Bygga streetfighter av hoj års -84

Daniel.t skrev:
Nått åt det hållet ja :)

Mmm, en ELR (Eddie Lawson replica) är aldrig fel.

Jag läst någonstans att det bästa att utgå ifrån till ett liknande bygga skall vara suzuki GS1000/750 då de har ett bättre chassie än sina likar från andra tillverkare. Jag törs dock inte utala mig om sanningshalten i detta.

Min tanke var att bygga en billig hoj, just därför använda en 20 år gammal.

En gixxer 750 första årsmodellen känns roligare att köpa än en sunkig gammal 1100, men jag antar att en R hoj är döden rent ekonomiskt.

Daniel.t skrev:
Min tanke var att bygga en billig hoj, just därför använda en 20 år gammal.

En gixxer 750 första årsmodellen känns roligare att köpa än en sunkig gammal 1100, men jag antar att en R hoj är döden rent ekonomiskt.

Glöm inte bort Suzukis gamla GSX750EF/ES. Den behöver inte så mycket jobb för att bli lite tuff.

Länk till en bild eller två:

http://www.streetfighters.nl/suz/suzuki.htm

:yoparty :Rockbanan

Last edited:
Men hur funkar det med försäkringar?

Om jag köper en orginalare och försäkrar den(classic), sedan "provmonterar" jag ny framlampa och skärmar, plockar bort kåpor "tillfälligt" och sen om jag oturligtvis skulle råka ut för nån koll av nått slag?

På en äldre R-hoj, vad kan det kosta att försäkra?
Det lär ju vara det 10 dubbla jmf med classic?

Daniel.t skrev:

Om jag köper en orginalare och försäkrar den(classic), sedan "provmonterar" jag ny framlampa och skärmar, plockar bort kåpor "tillfälligt" och sen om jag oturligtvis skulle råka ut för nån koll av nått slag?

Har en -84.a, fullbonus, bor i zon 4, 2900:- helförsäkring hellår för en ombyggd och ej classicförsäkrad toksnabb och lätt jä-la fighter..LF hade inga problem, snubbe var tom ute och kollade hojen och tyckte den var ok....inga problem med ersättning på det jag lagt ner om jag hade relevanta kvitton...vilket jag hade och visade honom...så jag är garderad...lärt mig med åren ....många såna....

Daniel.t skrev:
Men om jag skulle köpa en gammal R hoj, som någon nämnde en 85:a, vad skulle det kosta mig? 20år, sthlm, förort

2-3000 trafik/helår kanske. PM:a om du vill ha ett regnummer att kolla upp det med.

Daniel.t skrev:

Det borde gå med det du beskriver, de gillar inte gaffelbyte till USD, Öhlin, mm
andra fälgar, nyare tank, kåpor, annan motor mm , inte precis original eller hur.
Om du sätter dit ett 4-1, fixar ett annat ljuspaket och en annan skärm...inget att oroa sig för....dom vill ändå ha in bilder på hojen...
normalt inga problem med småkrafs...

Daniel.t skrev:

Som det står lite längre upp i tråden så kostar det inte så mycket att försäkra en R- hoj av lite äldre modell. Jag betala 3170:- trafik/helår för en gixxer 750 -89:a. Det är klart överkommligt. Men om du tänker ta en helförsäkring så den billigaste som jag hittade till min hoj var hos Bilsport-MC. 9400:- hel/helår. Också överkommligt men varför läga halva hojens värde i försäkringspremie. Skulle du klota så kostar i regel inte utbyttesdelarna lika mycket som försäkringspremien. Men det beror ju klart på vad du sätter på den.

Och skulle du nu sätta på en massa dyra prylar så måste du ändå göra en värdering av hojen för att du ska få ut nåt på försäkringen. I och med det så stiger premien. Det är en ren jävla djungel....... :kocko

20090_ogl_s.jpg

Iofs en 400cc, minsta laget, men utseendet är perfekt.
Enligt mig ser den tillräckligt sportig ut. Med tanken osv.
Fimpad kåpa så skulle det börja likna nått.

Nått i den stilen söker jag. fast större kubikmässigt.

Tips på sånna nu :) (alltså <-84)

olle.e skrev:
Som det står lite längre upp i tråden så kostar det inte så mycket att försäkra en R- hoj av lite äldre modell. Jag betala 3170:- trafik/helår för en gixxer 750 -89:a. Det är klart överkommligt. Men om du tänker ta en helförsäkring så den billigaste som jag hittade till min hoj var hos Bilsport-MC. 9400:- hel/helår. Också överkommligt men varför läga halva hojens värde i försäkringspremie. Skulle du klota så kostar i regel inte utbyttesdelarna lika mycket som försäkringspremien. Men det beror ju klart på vad du sätter på den.

Och skulle du nu sätta på en massa dyra prylar så måste du ändå göra en värdering av hojen för att du ska få ut nåt på försäkringen. I och med det så stiger premien. Det är en ren jävla djungel....... :kocko

Har bara tänkt att byta framlampa, styre, bygga avgas samt fimpa lite saker.
Med andra ord inga dyra grejer. Men vad jag förstått så är classic = 1400:-helår/helförsäkring. Och inget kan ju klå det.

Daniel.t skrev:
Iofs en 400cc, minsta laget, men utseendet är perfekt.
Enligt mig ser den tillräckligt sportig ut. Med tanken osv.
Fimpad kåpa så skulle det börja likna nått.

Nått i den stilen söker jag. fast större kubikmässigt.

Tips på sånna nu :) (alltså <-84)

Jag har redan nämnt den; Suzuki GSX750EF. Det är den större modellen av hojen på bilden.

Daniel. Nått i den stilen söker jag. fast större kubikmässigt. Tips på sånna nu :) (alltså <-84)[/QUOTE skrev:
Köp den, tokpruta, hissa ur motor , och elsystem, i med en 750 gixer och tillhörande elsystem....vips, en hysterisk fighter

Det är klart 1400:- hel/helår är rätt svår slaget. Men om man vill ha en hoj med lite mer motor och potential som streetfighter så anser jag att man måste leta lite nyare hoj. Men det ska bli intressant att se bilder om du gör slag i saken och bygger en fighter av en äldre hoj. Lättare att få en hojen unik om du bygger av en lite mer "udda" cykel. Så kan bara önska dig lycka till och hoppas på ett bra resultat :tummenupp

Mookie skrev:
För att citera Kawatrepipklubben;

"power without control is interessting"
:hihi

för att citera mig själv.." excessive power output is giving the life a whole new dimension"..... :rofl :rofl :yoparty :banana

olle.e skrev:
Det är klart 1400:- hel/helår är rätt svår slaget. Men om man vill ha en hoj med lite mer motor och potential som streetfighter så anser jag att man måste leta lite nyare hoj. Men det ska bli intressant att se bilder om du gör slag i saken och bygger en fighter av en äldre hoj. Lättare att få en hojen unik om du bygger av en lite mer "udda" cykel. Så kan bara önska dig lycka till och hoppas på ett bra resultat :tummenupp
allt handlar om cash, det som är problemet. klart att en nyare hoj är att föredra.
men det ska bli sommarprojektet.
ska leta hoj i veckan. Men vill ha lite fakta på hojar först.

olle.e skrev:
Jag betala 3170:- trafik/helår för en gixxer 750 -89:a. Det är klart överkommligt.
Ligger dom gamla hojarna fortfarande så högt i försäkring.
Jag betalar 6600:- halv/hel för min Blade. Hade ungefär samma för Rettan när jag hade den.

Ett streetfighterbygge kanske inte är så enkelt av en 750EF. Däremot kan man ju göra en snygg caféracer av den ganska enkelt.

Har för mig någon härinne ägde denna hoj. Riktigt snygg för övrigt.

Bifogat

• mc3.jpg
    mc3.jpg
    69 KB · Visningar: 186
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti