Bygga turbo på RSV R?

Och kompressor är inte aktuellt...

Gött. Även en sån där modern Rotrex stjäl 30 hk på 200 hk motoreffekt på hojmotor sägs det, och de där 30 hästarna har du ju nästan gratis vid samma tryck med turbo :)

Du får gärna tipsa om lämplig turbo du också.

Den där T5R-snurran du fått blir nog skitbra. Om jag minns rätt så ska det vara en TD04-16T i en T5R och det är en skitbra snurrbo. Perfekt för en 1000 cc hoj upp till 260-270 hk på slangen. Hyfsat lättspoolad också. När jag körde med en sådan på 1052 cc hade jag positivt tryck från 3800 varv. Med KKK K24 från V70R hade jag positivit tryck från 2800 varv på 1195 cc. (Med den snurran som monteras nu hoppas jag att jag får ladd från 4500 varv iallafall :gnissla )

Men annars verkar den där TD04HLB från Saab Aero V6 2.8T (sitter väl också i Opels bil med samma motor) vara som klippt och skuren för en twin.
Se bilder. (Tror jag har snott FettSnoks bilder någongång :gnissla )Turbinhus med dubbla inlopp. Ett för varje cylinder :) Och väldigt vettig storlek på resten också.

Litet plenum = stora variationer i insugstryck (två stora cylindrar som suger i sig mycket på varje slurp) = svårmappat och ingen vidare effekt. Så stort plenum vill du nog ha för att jämna ut det hela och få lite mer pulver.
 

Bifogat

  • td04hldb_1.jpg
    td04hldb_1.jpg
    121.6 KB · Visningar: 77
  • td04hldb_2.jpg
    td04hldb_2.jpg
    95.9 KB · Visningar: 89
Last edited:
Om du tänkt köra roadracing med hojen så får du nog tänka dig lite för innan du svävar bort på ett effektmoln..;)

Alla som kört fort på bana VET att du balanserar hojen med gasen i kurvor och ofta använder den för att kursjustera vid omkörningar ut ur kurvor och i dem. Det är extremt viktigt att din hoj lyder, det är till och med de som inte kan köra fort med en dåligt mappad sugmotor som inte svarar på gas som den ska, allt hänger på gasrespons........där är kompressor överlägsen turbo.

Jag har bara kört kompressor hoj på bana ,aldrig turbo, men jag har åkt med folk som har turbo och det blir ganska uppenbart att effektutvecklingen och gasresponsen är att stort problem vid roadracing och kurvtagning.

Vill absolut inte dissa ditt bygge, tvärtom bygg på men tänkt bara på det jag sagt så du inte kommer få överraskningar senare. :)

/J
 
Jag har ingen koll på vad som sitter på en T5a (det är ju en biiiilll) men minst en TD04-16T ska du ha.(inte Biltemas!!) 1bar utan IC är inga problem om du kör på E85.
Twinnar är grymma på att sätta fart på en turbo, på mina Triumphar så har jag 1 bar när jag vill, typ 2000v om jag kör med normalstor turbo. Plenumstorlek har jag ingen åsikt om, alla mina bygge har nog mindre plenum än vad experterna säger att man ska ha, men det bryr inte jag mej om ;)

Vad är det som är problemet med biltemas td04hl-16t kopia?
Letar själv en sån turbo och såg av en slump att biltema hade...:confused:

PC3 stödjer väll inte ladd men PC5 gör det eller? Till denna modul skall han väll ha en annan modul för att ändra tändning. Kanske släcka någon avgasventil? + Laddstyrning+quickshifter.

4000kr PC3+ 3000kr tändmodul? + 6000kr Ladd styrning+ 3000kr Quickshift? Summa= 16000kr

Men du kan ju få ett Vipec (samma som autronic) för 9000kr nytt och där har du alla funktioner med får helt fria händer med många fler funktioner än vad en power comander har. Varför rekomenderar ingen det? Är själv i turbo-tankar men försöker ta beslut gällande just sånna här saker.
Jonte, jag har precis ställt liknande frågor här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234309
Mc-xpress har ett tilläggs sprut för 5000kr där du kan ställa det mesta, men det förutsätter att man köper en pc3a eller liknande iaf för att mappa originalspridarna innan laddtryck och sedan skicka på mer sås via extrasprutet/extraspridarna vid övertryck
 
Last edited:
T5 snurra blir niog optimalt :tummenupp Och du kommer ha 0,8 bars tryck redan på 6500-7000v om du sätter turbon så lång fram det går.

Så t5 turbo och e85,,,, utan ic,,,, 3L plenium 9 till 9,5-1 i kompförhållande även 10-1 skulle NOG fuinka om du håller dig under 1 bar.

Om 10-1 och e85 utan ic funkar vore det bäst för körbarheten så det vill jag också veta mer säkert om det går. Kör du t5 agget tror jag man kan ladda upp över 1 bar faktist på 10-1 men det måste bekräftas av triumf åkaren som jag vet kör utan ic och e85.

Utan IC? Trodde det var något man behövde så länge man inte bara håller sig till rakt fram men jag har kanske fel. Placeringen blir i alla fall hundra gånger enklare utan. Jag börjar bygga med den då så får jag se.

Ska jag räkna inte rören i totala liter biten eller bara plenum och ev ic?

Jag har ingen koll på vad som sitter på en T5a (det är ju en biiiilll) men minst en TD04-16T ska du ha.(inte Biltemas!!) 1bar utan IC är inga problem om du kör på E85.
Twinnar är grymma på att sätta fart på en turbo, på mina Triumphar så har jag 1 bar när jag vill, typ 2000v om jag kör med normalstor turbo. Plenumstorlek har jag ingen åsikt om, alla mina bygge har nog mindre plenum än vad experterna säger att man ska ha, men det bryr inte jag mej om ;)

Jag känner ingen som skruvar volvo seriöst så jag har också dåligt med koll på just den snurran. De jag känner som kört fort med bil kör betydligt större snurror.

PC3 stödjer väll inte ladd men PC5 gör det eller? Till denna modul skall han väll ha en annan modul för att ändra tändning. Kanske släcka någon avgasventil? + Laddstyrning+quickshifter.

4000kr PC3+ 3000kr tändmodul? + 6000kr Ladd styrning+ 3000kr Quickshift? Summa= 16000kr

Men du kan ju få ett Vipec (samma som autronic) för 9000kr nytt och där har du alla funktioner med får helt fria händer med många fler funktioner än vad en power comander har. Varför rekomenderar ingen det? Är själv i turbo-tankar men försöker ta beslut gällande just sånna här saker.
Jonte, jag har precis ställt liknande frågor här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234309

PCIII har jag redan och tänkte försöka hitta det andra vi ebay. Så din räkning slipper jag nog. Ligger quickshift inbyggt i Vipec? Jag har annars en gammal corona liggandes.

Ska kolla din tråd nu?


Fast det har ju knappast lönat sig i långlopp. Nu när de ska köra sprint så!

Gött. Även en sån där modern Rotrex stjäl 30 hk på 200 hk motoreffekt på hojmotor sägs det, och de där 30 hästarna har du ju nästan gratis vid samma tryck med turbo :)

Den där T5R-snurran du fått blir nog skitbra. Om jag minns rätt så ska det vara en TD04-16T i en T5R och det är en skitbra snurrbo. Perfekt för en 1000 cc hoj upp till 260-270 hk på slangen. Hyfsat lättspoolad också. När jag körde med en sådan på 1052 cc hade jag positivt tryck från 3800 varv. Med KKK K24 från V70R hade jag positivit tryck från 2800 varv på 1195 cc. (Med den snurran som monteras nu hoppas jag att jag får ladd från 4500 varv iallafall :gnissla )

Men annars verkar den där TD04HLB från Saab Aero V6 2.8T (sitter väl också i Opels bil med samma motor) vara som klippt och skuren för en twin.
Se bilder. (Tror jag har snott FettSnoks bilder någongång :gnissla )Turbinhus med dubbla inlopp. Ett för varje cylinder :) Och väldigt vettig storlek på resten också.

Litet plenum = stora variationer i insugstryck (två stora cylindrar som suger i sig mycket på varje slurp) = svårmappat och ingen vidare effekt. Så stort plenum vill du nog ha för att jämna ut det hela och få lite mer pulver.

Ja den vore perfa. Tror jag fått det tipset tidigare någon gång. Att du har ladd så tidigt låter trevligt. Då ska jag bara få så lite lagg som möjligt.

Om du tänkt köra roadracing med hojen så får du nog tänka dig lite för innan du svävar bort på ett effektmoln..;)

Alla som kört fort på bana VET att du balanserar hojen med gasen i kurvor och ofta använder den för att kursjustera vid omkörningar ut ur kurvor och i dem. Det är extremt viktigt att din hoj lyder, det är till och med de som inte kan köra fort med en dåligt mappad sugmotor som inte svarar på gas som den ska, allt hänger på gasrespons........där är kompressor överlägsen turbo.

Jag har bara kört kompressor hoj på bana ,aldrig turbo, men jag har åkt med folk som har turbo och det blir ganska uppenbart att effektutvecklingen och gasresponsen är att stort problem vid roadracing och kurvtagning.

Vill absolut inte dissa ditt bygge, tvärtom bygg på men tänkt bara på det jag sagt så du inte kommer få överraskningar senare. :)

/J

Jo jag har 3 säsonger i rookie 600/1000 så kör biten har jag ganska bra koll på. Det här ska ju bli ett billigt första bygge för att se om det är något jag fixar/vill hålla på med. Sen ska roadracingen biten mest bli på skoj. Annars ska jag vara snabb vid korvmojjen. Jag tror aprilian är aningen för gammal och långsam för att lägga kompressorpengarna på. Hade jag en 1098 så hade det varit mer intressant. Har du kvar någon hoj som man får prova?

Annars går kompisen BMW 540 med kompressor (inte ess, värre) mycket trevligt så tar inte ställning kompressor mot turbo.

Vad är det som är problemet med biltemas td04hl-16t kopia?
Letar själv en sån turbo och såg av en slump att biltema hade...:confused:


Mc-xpress har ett tilläggs sprut för 5000kr där du kan ställa det mesta, men det förutsätter att man köper en pc3a eller liknande iaf för att mappa originalspridarna innan laddtryck och sedan skicka på mer sås via extrasprutet/extraspridarna vid övertryck

Ska kollas upp. Borde nog ringa den där Marklund.

Tusen tack för all hjälp. Hoppas bara jag slipper lägga sparpengarna på arbetslöshet...
 
Har köpt 2 Biltema turbos, den ena var ok, den andra var skit (inte centrerat och stora toleranser) såg givetvis inte detta förrän den var modifierad och använd så byte var inte aktuellt) vill nån köpa den för 1000:- så gärna det ;). Med en original 16T så kom oxo laddet mycket tidigare. Har hört att Biltema påstår att dom är identiska, men det ser man rätt lätt att dom inte är, är väl bara anslutningarna som är samma..

Tilläggssprut gillar i alla fall inte jag, lägger en spridare av så smälter motorn
 
Last edited:
Har köpt 2 Biltema turbos, den ena var ok, den andra var skit (inte centrerat och stora toleranser) såg givetvis inte detta förrän den var modifierad och använd så byte var inte aktuellt) vill nån köpa den för 1000:- så gärna det ;). Med en original 16T så kom oxo laddet mycket tidigare. Har hört att Biltema påstår att dom är identiska, men det ser man rätt lätt att dom inte är, är väl bara anslutningarna som är samma..

Tilläggssprut gillar i alla fall inte jag, lägger en spridare av så smälter motorn
Du får väll samma fenomen om en orignalspridare lägger av?
Intressant med det runt biltema turbon, kanske får tänka om och köpa en "riktig" istället...
 
Har köpt 2 Biltema turbos, den ena var ok, den andra var skit (inte centrerat och stora toleranser) såg givetvis inte detta förrän den var modifierad och använd så byte var inte aktuellt) vill nån köpa den för 1000:- så gärna det ;). Med en original 16T så kom oxo laddet mycket tidigare. Har hört att Biltema påstår att dom är identiska, men det ser man rätt lätt att dom inte är, är väl bara anslutningarna som är samma..

Tilläggssprut gillar i alla fall inte jag, lägger en spridare av så smälter motorn

Det där får du gärna utveckla. Pratar du stand-alone eller piggyback?
 
Allt som använder mer än en spridare per cylinder, typ Marklunds plenum med extraspridare. Jag vet att vissa hojar kommer så från fabrik (TL1000R tex) men det är liksom inte det samma, till att börja med så är det då 2 lika stora spridare, lägger en av så blir det så magert att det inte tänder.
En box som ändrar pulsvidden på original (eller större) spridare är givetvis bättre, men för mappningens skulle så är det just bäst om en och samma box sköter allt
 
Back
Top