Bygga Turbo-Busa .. 400hk?

EDIT: så vitt jag vet så har dom Hayabusa kit som vi använt oss av i från McXpress modifierats årligen dom senaste 6 åren till det bättre så att säga att McXpress som är världsledande på turbo kit till mc sitter och rullar tummarna och räknar pengar är väl en aningen överdrivet!! ;)

/Fürstenhoff.

Håller med Fürsten här, Erik förädlar kiten kontinuerligt, det är inte många satser som lämnar McXpress som har precis samma komponenter, grejerna byts med jämna mellanrum som det kommer bättre grejer. Dessutom kör Erik själv en GSXR1000T och den ser sällan likadan ut från år till år. Jag har för övrigt haft nöjet att köra den pjäsen och jag har svårt att tänka mej att det kan finnas en annan turbohoj som är så snäll över hela registret, helt underbar att köra bana med:tummenupp

Efter att ha kört turbo moppar i mängder i från 1993 så undrar jag som endast har snart 14 års erfrenhet av dessa kit vad som behöver utvecklas på McXpress Hayabusa turbo kit då dom sopar mattan av alla andra kit på marknaden i form av det viktigaste - körbarhet, effekt & pris!!

Har sedan det första kitet 1993 sagt att McXpress turbo kit har mycket att önska rörande finish vilket Erik själv vet om kontra många av dagens turbo produkter - men varför ska ett litet företag som McXpress som idag säljer mer än 600++ turbo kit per år (mestadels skoter kit) kasta bort mer tid på att polera diverse delar som ändå oftast sitter dolda när det endast tillför något till utseendet och inte på körbarheten & prestandan!!??

Eller finns det någon här på SH som tror sig kunna utnyttja mer än 400hk+ på tex en Hayabusa och därför anser sig vilja ha mer effekt eller som kan klaga på körbarheten hos McXpress turbo kit!!?? ;)

Näe, skulle McXpress lägga mer tid på att polera & designa detaljer i deras kit så skulle dom bli tokdyra vilket vi konsumenter i slutändan skulle bli lidande av!!

EDIT: så vitt jag vet så har dom Hayabusa kit som vi använt oss av i från McXpress modifierats årligen dom senaste 6 åren till det bättre så att säga att McXpress som är världsledande på turbo kit till mc sitter och rullar tummarna och räknar pengar är väl en aningen överdrivet!! ;)

/Fürstenhoff.

Erik är bra på alla sätt det ifrågasätter jag inte, han är däremot inte helt outstanding på det han gör längre. men för inte så länge sedan var han i princip den ende som kunde överladda en mc motor.
i dag har många mindre kända turbotrimmare sprungit ikapp och förbi.
Eriks styrka ligger nog i kunskaper om justering av bränsle/tändning, där är han möjligtvis ledande.
inomdet området har han mitt fulla förtroende och är den personen jag skulle vända mig till om jag behövde hjälp!
tittar man på delarna till turbokiten så är det inte något speciellt med dom bitarna direkt.
man ska ju även ta med i beräkningen att hans satser kostar 40-45000 skr.
det är inga småpengar direkt.

Tjena .. har nu köpt en krockskadad Suzuki Hayabusa - 03 som jag ska bygga nått roligt av.Har tänkt ett tag och det blir nog en streetfighter-turbo :rolleyes: Hojen ska bli svart och siktar på att få ur runt 400hk ur motorn. Mer info och bilder kommer .. :tummenupp

Låter som ett bra recept. Jag byggde min 1100 med hjälp av frågor här på SH, telefonsamtal till MCX och Andersson. Har man vägarna förbi till Piteå så rekommenderar jag besök hos Erik på MCX. Har lärt mig att det finns inga dumma frågor.
Instämmer med "Fursten" ang. MCX. Funktion före finish.
Med alla här på SH går det att bygga en turbohoj. Jag har aldrig mekat bil eller hoj tidigare, men det går som satan tydker jag i min gamla gixxer vid 1.4 bar.
Problem som uppstår är till 99% "dollars"
Lycka till.:yoparty

Fråga 1: Hur många turbo motorcyklar har DU kört??

Fråga 2: Om du kört turbo motorcyklar, i från hur många OLIKA tillverkare??

/Fürstenhoff.

vet inte riktigt hur jag ska svara på frågorna då jag tycker dom e rätt så irrelevanta i sammanhanget. blir man en duktig mekaniker automatiskt om man är en duktig förare?

nä helt ärligt förstår jag vad du fiskar efter, jag har inte den erfarenheten som förare. så huruvida jag kört många turbocyklar från olika tillverkare är svaret nej.

men jag har iaf 1 stycken egenhändigt byggd turbocykel och ett till projekt på gång, före det har jag turbokonverterat några andra radfyror för dragracebruk (bil) samt varit inblandad i diverse andra projekt under många års tid.

min kompetens som förare är begränsad, det erkänner jag, jag har inte den erfarenheten eller intresset av att bli bästa möjliga förare.
mitt stora intresse ligger i konstruktion och utveckling av turbomotorer, det har iaf upptagit all min fritid de senaste 10 åren!

det har ju givits en hel del tillfällen att studera olika turbokit från Marklund så jag vet ganska bra vad han sysslat med under åren.

det verkar som att du fått för dig att jag ifrågasätter Eriks kompetens?
så är inte fallet, jag använder mig av hans kunskaper själv regelbundet.
jag undrar bara varför hans grejer skulle vara ett självklart förstaval?

mvh /// magnus

Är inne på ditt spår också. Halva nöjet är ju själva bygget, för att se
om man duger till att bygga sig en turbohoj. :tummenupp

Frågan är väl om man vill bygga själv, eller om man vill köpa ett prisvärt färdigt kit....? Vill man köpa ett färdigt, utprovat/funktionabelt prisvärt kit så finns det för mig inget annat alternativ än Mc-Xpress kit, support får du på köpet, ja du behöver inte ens handla av Erik för att få support, en trevlig en den där Erik. Men å andra sidan skiter jag fullständigt i allt vad gäller tokpolerat....behöver inte och vill inte ha glänsande skinande grenrör, plenum, kompressorhus..osv.osv.....Som lyser turbo konvertering långväg. Själv kör jag med svartlackad intercooler, svartlackerat kompressorhus, kommer att bli ännu mer diskret innan vintern är slut. Målet är att turbo installationen skall synas så lite som möjligt. Det finns ju tyvärr en och annan kunnig polis som lätt blir irriterad när han inser att det där vackert skinande blanka är en Turbo, dessutom monterad på en MC. Det har ju blivit en riktig turbo boom bara på dom senaste 4-5 åren. Skönt att kunna parkera lite varstans utan att det börjar skrikas Tuuuuurrrrbo runt om.

exakt funktion förre utseende. vill man ha polerat så får man göra det själv eller så köper man grenröret av andersson :tummenupp

Projektet har stannat upp lite nu, men har skickat iväg bakskärmen på lack och så ska jag rikta avgasröret. Bilder kommer när jag har fått tillbaka bakskärmen. Tack för alla bra tips ..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!