Bygga om FCR Förgasare?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
hur mycket jobb är det att bygga om ett par FCR 39 så att det passar på en annan hoj än va det är byggda för?
en gissning är att det handlar mest om distanser för att få rätt avstånd mellan förgasarna?

Så måste man ha koll på om det är horisontal eller vertikalförgasare också!

Jag köpte en centerless slipad axel och borrade nya hål, har för mig att det var en specialgänga till synkningshålen, fick köpa en gängtapp till det.
Annars var det hur enkelt som helst.

Tullfritt alternativ
http://www.keihin.de/

Mats

Last edited:
då har jag fått tag i ett par FCR 41 som har suttit på en R1 så jag måste bygga om de lite! någon som sitter på extra delar? de var rätt dyrt att köpa nytt? blir nog billigare att tillverka egna delar!

jag hade FCR 41 på min thunderace och dom hade suttit på en OW01, minns inte hur jag gjorde men jag minns att det var lätt gjort utan några köpta prylar, tror det var justermån på spjällaxlarna så det bara var att dra isär och dra åt på låsskruvarna.

ev om jag svarvade nya distanser mellan förgasarna, eller om jag tog bort dom som var :va lätt var det iaf :tummenupp

Kolla först om du inte bara kan göra nya distanser. Jag snickrade till nya distanser rätt fort till mina och det enda jag behövde göra var att ändra om lite vid armen som styr acc.pumpen (borra ett hål och vända på en distans).

I regel skiljer det inte mer än 10 millimeter mellan hojmodeller. Honda brukar ha störst delning på gasarna, ända upp emot 100mm mellan. Jag tror att R1 -> FZR ska vara relativt enkelt. Är ju bara att kolla delningen och räkna ut hur mycket som behöver plussas på eller tas bort.

Innuti gasarna så är trottlarna justerbara ca 10mm i sidleds så man kan distansera rätt mycket utan att behöva köpa en ny spjällaxel.

Foto0066.jpg

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard