bygga racevagn

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Fel tråd antagligen, men tror inte att denna fråga upptäcks av rätt personer i o.t.forumet...
Har en husvagn att bygga om så att det blir en bodel och ett lastutrymme. Hur har ni gjort? Var kan man köpa material osv.

Här är en diskussion om golvmaterial: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213059
Annars finns det nog en del trådar om liknande ombyggnader. Skisser är ju inte dumt, både att bolla med hemma och få input om här. Sen är blocket inte så dumt, sök på racebuss mm och spana in hur andra har gjort! Det finns/fanns rätt gott om byggen där, både husvagnar, husbilar, riktiga bussar med bodel och racedel mm, bara att vraka och välja bland inspirationen :tummenupp

Har du inget "badrum" baktill så är det lämpligast att göra en lastdel baktill, dock med dörr/ramp från sidan om man vill göra det smidigare för sej, ofta är ju bakväggen lite böjd = lite mer jobb.

Har sett många exempel på ombyggda husvagnar.
Det jag undrar över är hur man får till det så att kultrycket blir ok när man har lastat en hoj plus en massa andra prylar bak samt om man inte överstiger totalvikten också i fall man måste slänga in en massa prylar framtill för att få en bra viktfördelning.

Såg någon också i somras som lastat sin hoj framför gasolkofferten utanför vagnen. Måste vara svårt att få till ett bra kultryck då.

Har sett många exempel på ombyggda husvagnar.
Det jag undrar över är hur man får till det så att kultrycket blir ok när man har lastat en hoj plus en massa andra prylar bak samt om man inte överstiger totalvikten också i fall man måste slänga in en massa prylar framtill för att få en bra viktfördelning.

Såg någon också i somras som lastat sin hoj framför gasolkofferten utanför vagnen. Måste vara svårt att få till ett bra kultryck då.

:hej Jag gör det och har rätt fett kultryck men det funkar suveränt.

Har för all enkelhetens skull tänkt riva ut ungefär bakre halvan. Där sitter oxå ingången, så jag skulle vilja bredda den så man kan lasta från sidan. En skiljevägg med dörr inne i vagnen. Bak är en säng, så en hoj är ju inga problem. två platser skulle ju däremot vara önskvärt, toaletten kan jag nog avvara...de flesta banor har väl toalett. Kultryck kan man ju alltid få till genom ett ställ för gasol och fyllda bensindunkar frampå dragarmen. Alternativt kan man ha en hoj bak, och en på dragarmen!?
Det är en Sting från 80-talet. Kök och toalett i mitten av vagnen på var sin sida. Soffa med bord fram, våningsäng bak. Vattenburen värme, kan jag i princip oxå dumpa för en fläkt, eller dra om ledningarna.

Tjena, Det flesta grejer som, gångjärn, lister, lim surrningsöglor osv. finns hos eigenbrodt AB:tummenupp

Tänk på att ett vanligt husvagnschassi inte är typat för speciellt mycket last.
Man måste verkligen förstärka upp både chassi o väggar om man börjar såga i en vanlig husvagn! Har sett en del skräckexempel som fallit isär bokstavligen på vägen.:huvet

Tänkte att jag skulle lägga in en extra skiva elle alu-durk samt sätta krokar, att spänna fast med, ner igenom balkarna. Vad kan man mer göra?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti