Bygga om bakdel GSXR750 1998

Reyal

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Yamaha fz8-R 2014
Tjenis!

Håller på att påbörja mitt första streetfighter-bygge och tänkte byta till R6 bakdel.

Min egentligen enda fråga till dom som är lite mer erfarna är: Ska jag köpa med subframe och bakdel eller går det med hjälp av svets och lite jävla anamma få dit och fästa det snyggt endå om jag köper endast kåpbaken so to speak?

Tack på förhand=)

Kan du svetsa aluminium? För original på båda är ju i alu.
Kan du det, så är det ju inga problem att göra det så länge du har rätt utrustning (ac/dc TIG)
Ifall du inte kan det, blir det svårare.

Båda bakramarna är ju bultade. Tacksamt nog.

Gixxer
GSX-R7501998.jpg
R6
R6bakram.jpg

Om jag skulle göra det skulle jag ta R6 bakdelen och bakramen. Måtta lite och anpassa den efter bultfästena på GSX-R ramen.

Kan du inte svetsa alu, men kan svetsa stål så skulle jag bygga en helt ny bakram i stål till R6 häcken.

Varför r6? Varför inte en k3/k4 gsxr 1000 bak eller senare och hålla sig till samma märke?

Kan du svetsa aluminium? För original på båda är ju i alu.
Kan du det, så är det ju inga problem att göra det så länge du har rätt utrustning (ac/dc TIG)
Ifall du inte kan det, blir det svårare.

Båda bakramarna är ju bultade. Tacksamt nog.

Gixxer
View attachment 440555
R6
View attachment 440554

Om jag skulle göra det skulle jag ta R6 bakdelen och bakramen. Måtta lite och anpassa den efter bultfästena på GSX-R ramen.

Kan du inte svetsa alu, men kan svetsa stål så skulle jag bygga en helt ny bakram i stål till R6 häcken.

Ja den bästa vägen är då att hitta själva bakramen också! Tack så mycket för välformulerat svar=)

Ingen aning. Jag bara undrade om r6 var speciellt lämplig eller så. Men en gsxr 1000 k1/k2 bak kanske smälter in bättre. Den är ju gammal men tillhör ju mer samma tidsepok och har en annan form än originalet:tummenupp

Last edited:
Som wiseguy säger men gsxr 1000 k1/k2 bak inkl subframe. Det är ju iallafall en Suzuki :smasha. De senare har ju en helt annan design. Finns ju lätt att få tag på, på Ebay iaf.

Last edited:
Som wiseguy säger men gsxr 1000 k1/k2 bak inkl subframe. Det är ju iallafall en Suzuki :smasha. De senare har ju en helt annan design. Finns ju lätt att få tag på, på Ebay iaf.

Ja jag förstår det :) Dock är jag ute efter custom as Hell! Trillade över en polare som tydligen jobbar med svetsning av aluminium så han kunde bygga en bakdel :) så allt verkar lösa sig. Tack för all hjälp!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT