Bygga om en Fz750

patte_36

patte_36
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
KAWASAKI ZX6R
Jag har en gammal Yamaha FZ750 som står här hemma och jag hade tänkt gjort lite om byggnader på den..... Jag tänkte börja med att sätta dit ett bredare bakhjul från en FZR1000 men jag misstänker att jag måste ha Fzr svingen oxå :confused: Är det någon som har koll på detta:confused: :confused:

patte_36 skrev:
2492373 Jag har en gammal Yamaha FZ750 som står här hemma och jag hade tänkt gjort lite om byggnader på den..... Jag tänkte börja med att sätta dit ett bredare bakhjul från en FZR1000 men jag misstänker att jag måste ha Fzr svingen oxå :confused: Är det någon som har koll på detta:confused: :confused:

det stämmer du behöver sving också, och du kan behöva modifiera dreven för att kedjan kommer antagligen inte spåra. Jag har en polare som är fz kung han driver fz klubben, kontakt honom, vet nämligen att han har klurat på samma sak.Gå in på www.fz750.se där finns tipps och trix!

du kan även byta motor till fzr1000, ska passa nästan rakt av.
Du kan byta bromsar till r1/r6typ fram, passar rakt av(på årsmodell 89 och framåt).

Vilken årsmodell har du? jag tror att det kan skita sig med svingen på en som är äldre än 89.

Men gå in på www.fz750.se och ta kontakt admin så kan han nog hjälpa dig.:tummenupp

patte_36 skrev:
2492373 Jag har en gammal Yamaha FZ750 som står här hemma och jag hade tänkt gjort lite om byggnader på den..... Jag tänkte börja med att sätta dit ett bredare bakhjul från en FZR1000 men jag misstänker att jag måste ha Fzr svingen oxå :confused: Är det någon som har koll på detta:confused: :confused:

En enkel lösning är att bredda orginalfälgen. Kostar ett par tusingar, men då är det bult-on färdig sedan.

Pratade lite löst om planerna att få på bredare baktäck på Fz'n med ovan nämde drivare av Fz-klubben.

Hans teori var att man på något sätt skulle få på ett 160 däck utan att modidiera svingen. Har dock inte hört något mer därifrån.

Skulle gärna ha bredare bakdäck själv då jag känner att det just nu är det som sätter begränsningarna.

Eniac skrev:
2493034 Pratade lite löst om planerna att få på bredare baktäck på Fz'n med ovan nämde drivare av Fz-klubben.

Hans teori var att man på något sätt skulle få på ett 160 däck utan att modidiera svingen. Har dock inte hört något mer därifrån.

Skulle gärna ha bredare bakdäck själv då jag känner att det just nu är det som sätter begränsningarna.

Då gör man som ovan säger breddar orginal fälgen, men då behöver du en donator fälg som stämmer med dimensionerna, den enda som vi kommit fram till är bakfälgen från en suzuki sv650.

Lonsdale skrev:
2493904 Då gör man som ovan säger breddar orginal fälgen, men då behöver du en donator fälg som stämmer med dimensionerna, den enda som vi kommit fram till är bakfälgen från en suzuki sv650.

aha.. okej.
Vad landar det kalaset på då?

Eniac skrev:
2494383 aha.. okej.
Vad landar det kalaset på då?

Jag har pratat med fz kungen, jag skrev tydligen lite fel. man kan bredda orginal fälgen, det kostar 2-3000kr, det finns i företag i norr som sysslar med sådant, då kan man använda 160 däck.

Men om du byter fälgbana så kan du få ett 17tums hjul med mycket större möjlighet att välja däck. men priset blir på nämre 10000kr.

Lonsdale skrev:
2495267 Jag har pratat med fz kungen, jag skrev tydligen lite fel. man kan bredda orginal fälgen, det kostar 2-3000kr, det finns i företag i norr som sysslar med sådant, då kan man använda 160 däck.

Men om du byter fälgbana så kan du få ett 17tums hjul med mycket större möjlighet att välja däck. men priset blir på nämre 10000kr.

Då kändes det som att man lade på lite extra alu på originalet. Känner inte för att lägga ut så mycket pengar på just det. Men det skulle ju vara trevligt att ha 17" bak.

Eniac skrev:
2496234 Då kändes det som att man lade på lite extra alu på originalet. Känner inte för att lägga ut så mycket pengar på just det. Men det skulle ju vara trevligt att ha 17" bak.

men 10 är lite pengar, men att bredda orginal fälgen är lite billigare. tror det är ½-1tum man behöver bredda.

Lonsdale skrev:
2496335 men 10 är lite pengar, men att bredda orginal fälgen är lite billigare. tror det är ½-1tum man behöver bredda.

