Bygga turbo på RSV R?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej.
Jag tänkte börja planera vinterns turbobygge. Jag har bara följt polarnas byggen i garaget så jag får nog anses som okunnig. Jag tänkte punkta upp lite frågor som ni gärna får svara på. Tänkte även försöka få ihop en budget. Målet är runt 200 hk på hjulet med livslängd över en sommar i alla fall.

Vilket sprut och tändning ska jag köra? Kostar och var köper jag det?

Ska jag byta till roligare kolvar och stakar? Veven kommer lämnas bort för översyn.

Lämplig turbo att använda?

Spelar grenrörets konstruktion större roll än placering av turbo? Det är ju ganska långt mellan pulserna.

Var köper man en lång sving eller kan man få tag på ritningar?

Övriga tips? Vad bör jag läsa?
 
Jag har själv funderat på twinn bygge då jag lyckats bra med singelcylinder (xr 650 125hk på 1,2bar och bra körbarhet. Funderar på en higland 950 turbobygge i framtiden.

Twinnmotor är ännu enklare att få fungera bra än singel så du kan få mina erfarenheter av pullser ivf

2 saker är viktiga vid singel och twinnbygge för att få det funka bra.

1. stor turbo på speciellt avgashuset! Typ sätt dit en som klarar 250-300hk från bil.

2. stor volym på plenium och ic. Min xr 650 gick bäst med 4L plenium!! Men då körde jag utan ic. 3L inklusive ic till enstånka duger visserligen

Fördelen med stort plenium är att förgasare eller insprut är lättare att bestycka in och kraften kommer mer jämnt och lättdoserat. Blir inte stort lagg trotts 3L volym. Jag har provat 2L men det var ingen hitt.

Så sattsa på plenium/ic 3L för säkerhets skull då får du finaste register och hela sytemet funkar då kanonbra

Turbon sätter du så långt fram som det går (nära utblåsen)
Men om plattsbrist eller utseende hindrar detta så funkar det utmärkt med turbon ända bak vid bakhjulet som jag hade. Faktist snabb uppladd trotts turbon där bak.

Krökdim kör du ca samma storlek som utblåsets mynning,,,Typ org dim eller någon mm större. Ju längre bak placerad turbo på maskin dessto smalare krökar är att föredra. Ex om turbon hamnar mer än 40cm från utblås överstig inte org dim på krökarna för att behålla max värme och gashastighet. Och bandage linda krökarna om det blir långt till turbon.

Ljuddämpare behövs inte alls,,,jag kör helt utan dämpare och den går tystare än en slionpförsedd original stånka

Notera min långt bak placerade turbo och smala krökar! Trotts detta 105hk opch 98nm på0,8 bar utan ic! Laddar redan från tomg nästan och är lika lättkörd som utan turbo (nästan) :D
Jag har en 150 hk turbo från v40 för att inte ge för högt avgasmottryck= spikning och inte få för spettsigt register.
 

Bifogat

  • blandade 137.jpg
    blandade 137.jpg
    76.4 KB · Visningar: 377
  • blandade 136.jpg
    blandade 136.jpg
    58.7 KB · Visningar: 786
Ritning för att cnc fräsa kompsänkningsplattor till cylinderfot har jag om så önskas.

Sprut; Original med en tryckregulator a la Andersson Turbo, finjusterat med powercommander. Stora as till spridare :D

Kolvar, stakar? Nä, ska det bara hostas ur knappa dubbla så

Lämplig fläkt? Jag är barnsligt förtjust i MHI TD04HLB, ett smidigt twinscroll agg från Saab 2.8T V6. Ett inlopp för varje cylinder på en twin, skitsmidigt! Man ska nog vara lite försiktig med för höga avgasmottryck så svulstiga avgashus är att föredra.

Ska du sänka hojen? annars kan man faktiskt sätta turbon under motorn, de där apriliorna har frigång som en SUV. En ejektorpump för oljan krävs då. Twinnen pulsar nå jävulskt så det är inga problem att få fart på turbin, snarare så att man skulle vilja begränsa den för att inte vridet ska slå i taket(förbannat elaka cylindertryck). Den seriöse snickrar på en aktiv tryckreglering som är justerbart på bland annat varv. Ex AVC-R

Lång sving? Det görs mig veterligen adapterplattor för orginalsvingar till bl.a Busan. En sådan konstruktion kanske kan använda?

Som Boost3 beskrev, plenumets storlek är A och O. Annars får du stora variationer i insugstryck vilket du förlorar på. Försök i mångt om mycket behålla den volym som org. luftburk har. (ca 8 liter)
Insugstrycket vid konstant last får inte se ut som ett EKG på en kanin...

Maximum Boost av Corky Bell är alltid mysig att ha under huvudkudden.

Logga motordata! Lambda, tryck, temperaturer !

Kompressor stjäl för mycket av det goda :fakta :D
 
Last edited:
Nu när ERF har öppnat upp för turbo i roadracing så måste fan detta bli av. Satan vad elakt!

Jag vill ha tidigt tryck för att sen kunna waste bort det innan jag behöver det. Vill ha så lite lagg som bara möjligt och då blir placering viktigare än utseende. Men stort plenum och ic skrivs absolut upp. Vad ska jag kolla för IC som kan tänkas få plats? Är inte jätte gott om plats vid framhjulet.

Räcker verkligen PCIII för att logga och justera allt? Jag är iofs inte erfaren men i garaget finns det goda kunskaper i Nira, Civinco och autronic. Behövs inte det ens om man ska styra laddtrycket i datorn?

Behövs kompsänkning om man ska köra e85? Annars tar jag gärna CNC ritningarna!

Hojen ska sänkas om man ska köra DR och vara som den är annars. Framförallt nu när ERF kommer tillåta bygget på bana!

Tack för hjälpen! Jag ska flytta ut hojen till mekgaraget om det är plusgrader i helgen...


Jag har själv funderat på twinn bygge då jag lyckats bra med singelcylinder (xr 650 125hk på 1,2bar och bra körbarhet. Funderar på en higland 950 turbobygge i framtiden.

Twinnmotor är ännu enklare att få fungera bra än singel så du kan få mina erfarenheter av pullser ivf

2 saker är viktiga vid singel och twinnbygge för att få det funka bra.

1. stor turbo på speciellt avgashuset! Typ sätt dit en som klarar 250-300hk från bil.

2. stor volym på plenium och ic. Min xr 650 gick bäst med 4L plenium!! Men då körde jag utan ic. 3L inklusive ic till enstånka duger visserligen

Fördelen med stort plenium är att förgasare eller insprut är lättare att bestycka in och kraften kommer mer jämnt och lättdoserat. Blir inte stort lagg trotts 3L volym. Jag har provat 2L men det var ingen hitt.

Så sattsa på plenium/ic 3L för säkerhets skull då får du finaste register och hela sytemet funkar då kanonbra

Turbon sätter du så långt fram som det går (nära utblåsen)
Men om plattsbrist eller utseende hindrar detta så funkar det utmärkt med turbon ända bak vid bakhjulet som jag hade. Faktist snabb uppladd trotts turbon där bak.

Krökdim kör du ca samma storlek som utblåsets mynning,,,Typ org dim eller någon mm större. Ju längre bak placerad turbo på maskin dessto smalare krökar är att föredra. Ex om turbon hamnar mer än 40cm från utblås överstig inte org dim på krökarna för att behålla max värme och gashastighet. Och bandage linda krökarna om det blir långt till turbon.

Ljuddämpare behövs inte alls,,,jag kör helt utan dämpare och den går tystare än en slionpförsedd original stånka

Notera min långt bak placerade turbo och smala krökar! Trotts detta 105hk opch 98nm på0,8 bar utan ic! Laddar redan från tomg nästan och är lika lättkörd som utan turbo (nästan) :D
Jag har en 150 hk turbo från v40 för att inte ge för högt avgasmottryck= spikning och inte få för spettsigt register.

Ritning för att cnc fräsa kompsänkningsplattor till cylinderfot har jag om så önskas.

Sprut; Original med en tryckregulator a la Andersson Turbo, finjusterat med powercommander. Stora as till spridare :D

Kolvar, stakar? Nä, ska det bara hostas ur knappa dubbla så

Lämplig fläkt? Jag är barnsligt förtjust i MHI TD04HLB, ett smidigt twinscroll agg från Saab 2.8T V6. Ett inlopp för varje cylinder på en twin, skitsmidigt! Man ska nog vara lite försiktig med för höga avgasmottryck så svulstiga avgashus är att föredra.

Ska du sänka hojen? annars kan man faktiskt sätta turbon under motorn, de där apriliorna har frigång som en SUV. En ejektorpump för oljan krävs då. Twinnen pulsar nå jävulskt så det är inga problem att få fart på turbin, snarare så att man skulle vilja begränsa den för att inte vridet ska slå i taket(förbannat elaka cylindertryck). Den seriöse snickrar på en aktiv tryckreglering som är justerbart på bland annat varv. Ex AVC-R

Lång sving? Det görs mig veterligen adapterplattor för orginalsvingar till bl.a Busan. En sådan konstruktion kanske kan använda?

Som Boost3 beskrev, plenumets storlek är A och O. Annars får du stora variationer i insugstryck vilket du förlorar på. Försök i mångt om mycket behålla den volym som org. luftburk har. (ca 8 liter)
Insugstrycket vid konstant last får inte se ut som ett EKG på en kanin...

Maximum Boost av Corky Bell är alltid mysig att ha under huvudkudden.

Logga motordata! Lambda, tryck, temperaturer !

Kompressor stjäl för mycket av det goda :fakta :D
 
Ska du köra race med den rekommenderar jag definitivt kompressor.
Jämt drag från botten och upp till varvskyddet slår in.
Inga turbokickar ut ur böjarna som, okontrollerat, sliter loss bakdäckets fäste med den ljuva asfalten.
Går kanske att ordna till med en turbohoj också, men känner inte till någon hittills.
 
Nu när ERF har öppnat upp för turbo i roadracing så måste fan detta bli av. Satan vad elakt!

Jag vill ha tidigt tryck för att sen kunna waste bort det innan jag behöver det. Vill ha så lite lagg som bara möjligt och då blir placering viktigare än utseende. Men stort plenum och ic skrivs absolut upp. Vad ska jag kolla för IC som kan tänkas få plats? Är inte jätte gott om plats vid framhjulet.

Räcker verkligen PCIII för att logga och justera allt? Jag är iofs inte erfaren men i garaget finns det goda kunskaper i Nira, Civinco och autronic. Behövs inte det ens om man ska styra laddtrycket i datorn?

.
Ska du köra race ska du ändå inte ha framlampa, mitt förslag är att montera IC innanför frontkåpan, likt Guzzi har sin oljekylare på MGS-01 Corsa. Tryckrör drar du in genom ramen där luftkanalen går som vanligt.
Det är inte nödvändigt att kompsänka vid e85(såvida du inte tänker ladda på nå jävulskt). Den DR mille som rullade en sommar nere på Meca var inte kompsänkt, laddade 0,8? och gav en bit över 200hk om jag minns rätt.

PC3 kan inte logga, då krävs extern logger. Har du kontakter på stand alone sprut likt Civinco mfl så är det inte alls dumt. Ett Motec med aktiv TC så kan du hantera släpp ut ur svängarna, det är fiina grejer det.

Inga bekymmer att få laddtryck tridigt, men det än viktigare att se upp med är avgasmottryck. Sånt gillar inte dessa maskiner med sina kamtider.
:va Undrars om jag har några turbogrenrör kvar till mille :va
 
Ska du köra race med den rekommenderar jag definitivt kompressor.
Jämt drag från botten och upp till varvskyddet slår in.
Inga turbokickar ut ur böjarna som, okontrollerat, sliter loss bakdäckets fäste med den ljuva asfalten.
Går kanske att ordna till med en turbohoj också, men känner inte till någon hittills.

Jo gärna kompressor. Dock slipper jag gärna betala för den. Eller kan man få en för under 20? Jag har inte kört en turbohoj men väl jävligt feldrevad 600 så jag vet vad jobbiga effektkurvor betyder för varvtider. Därför vill jag kunna waste laddet tills jag vill ha det. Har någon dum idé om att det kan funka. Men mest ska jag åka fika och loda.


Ska du köra race ska du ändå inte ha framlampa, mitt förslag är att montera IC innanför frontkåpan, likt Guzzi har sin oljekylare på MGS-01 Corsa. Tryckrör drar du in genom ramen där luftkanalen går som vanligt.
Det är inte nödvändigt att kompsänka vid e85(såvida du inte tänker ladda på nå jävulskt). Den DR mille som rullade en sommar nere på Meca var inte kompsänkt, laddade 0,8? och gav en bit över 200hk om jag minns rätt.

PC3 kan inte logga, då krävs extern logger. Har du kontakter på stand alone sprut likt Civinco mfl så är det inte alls dumt. Ett Motec med aktiv TC så kan du hantera släpp ut ur svängarna, det är fiina grejer det.

Inga bekymmer att få laddtryck tridigt, men det än viktigare att se upp med är avgasmottryck. Sånt gillar inte dessa maskiner med sina kamtider.
:va Undrars om jag har några turbogrenrör kvar till mille :va

Grenrör? Färdigt? JA! Jag får helt enkelt börja mäta och återkomma. Lyse har jag gärna möjlighet att ha i alla fall.
 
Ska du köra race med den rekommenderar jag definitivt kompressor.
Jämt drag från botten och upp till varvskyddet slår in.
Inga turbokickar ut ur böjarna som, okontrollerat, sliter loss bakdäckets fäste med den ljuva asfalten.
Går kanske att ordna till med en turbohoj också, men känner inte till någon hittills.
En kompressor får du brutalt mycket effekt tidigt, lättare att slita loss bakdäcket med det kontra en turbo som tar tid på sig att bygga tryck (du hinner längre genom kurvan) innan det börjar komma ordentligt med mos
 
Du kan ju köra laddtryckstyrning, men jag hade nog nöjt mej med en stor (större än vanligt) turbo, då bygger den upp tryck lika som en centrifugalkompressor, i princip utan att wastegaten öppnar. Du vill inte har massor av vrid från botten, du har ju växellåda ;) Kompressor gillar jag inte alls, den stjäl ju mer effekt än den ger..nästan

Fast som du ser så finns det lika många åsikter om det här som det finns sprängda motorer i våra garage, så mitt råd är: bygg med vad du tror blir bra, det går alltid att ändra på sen när du börjar få känsla för hur du vill ha det. Och kom i håg, att jämföra med 4cyl hojar funkar inte, så lyssna inte på dom ;)
 
Jag håller med Jojje1963, kör på turbo och inte kompressor. För samma peng som en Rotrexkompressor så kan du bygga hela turbokitet två gånger om.
Antingen stort aggregat för att få sugmotorkaraktär men med mycket effekt, eller ett lite mindre aggregat om du vill ha möjlighet att ha mycket ös långt tidigare än du egentligen behöver och sen reglera det med en riktig laddtrycksstyrning. Då har du effekt från låga varv och effekten kommer direkt när du behöver den utan något lagg att tala om. Särskilt när du ligger på lite varv, säg 3500 och uppåt. Jag passerar 0 bar från 2800 varv med en KKK K24 och så långt ner ligger man aldrig. (Ska bli intressant att se hur det blir till våren med min Schwitzersnurra :gnissla). Det finns väldigt snabbspoolade aggregat som pumpar till 200-250 hk för små pengar.
Med t.ex. en Apexi AVC-R som jag har så kan ju turbon komma igång så tidigt den kan och så reglerar du hur mycket den ska komma igång med Apexin. Kan ställa trycket vart 500:e varv. Kan köra med boostknapp på rakorna också, och olika ladd på olika växlar :)
Ny kostar runt 6000:- men jag gav 2000:- för en begagnad och komplett.
 
När kör turbohoj aktivt vill man inte ha "trycket" ut ur böjarna!
?
För att din höga kurvhastighet nyttjar större delen av det grepp däcken kan ge. Skickar då på 50hk xtra strax efter apex, så blir det drifting på hög nivå.
Mycket bättre att få ge på ut ur böj och det riktiga trycket kommer i början av rakan.

Själv är jag nog betydligt snabbare på min sugiga surgixxer än på turbobladen när det kroknar ordentligt.
...Fast det är ju bara hälften så kul:D
 
hel festligt att dom öppnat upp för turbo hojar inom roadracing :yoparty kommer följa denna tråd med spänning.
 
Riktigt nice att ERF tillåter Turbo :)

Ett litet inflik ang E85 så ha med i beräkningarna att bränsleförbrukningen går upp betydligt med e85, inte optimalt i erf, men man får väl väga fördelar mot nackdelar...:)
 
Hur avancerad är en PCIII egentligen? Vad kan man ställa och hur noggrant? Har mest tittat runt lite i civinco när jag suttit bredvid och loggat.

Allmänt kan jag väl säga att jag vill ha så rak kurva som möjligt fast möjlighet att skruva lite för ev rakt fram åka. Du är ju laddstyrning perfa.

Och kompressor är inte aktuellt...

Du kan ju köra laddtryckstyrning, men jag hade nog nöjt mej med en stor (större än vanligt) turbo, då bygger den upp tryck lika som en centrifugalkompressor, i princip utan att wastegaten öppnar. Du vill inte har massor av vrid från botten, du har ju växellåda ;) Kompressor gillar jag inte alls, den stjäl ju mer effekt än den ger..nästan

Fast som du ser så finns det lika många åsikter om det här som det finns sprängda motorer i våra garage, så mitt råd är: bygg med vad du tror blir bra, det går alltid att ändra på sen när du börjar få känsla för hur du vill ha det. Och kom i håg, att jämföra med 4cyl hojar funkar inte, så lyssna inte på dom ;)

Vilken turbo ska jag leta efter då? Jag har fått en Volvo T5R turbo och den är väl ok men kanske inte optimal. Jag vill ha 0,8 - 1,0 bar vid kanske 7-8 rpm och då ev waste bort det tills senare. Laddstyrning skulle mest vara kul. Se hur rak kurva jag kan få. Inbyggd wg är väl enklast?

Jag håller med Jojje1963, kör på turbo och inte kompressor. För samma peng som en Rotrexkompressor så kan du bygga hela turbokitet två gånger om.
Antingen stort aggregat för att få sugmotorkaraktär men med mycket effekt, eller ett lite mindre aggregat om du vill ha möjlighet att ha mycket ös långt tidigare än du egentligen behöver och sen reglera det med en riktig laddtrycksstyrning. Då har du effekt från låga varv och effekten kommer direkt när du behöver den utan något lagg att tala om. Särskilt när du ligger på lite varv, säg 3500 och uppåt. Jag passerar 0 bar från 2800 varv med en KKK K24 och så långt ner ligger man aldrig. (Ska bli intressant att se hur det blir till våren med min Schwitzersnurra :gnissla). Det finns väldigt snabbspoolade aggregat som pumpar till 200-250 hk för små pengar.
Med t.ex. en Apexi AVC-R som jag har så kan ju turbon komma igång så tidigt den kan och så reglerar du hur mycket den ska komma igång med Apexin. Kan ställa trycket vart 500:e varv. Kan köra med boostknapp på rakorna också, och olika ladd på olika växlar :)
Ny kostar runt 6000:- men jag gav 2000:- för en begagnad och komplett.

Du får gärna tipsa om lämplig turbo du också.

Riktigt nice att ERF tillåter Turbo :)

Ett litet inflik ang E85 så ha med i beräkningarna att bränsleförbrukningen går upp betydligt med e85, inte optimalt i erf, men man får väl väga fördelar mot nackdelar...:)

Fast ERF ska ju börja med sprintrace, det är i så fall det jag ska prova. 15 varv.

Tusen tack för att ni tar er tid, jag öser gärna på med mer frågor!
 
