Bygga streetfighter av Blade 954 -02? Behöver lite råd..

Funderar starkt på att köpa en ny bakskärm och lacka den svart (istället för den i silver som sitter original) Dessutom tycker jag framskärmen ser alldeles för stor ut, undrar just om man kan köpa en sån och kapa lite i så den blir smidigare....?

Stålomspunna slangar står också högt på inköpslistan, blir billigt det här :crash
 
MackeNo1 skrev:
Stålomspunna slangar står också högt på inköpslistan, blir billigt det här :crash
Äsch, du skulle ha köpt en S3:a så hade du fått det orginal samt sluppit dona med nytt styre :p.

Men allvarligt så blir det där nog bra, du får ju så att säga två hojar i ett och en streetfighter-blade kan inte bli annat än väldigt ball oavsätt vad alla kåpfetischister och streetfighterhatare här på SH än säger :rock :D.
 
sgtpepper skrev:
Äsch, du skulle ha köpt en S3:a så hade du fått det orginal samt sluppit dona med nytt styre :p.

Men allvarligt så blir det där nog bra, du får ju så att säga två hojar i ett och en streetfighter-blade kan inte bli annat än väldigt ball oavsätt vad alla kåpfetischister och streetfighterhatare här på SH än säger :rock :D.

Va faktiskt på håret att jag köpte en S3:a, va t o m in till Mc-varuhuset och provkörde en. Lite klonkig växellåda men annars va den kanon :tummenupp Vet inte riktigt varför jag inte köpte den... Får skylla på Eisbaer som hade tröttnat på sin just då och fick mig att börja fundera på andra hojar :7peta :D

Så istället för o betala 700:-/månad i helförsäkring på S3:an så kommer jag nu at få betala antingen 1000:-/månad i trafik eller 2200:-/månad i halvförsäkring :p

Men å andra sidan har jag då en hoj med 150hk som väger under 168kg (torrvikt på bladen inkl kåpor), har grymma bromsar och är relativt ovanlig.

Mattiaz har rätt, det kostar att ligga på topp! :fakta :rock :rock :D
 
CBR streetfighter

Man kan ha orginalkåpan kvar om man köper risers som är vinklade såsom på bilden med den vita eller silverfärgade bladen högre upp i tråden, dessa kan man bl.a köpa av en firma i Tyskland www.streetfightershop.de men dem finns säkert i Sverige oxå . Om man vill köra med fatbar styre så finns det adapters som man bultar i sina 22 mm risers och vips så passar ett 28 mm styre (som bara är 28 mm i den nedre delen av styret)
Risers och adapters köper man hos någon välsorterad MX handlare.

MVH Viglo
 
Tackar! :tummenupp Men är fatbar styret bara 28mm längst ner? D v s där det sitter fast i styrkronan? Då känns det ganska onödigt att köpa ett sådant, man vill ju att det ska vara tjockt hela vägen...
 
Sådär ja, nu är dukekåpa, lysen och fästen inhandlat :) 3000:- gick det loss på, kåpan ska lackas om också så skulle tro att det landar på ungefär 3500:- när det är klart.

Det jävliga är bara att nu när jag äntligen fått hem grejerna och vill börja mecka så står hojen på Lingvalls i Gävle :gråta Dom ska byta styrlager och undre styrkrona (garantiåtgärd) men grejerna fanns tydligen inte på lagret i Holland utan måste beställas från Japan... Så nu får jag troligen vänta minst en vecka till :huvet :gnissla

Typiskt att man hittar det optimala utseendet när man redan köpt kåpa till hojen :( Så här ska det ju se ut! Tyskarna kan verkligen det här men motorcyklar :tummenupp :fakta :rolleyes: :dummer
 

Bifogat

  • BIONYX.jpg
    BIONYX.jpg
    64.8 KB · Visningar: 203
Jaha, nu börjar det synas att det ska bli en streetfighter iaf. När man provsitter den känns det onekligen som att den kommer att bli RIKTIGT rolig att köra :yoparty :banana

Nu ska jag bara komma på nått bra sätt att fästa kåpa och hastighetsmätare i gaffelbenen också....

Köper eventuellt en annan tank, isf så kommer jag att köpa en ensits bakkåpa (kraschkåpa) och en ny framskärm också. Funderar på att lacka den svart med silver tribals (eller flames?) eventuellt med röda inslag, eller kanske röda tribals istället för silvriga? Svårt som fan att veta hur man ska lacka ju :va Några bra förslag?
 

Bifogat

  • Monterat gashandtag mm - liten.JPG
    Monterat gashandtag mm - liten.JPG
    80.4 KB · Visningar: 242
  • Monterat gashandtag mm - liten 2.JPG
    Monterat gashandtag mm - liten 2.JPG
    46.8 KB · Visningar: 207
Tjenare!
Det blir Grymt snyggt tror jag! Färgval är svårt, jag kommer att köra på svart och silver på min hoj, jag tror det kan bli bra...
jag ser att du har hunnit göra en del av det jag oxå tänker göra i vinter, men jag går fortfarande och funderar över saker som du kanske kan hjälpa mig med...
bla var du tvungen att byta alla slangar broms/koppling/gas när du bytte styre?
hur har du tänkt med instrumenteringen, blir det att behålla orginalmätare eller har du köpt in nåt annat, iså fall vad? Hur mycket har kostnaden sprungit upp till för dig? till sist, visst fortsätter du att lägga upp bilder eftersom så att man får se förvandlingen....

Streetfighterhälsningar från GoRM!
 
Last edited:
mjo, ja har med funderingar =) Vet du vart man hittar styrkronor? E på jakt efter en te mign gixxer -92 som ja kan fästa cross styre på! Har du hittat nåt ställe med möe sånt?
 
klart du ska bygga fajter!! jag är för lång för sporthojjar egentligen, o har kass rygg.. men den här till vänster är helt perfa! kan köra hur mycket o länge som helst utan att få krämpor!! åsså är det mycket roligare!
 
[ GoRM ] skrev:
Tjenare!
Det blir Grymt snyggt tror jag! Färgval är svårt, jag kommer att köra på svart och silver på min hoj, jag tror det kan bli bra...
jag ser att du har hunnit göra en del av det jag oxå tänker göra i vinter, men jag går fortfarande och funderar över saker som du kanske kan hjälpa mig med...
bla var du tvungen att byta alla slangar broms/koppling/gas när du bytte styre?
hur har du tänkt med instrumenteringen, blir det att behålla orginalmätare eller har du köpt in nåt annat, iså fall vad? Hur mycket har kostnaden sprungit upp till för dig? till sist, visst fortsätter du att lägga upp bilder eftersom så att man får se förvandlingen....

Streetfighterhälsningar från GoRM!

La på tank, sadel och drog dit kåpan med ståltråd för att se hur det kommer att bli... Kåpan ska upp en bit till tror jag, men annars ser de väll skapligt ut :banana (spana in nya kraschpuckarna också, så smidiga att man inte ens tänker på att dom sitter där)

Hade tänkt använda originalinstrumenteringen men det visade sig att den inte fick plats i kåpan... Så det blir väll en cykeldator av något slag istället. Vill ha en med belysning på så man ser hastigheten på natten också. Har sett en bild på en hastighetsmätare som dessutom hade blinkers och helljuslampor, tror dom använder en sån i GSX-R streetfightern som dom byggt på Allt Om Mc. Nån som vet vilken jag menar och som har info om den?

Broms, koppling o gasvajrarna är bytta till dom som sitter på 929:an, av nån anledning så är dom längre än dom som sitter på 954:an. Blir ju bra mycket längre till styret när man har crosstyre, så vajrarna måste man nog nästan alltid byta.

Utgifterna hittills är:

Skrapad Duke kåpa utan lysen: 500:-
Lysen: 2000:-
Fästen till lysena inne i kåpan: ca 500:-
Originalstyrkrona med hemmagjorda adaptrar till crosstyre: 600:- (Tackar Nicl@s här på forumet för den :tummenupp )
Fatbarstyre: 1000:-
Raisers: 500:-
Kraschpuckar: 800:-
Begagnade Vajrar, gasrulle samt kopplingsgrepp: 750:-


Kommande utgifter blir bland annat stålomspunna slangar, hastighetsmätare och eventuellt tank, bakkåpa och framskärm + lack.

Bilder kommer så fort det hänt något nytt :)
 

Bifogat

  • Duke front - liten.JPG
    Duke front - liten.JPG
    26.1 KB · Visningar: 177
  • Duke sida3 - liten.JPG
    Duke sida3 - liten.JPG
    50.9 KB · Visningar: 265
  • Duke sida - liten.JPG
    Duke sida - liten.JPG
    27.6 KB · Visningar: 107
  • snett ovanfrån -liten.JPG
    snett ovanfrån -liten.JPG
    84.5 KB · Visningar: 124
Last edited:
"
SkorvKalle skrev:
Du behöver ju inte tvunget ta av kåporna för att montera ett crosstyre.. har sett några sporthojar som har crosstyre.. kan se skumt ut för vissa, men om du har problem me orginalstyret så är det kanske bättre.
"

Då får han ju kapa bort en bit av kåpan annars slår ju styret i kåpan!!
//D
 
jag måste bara få fråga, varför förstör man en så fin MC genom att lemlästa den på det här viset? Har aldrig förstått mig på det där, vad är det man vill uppnå? Blir den smidigare eller? (jag vet inte :kocko .. så slå mig inte nu)
 
shoei skrev:
jag måste bara få fråga, varför förstör man en så fin MC genom att lemlästa den på det här viset? Har aldrig förstått mig på det där, vad är det man vill uppnå? Blir den smidigare eller? (jag vet inte :kocko .. så slå mig inte nu)

Har en trasig handled efter en mc-olycka och klarar inte längre av att belasta handleden så mycket som man gör på en sporthoj. Provkörde bladen och trodde att det skulle funka, men efter 7-10mil värker det så jävligt att det inte är kul längre. Så valet jag hade va att antingen sälja hojen jag precis köpt, eller att bygga om den och få en potent och ovanlig streetfighter (150hk på ca 160kg torrvikt :yoparty ). Valde det senare alternativet som du kanske förstår...

Dessutom riskerar jag inte att förstöra alla kåporna vid en marksyning, ett klart plus med tanke på att jag bara har råd med trafik eller halvförsäkring. Dessutom blir hojen mycket roligare att busa med, man har bättre kontroll och personligen kör jag nog fortare på en kurvig väg med den här körställningen än med original.

Man kan inte ligga några längre sträckor i över 200km/h, men å andra sidan blir fartupplevelsen större sådet går nästan på ett ut.

Visst tycker jag också att det är lite trist att plocka bort kåporna när den är så j-a fin som den är, men förhoppningsvis så blir den ganska tuff när den är klar iaf :D
 
Tja! Du har en liten fråga går det inte att har kvar alla kåper förutom framkåpan?

Ghost Rider's Streetfighter har motorkåpa eller vad det heter och han har bara tagit bort framkåpan det är skit fint så, gillaritne när man ser motorn och det. du kanske inte har sett filmen men den är fin tro mig han har ett acarbis lyse på.

Han har en Suzuki GSX-R1000 02 man kanske bara kan göra så på Gixxern tänkte bara kolla om det gick för jag har själv planer på att bygga om en sporthoj till streetfighter om några år har ju inget annat för mig nu på vinter så kan lika gärna ställa så många frågor som möjligt...

God Hjul och gott nytt år! :tomten :tummenupp
 
Hmm, dax för lite uppdatering här tror jag..

Har visat sig att originalinstrumenten troligen kommer att få plats, blir nämligen tvungen att flytta ut kåpan 5cm från gaffelbenen för att vajrarna ska kunna röra sig när man svänger. Helt klart en positiv grej eftersom jag då slipper en j-a massa krångel med att kapa kablar och installera ny hastighetsmätare och varningslampor. Ett plus är ju dessutom att jag får ha kvar växellägesindikatorn :D :tungan

Har köpt ett par nya handtag från Harris, kunde inte bestämma mig för om jag tyckte att dom va skitfula eller coola... så jag köpte dom för säkerhetsskull :D Tycker faktiskt att det ser helt ok när dom kom på plats, matchar hojens färger perfekt.

Håller som bäst på att klura ut hur fästena till kåpan ska se ut och hur allt ska sitta ihop, måste göra fästen till hastighetsmätaren också. Sen ska kåpan lackas och blinkerserna bytas, dessutom ska den gigantiska stänkskärmen bytas ut till nått betydligt smidigare. Lutar nog åt att det blir en miniskylt... Stålomspunna slangar ska jag beställa nästa vecka också.

Våren börjar närma sig :banana
 

Bifogat

  • nya handtagen -liten.JPG
    nya handtagen -liten.JPG
    36.3 KB · Visningar: 149
  • nya handtagen 3 - liten.JPG
    nya handtagen 3 - liten.JPG
    27.2 KB · Visningar: 87
  • nya handtagen 2 - liten.JPG
    nya handtagen 2 - liten.JPG
    124.1 KB · Visningar: 151
Update

Nu är mallarna till fästena klara, blir ett par runt gaffelbenen samt ett som sitter skruvat i undre styrkronan. Ska göra dom i rostfritt nu när jag vet hur dom ska se ut.

Flyttade ut kåpan 5cm för att få plats med originalinstrumenten och så att vajrarna ska kunna röra sig. Är inte lika snyggt som när kåpan sitter direkt mot gaffelbenen, men det känns som att fördelarna är större än nackdelarna.

Ska lacka fästena svart, tror att dom inte kommer att synas lika bra då, som det är nu så skiljer dom liksom av kåpan från resten av hojen.

Fan vilken skillnad det är på körställning, känns helt sjukt att ha armarna så brett på en sporthoj :3freak Men den blir nog kul att köra.
 

Bifogat

  • Mätare snett från sidan - liten.JPG
    Mätare snett från sidan - liten.JPG
    26.5 KB · Visningar: 100
  • Snett framifrån - liten.JPG
    Snett framifrån - liten.JPG
    27.1 KB · Visningar: 83
  • Från sidan4 - liten.JPG
    Från sidan4 - liten.JPG
    46.2 KB · Visningar: 147
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top