Jag hade hoppas på att det skulle gå med nått annat hjul.....Jag vill inte lägga ner så mycket pengar på det efter som jag har en betydligt nyare hoj oxå, Men skulle vara kul att få lite bredare hjul....Jag ska lägga på ny lack på min FZ men det kostar mig ingen större peng efter som jag fixar det själ.:tummenupp

fzr

patte_36 skrev:

stämmer ja har en ligger, kompl har fälg men ej komp.

// Racerman@spray.se

fälgbreddning

Kostnaden för att bredda en fälg är ca 2000kr i arbete (valfri bredd men en Fz klarar 160 kanske ett 170 däck). Att byta fälgbana kostar ungefär samma men fortfarande bara arbetskostnad - behöver en donatorfälg (fälg kostar 2-3000kr på en skrot). Frakter tillkommer såklart plus lackering efteråt. Nytt däck.

Fördelen med att bredda org fälgen är att det blir en "bolt-on" pryl. Inga andra modifieringar krävs.

Byt till FZR fälg är möjligt men kräver svingen och fjädern från samma hoj. Tror till exempel inte att svingen passar utan distanser då axeln inte är av samma grovlek och fjädern passar troligen inte rakt av på FZ ramen. Kedjelinjen måste bli rak (nya distanser/org FZR drev som extra drevhållare) och är det samma kedja på en FZ/FZR? Osäker på om inte FZR har en annan kedja - kan dock vara kompatibel med FZ framdrevet.
Ser dock inte hur det kan bli billigare än bredda fälgen.

Hoppas patte_36 inte låter planerna på en bredare fälg stanna vid planer. Klart den gamla trotjänaren skall fram i ljuset igen, vilken årsmodell har du?. Hoppas på mer info - lycka till.

Jag har en 85-as 750 som jag tänkt turbomodda. Dock har jag änsålänge bara fixat fälg från r6 samt fzr1000 sving. Går sakta frammåt då man har 30 mil emellan hoj o skola.. :(

Vargen2k skrev:
2499185 Jag har en 85-as 750 som jag tänkt turbomodda. Dock har jag änsålänge bara fixat fälg från r6 samt fzr1000 sving. Går sakta frammåt då man har 30 mil emellan hoj o skola.. :(

Låter som ett intressant projekt det där. :)

Släng upp bilder på det när du har möjlighet.

Jag får se vad jag gör under vintern om det blir något bredare hjul på den.:) Men en ny lack blir det i alla fall:tummenupp Du undrade vilken år.mod har jo det är en -87 som jag har...... Jag är även med i FZ klubben som medlem nr 30:D

Lonsdale skrev:
2498975 Kostnaden för att bredda en fälg är ca 2000kr i arbete (valfri bredd men en Fz klarar 160 kanske ett 170 däck). Att byta fälgbana kostar ungefär samma men fortfarande bara arbetskostnad - behöver en donatorfälg (fälg kostar 2-3000kr på en skrot). Frakter tillkommer såklart plus lackering efteråt. Nytt däck.

Fördelen med att bredda org fälgen är att det blir en "bolt-on" pryl. Inga andra modifieringar krävs.

Byt till FZR fälg är möjligt men kräver svingen och fjädern från samma hoj. Tror till exempel inte att svingen passar utan distanser då axeln inte är av samma grovlek och fjädern passar troligen inte rakt av på FZ ramen. Kedjelinjen måste bli rak (nya distanser/org FZR drev som extra drevhållare) och är det samma kedja på en FZ/FZR? Osäker på om inte FZR har en annan kedja - kan dock vara kompatibel med FZ framdrevet.
Ser dock inte hur det kan bli billigare än bredda fälgen.

Hoppas patte_36 inte låter planerna på en bredare fälg stanna vid planer. Klart den gamla trotjänaren skall fram i ljuset igen, vilken årsmodell har du?. Hoppas på mer info - lycka till.

Jag är medlem nr41!
Vi vill försöka fixa en fz träff med klubben, någon som är sugen?

Är lätt på!
Bara man kan bestämma nån tid och plats i förväg så man kan planera sina dagar.
I vår kanske?

Det skulle va trevligt att träffa fler FZ 750 ägare......Till våren ska jag ställa på FZ igen då den har blivit veteran...
Synd att inte FZ klubben har ett forum där man kan ventilera massa frågor och svar.

Last edited:
Jo det är väll lite sent, för att ha en träff i år.
Ett forum vore jävligt bra, men vi borde kunna starta en Fz tråd här på sporthoj.com? iallafall tills att ett eget forum är fixat.

Ni kan ju försöka ragga mer medlemar till fz-klubben, utöka familjen!:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...