Bygga streetfighter av hoj års -84

Daniel.t

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
Letar...
Hej!

Jag ska precis köpa min första hoj och det känns som att en R-hoj är uteslutet pga ekonomin. Håller på att bygga två bilar vilket gör att pengar är en bristvara

Billigast är ju en hoj som är 20 år gammal och därav kan försäkras som classic, vilket gör det möjligt för mig att äga hoj.

Självklart vill jag inte åka runt på en cb400 eller liknande som ser ut som en förvuxen moped.

Tankarna har gått till att bygga nått med fighterstuk, inte så seriöst men åt det hållet. Lite lättare mods som byte av skärmar, styre och lyktor.

Så nu min fråga, vilken hoj skulle ni rekomendera?
Kubikstorlek spelar mindre roll, men kan säga att jag är lite av en kubik-torsk.

Nån kanske har bilder på äldre hojjar som är av fighterstuk?

Ge mig tips på hoj modeller, idéer och gärna bilder.

/danne :)

Glömde en sak, en polare föreslog en RD350.
Utseendemässigt har den det jag kräver men är den inte rätt liten? Samt det där med 2-takt :va

Traska iväg till din närmaste, välsorterade tidningshandlare och inhandla ett ex av den eminenta tidningen "streetfighter". Där finns allt som oftast med reportage om precis sådana hojar du efterfrågar. GSX1100, GS1000, Z1000R och andra skojsiga saker.

Daniel.t skrev:
Hej!

Jag ska precis köpa min första hoj och det känns som att en R-hoj är uteslutet pga ekonomin..................

Det behöver inte bli dyrt att köpa en lite nyare R-hoj. Jag köpte en
Gsxr 750 -89, finns för en 20000:-. Försäkringen hos Trygg-Hansa är 3170:- för trafik/helår. Jag är 20, bor i centrala Halmstad och har haft körkort i 4 år. En vanlig basfösäkring och hojen är försäkrad i orginaleffekt 88 kW. Billigt!! :) Billigare blir det nog inte.

Så om möjligheten finns, leta upp en sån hoj och bygg på. Blir nog lättare att få ett bra resultat.

Ja då blir det ju en Ur-fighter för din del. GSXR750 85-87 förslagsvis med en 1100-spis, den absolut mest populära fighterhojen. Kanonbra, har en själv :tummenupp

Mookie skrev:
Traska iväg till din närmaste, välsorterade tidningshandlare och inhandla ett ex av den eminenta tidningen "streetfighter". Där finns allt som oftast med reportage om precis sådana hojar du efterfrågar. GSX1100, GS1000, Z1000R och andra skojsiga saker.

Ska kolla det imorn.

Inga bilder redan nu?

Daniel.t skrev:
Glömde en sak, en polare föreslog en RD350.
Utseendemässigt har den det jag kräver men är den inte rätt liten? Samt det där med 2-takt :va

Så liten är den inte, jag har en. Ultrakul hoj med tanke på vad den kostar. Hyffsat chassie och pulver. Det går självklart inte att jämföra med en ny hoj men när det gäller kul per krona är den oslagbar.
Bered dig på en hel del skruva bara och passa på att köpa en extramotor när du ändå är i shoppingsvängen. På det sättet så kan du köra med en motor under tiden du renoverar den andra.

Kolla min profil om du vill se ett tips på hur det går att stajla till den.

Suzuki har ju ganska många bra och gamla modeller. Både 750 och 1100.
1100 kan iofs vara lite stort som förstahoj.
Motorerna är i princip skottsäkra. Dom knallar och går tills någon slår ihjäl dom.

Och att bygga fighter på gammelgixxers är helt ok :tummenupp

Daniel.t skrev:
Hej!
Jag ska precis köpa min första hoj och det känns som att en R-hoj är uteslutet pga ekonomin. Håller på att bygga två bilar vilket gör att pengar är en bristvara
Billigast är ju en hoj som är 20 år gammal och därav kan försäkras som classic, vilket gör det möjligt för mig att äga hoj.
/danne :)

Bara en tanke, bygg inte om en classiker till fighter, du måste skicka in bilder på hojen,,,,är det inge classic, ingen billig försäkring.
bygger du om på classic försäkring,,,ingen ersättning...enkelt.
har själv en classic som är ombyggd, tji billig försäkring, dom ville inte teckna någon då den ej var original.....bra så att du vet....
Annars, en kawa gpz 900....kanon hoj, har haft flera själv under åren.

Mookie skrev:
ELR%20Machining.jpg

Nått åt det hållet ja :)

Jag byggde om min -82 Kawa Z1000J, sen om den kvalar in som fighter eller
gammalt ök är upp till var och en! :tungan

Sving, gaffel och hjul från en -89/90 ZXR750, efter lite förstärkning av ramen
blev vägegenskaperna hyfsade oxå!!
Finns bara viljan så går det att göra mkt utan allt för mkt pengar.
Jag åkte dock på en regbesiktning då jag bytt för mkt och svetsat
dämparfästen bak.

/Danne

Bifogat

• IMG_0121.jpg
    IMG_0121.jpg
    128.3 KB · Visningar: 247
tassen skrev:
Bara en tanke, bygg inte om en classiker till fighter, du måste skicka in bilder på hojen,,,,är det inge classic, ingen billig försäkring.
bygger du om på classic försäkring,,,ingen ersättning...enkelt.
har själv en classic som är ombyggd, tji billig försäkring, dom ville inte teckna någon då den ej var original.....bra så att du vet....
Annars, en kawa gpz 900....kanon hoj, har haft flera själv under åren.

Som jag har förstått det så är det ett pris som gäller på classic, oavsett ålder och ort?

Men om jag skulle köpa en gammal R hoj, som någon nämnde en 85:a, vad skulle det kosta mig? 20år, sthlm, förort

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti