotpinnen och svingen precis som de gör på dom hojar som har blåset går upp under dynan... Men helt klart...de går, jag tog två simons dämpare och kapade isär och krökte, å passade även på att göra ett snyggare avslut och stoppade dom lite bättre än dom va ifrån börja....men... de gick inte igenom vid besiktninge tyvär...107 decibel va de och de får bara va 103...
Men pröva dig fram
ah har du nå bilder eller nånstans man kan läsa mer om ditt bygge där? det låter tight att dra upp ett rör där faktiskt. kan visa en liten skiss vart ja tänkte dra om 2s... men har du bild på det så kanske man kan ändra sig lite men mest en dröm änn så länge om de e på samma sätt som ja tänkte :P

Kommer nog inte besiktiga med det systemet då tror jag :P har alltid haft som vana att slänga på orginal när det är dags för sådant :) tror inte ja kommer skära sönder hojen så mycket så de kommer bli problem att återställa,

Klart att de går. Frågan är ju hur pass snyggt man klarar å dra systemet på vägen upp..
Vet inte hur mkt plats det finns på din, kikade lite snabbt på mig å gav upp den idén rätt fort :P Mest för å slippa krångla :D
haha ja tycker det är att varje gång jag går ut så ser jag bara möjligheten till det :P finns gott om utrymme och kan nog plocka bort en del platts som är till förvaring under bönpallen också om det inte sitter nårr bärande ramliknande i vägen där, har inte kollat riktigt men borde fortfarande ha kvar platts för fjädring o allt så det känns som de finns marginaler på min sida!

Bifogat

• 1999-YZF-R6-colour-red2.jpg
    1999-YZF-R6-colour-red2.jpg
    114 KB · Visningar: 83
Last edited:
Bygg något liknande mitt ljuddämparbygge istället:tummenupp Det är i grunden en slutpip till bil, som råkade passa perfekt på kollektorn:tummenupp Har klämt in ett perf.rör och ett 1cm tjockt lager ull:yoparty :gnissla
Låter rätt så mysigt och ger lite modernare "look":)

PICT6481.jpg

PICT6479.jpg

Bygg något liknande mitt ljuddämparbygge istället:tummenupp Det är i grunden en slutpip till bil, som råkade passa perfekt på kollektorn:tummenupp Har klämt in ett perf.rör och ett 1cm tjockt lager ull:yoparty :gnissla

PICT6481.jpg

PICT6479.jpg
de där va ju ganska snyggt endå men hur mycket tjuter inte hojen med det där? :P gav mig lite ideér faktiskt men fortfarande mer sugen på grundtanken :) skulle alltså lite lättare gå att göra en modernare burk som sticker ut där på sidan ser de ut som men vill inte att den ska vråla sönder.

de där va ju ganska snyggt endå men hur mycket tjuter inte hojen med det där? :P gav mig lite ideér faktiskt men fortfarande mer sugen på grundtanken :) skulle alltså lite lättare gå att göra en modernare burk som sticker ut där på sidan ser de ut som men vill inte att den ska vråla sönder.

Detta låter lite mindre och vassare än att bara plocka av mellanröret och lämna det öppet:gnissla :näsblod jäkligt mycket alltså:tummenupp

Fördelen är att det finns en massa slutpipar till bilar att välja mellan, jag tog bara en jag hade hemma:tummenupp

Denna är lite snyggare :tummenupp
productimage.asp

Detta låter lite mindre och vassare än att bara plocka av mellanröret och lämna det öppet:gnissla :näsblod jäkligt mycket alltså:tummenupp

Fördelen är att det finns en massa slutpipar till bilar att välja mellan, jag tog bara en jag hade hemma:tummenupp

Denna är lite snyggare :tummenupp
productimage.asp
jadu att länka till biltema gav mig fan ganska mycket sjuka ideér efter ett tags surfande o massa "varför inte" ^^ Men måste hela tiden intala mig att inte göra det vill FÖRSÖKA göra ett snyggt bygge om de blir av men denna vart ja fan sugen på http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemId=136898 :P tror den i storlek skulle passa perfekt men större koll har jag inte :P annars hittade jag massa skrotdelar som man skulle kunna sätta ihop till ett rejält fuskbygge ^^

var ute för ett tag sen o mätte lite skit osv och insåg att jag måste dra röret på ett spec sätt o de går inte att dra upp det direkt där jag hade tänkt utan man måste dra det där mitt rör går nu för annars kommer det vara ivägen för stöveln när man sitter på men isf skulle man kunna använda mitt befintliga rör som mall exakt fram tills det är precis bakom fotpinnen där mitt rör kommer upp nu, ska skicka nån bild, men man skulle kunna dra in det där men sen göra en skarp skarv där som då ger ett rör exakt på mitten under hojen, men då funderar jag lite hur skulle "avgaserna" eller motorn reagera på en 90 graders direkt vinkel blir de problem eller nått dyligt?

Bifogat

• 20090101-P1016191.jpg
    20090101-P1016191.jpg
    87.2 KB · Visningar: 123
  • 20090101-P1016193.jpg
    20090101-P1016193.jpg
    84.2 KB · Visningar: 115
Last edited:

Kan förstå att du tycker det är roligt att skruva och pilla på din egen hoj. Kalla det personliga påhopp men uppmana inte allmänheten till att efterlikna ditt bosuzoku-bygge, inte snyggt någonstans.

Kan förstå att du tycker det är roligt att skruva och pilla på din egen hoj. Kalla det personliga påhopp men uppmana inte allmänheten till att efterlikna ditt bosuzoku-bygge, inte snyggt någonstans.

Alla får tycka vad dom vill, det är det som är så bra med Sverige:tummenupp
Personligen så hatar jag sånna där highpipes som TS har på sin hoj, vad som helst är bättre:tummenupp

Alla får tycka vad dom vill, det är det som är så bra med Sverige:tummenupp
Personligen så hatar jag sånna där highpipes som TS har på sin hoj, vad som helst är bättre:tummenupp
hehe jag blev bara glad när hojarna började få andra avgassystem då jag antar att dom kommer bli billigare beg de äldre modellerna med detta utseende som jag alltid drömt om :)

Det ser ju förjävligt ut när rören går på utsidan av svingen! Nej dra röret igenom svingen istället men tänk på all värme,blir jävligt varmt.
jao tänkte göra hål på sidorna där den e som fetast o försöka göra nån luftgenomströmning så dämparen och skarvarna där blir ktlda när man kör. men drar man den invärtes blir det jävligt svårt att få nån slags luftgenomströmning!

Det ser ju förjävligt ut när rören går på utsidan av svingen! Nej dra röret igenom svingen istället men tänk på all värme,blir jävligt varmt.

Det är just därför jag tycker att man ska hålla sig ifrån att göra sådant själv, blir väldigt sällan snyggt:näsblod

finns plats inuti svingen på r6an dynomite.co.uk har byggt en del snygga lösningar,utanpå svingen ser billigt ut nackdelen i svingen är att dämparn får extra värme och rördragningen är krångligare
kolla hemsidan för tips var grymt sugen på deras gp500 rör till gamla rettan när jag hade den
http://www.dynomite.co.uk/Dynosite/HTMLfiles/home_fin.html

Bifogat

• newr6_m.jpg
    newr6_m.jpg
    44.1 KB · Visningar: 156
  • r6rear_m.jpg
    r6rear_m.jpg
    37.7 KB · Visningar: 85
  • r6001.jpg
    r6001.jpg
    126.6 KB · Visningar: 90
  • R6orange1_m.jpg
    R6orange1_m.jpg
    89.3 KB · Visningar: 124
  • stdr6gp2_m.jpg
    stdr6gp2_m.jpg
    184.7 KB · Visningar: 142
  • gp500SPXmain.jpg
    gp500SPXmain.jpg
    51.9 KB · Visningar: 150
Last edited:
finns plats inuti svingen på r6an dynomite.co.uk har byggt en del snygga lösningar,utanpå svingen ser billigt ut nackdelen i svingen är att dämparn får extra värme och rördragningen är krångligare
kolla hemsidan för tips var grymt sugen på deras gp500 rör till gamla rettan när jag hade den
http://www.dynomite.co.uk/Dynosite/HTMLfiles/home_fin.html
snyggt! skulle vilja se fler företag som höll på med såntdär men de kostar ju satan tycker jag, finns säkert dom som ser det som mindre summor men men allt e relatift ^^ skulle dock vilja veta var dom dragit pipan helt :P känns som den verkligen borde vara i vägen så den knappt kan röra sig, några modeller vill dom ju att man skickar in svingen för modifikation eller beställer med spec sving iofs

är det här nått hålrum i svingen de typ har dragit igenom då eller? den är ju rörlig så måste vara ett helvete o bygga för o få rätt

Bifogat

• sving.JPG
    sving.JPG
    45.5 KB · Visningar: 49
ser ut som röret är draget i utrymmet mellan stötdämpare och sving ,syns bättre om du klickar på bilderna så dom blir större,kolla översta silverfärgade så syns det ,är ju satser som sålts till org.sving så på nåt sätt måste det ju gå
trångt som fan är det säkert o få till en passform som inte tar i när svingen rör sig ,
behöver säkert plattas till så det blir ovalt också,
är ju inte bara avgasdragningen det drar med sig även el o batteri måste flyttas bort från orginalplatsen

Last edited:
Går faktiskt i samma tankar d e ju tok snyggt me undertail avgas.
MEN d e ett jäkla jobb speciellt om d ska bli ordentligt snyggt o d villl man ju annars får d va.
Lutar nog lite åt att bygga ett bellypan system istället...fast jag vill nog inte ha en stor bazooka ut på sidan utan bara något diskret snett nedåt.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back