Hur avancerad är en PCIII egentligen? Vad kan man ställa och hur noggrant? Har mest tittat runt lite i civinco när jag suttit bredvid och loggat.

Allmänt kan jag väl säga att jag vill ha så rak kurva som möjligt fast möjlighet att skruva lite för ev rakt fram åka. Du är ju laddstyrning perfa.

Och kompressor är inte aktuellt...



Vilken turbo ska jag leta efter då? Jag har fått en Volvo T5R turbo och den är väl ok men kanske inte optimal. Jag vill ha 0,8 - 1,0 bar vid kanske 7-8 rpm och då ev waste bort det tills senare. Laddstyrning skulle mest vara kul. Se hur rak kurva jag kan få. Inbyggd wg är väl enklast?



Du får gärna tipsa om lämplig turbo du också.



Fast ERF ska ju börja med sprintrace, det är i så fall det jag ska prova. 15 varv.

Tusen tack för att ni tar er tid, jag öser gärna på med mer frågor!

T5 snurra blir niog optimalt :tummenupp Och du kommer ha 0,8 bars tryck redan på 6500-7000v om du sätter turbon så lång fram det går.

Jag tror inte pleniumet måste ligga på mer än ca 3l för en tvinn jobbar bet jämnare med pullserna än en enstånka. Men får du platts me mer L så kör gärna 4L eller rentav mer. Mer L sunkar ju ner uppspolet!!

Jag har 0,8 bar på ca 6000v men då sitter varvstoppet på 8250v på enstånka!! Den var lika snabb på isbana som utan turbo trotts trång bana. Den lev väldigt fint register liknade sugmotor så det var inga problem att ligga åka bakhjul i sakta fart och hur långt som hellst.
På asfaltskurvig väg körde jag exakt lika fort som utan turbo för den lev effekten så fint ut ur kurvor.

När jag körde för liten turbo därimot var registret svårkört i kurvor och bahjlul + att den byggde för mycket mottryck och spikade.

Så t5 turbo och e85,,,, utan ic,,,, 3L plenium 9 till 9,5-1 i kompförhållande även 10-1 skulle NOG fuinka om du håller dig under 1 bar.

Om 10-1 och e85 utan ic funkar vore det bäst för körbarheten så det vill jag också veta mer säkert om det går. Kör du t5 agget tror jag man kan ladda upp över 1 bar faktist på 10-1 men det måste bekräftas av triumf åkaren som jag vet kör utan ic och e85.
 
Jag har ingen koll på vad som sitter på en T5a (det är ju en biiiilll) men minst en TD04-16T ska du ha.(inte Biltemas!!) 1bar utan IC är inga problem om du kör på E85.
Twinnar är grymma på att sätta fart på en turbo, på mina Triumphar så har jag 1 bar när jag vill, typ 2000v om jag kör med normalstor turbo. Plenumstorlek har jag ingen åsikt om, alla mina bygge har nog mindre plenum än vad experterna säger att man ska ha, men det bryr inte jag mej om ;)
 
Med t.ex. en Apexi AVC-R som jag har så kan ju turbon komma igång så tidigt den kan och så reglerar du hur mycket den ska komma igång med Apexin. Kan ställa trycket vart 500:e varv. Kan köra med boostknapp på rakorna också, och olika ladd på olika växlar :)
Ny kostar runt 6000:- men jag gav 2000:- för en begagnad och komplett.

PC3 stödjer väll inte ladd men PC5 gör det eller? Till denna modul skall han väll ha en annan modul för att ändra tändning. Kanske släcka någon avgasventil? + Laddstyrning+quickshifter.

4000kr PC3+ 3000kr tändmodul? + 6000kr Ladd styrning+ 3000kr Quickshift? Summa= 16000kr

Men du kan ju få ett Vipec (samma som autronic) för 9000kr nytt och där har du alla funktioner med får helt fria händer med många fler funktioner än vad en power comander har. Varför rekomenderar ingen det? Är själv i turbo-tankar men försöker ta beslut gällande just sånna här saker.
Jonte, jag har precis ställt liknande frågor här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234309
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top