Bygga ihop en gammal nedplockad Husqvarna (rödmyra)

Halloj i garaget.cool hoj har liknande själv fast med den pressade plåt gaffeln.tänkte höra om du har mycket böcker med info om dom som man kanske kunde få ta del av.då mitt googlande inte gett nått speciellt

Tjenare Granström! Tyvärr har jag inte hittat mycket själv. Anders i Glommen har väl garanterat ett lager dock. Var det något speciellt du var ute efter? Den digitala Reservdelskatalogen kommer man ju långt på.

Vad ska det bli av ditt bygge då?
 
ok,vart finner man denna digitala katalog. min är byggd som en bober. blir riktigt coolt.ska komma på hur man får in bilder så ska jag lägga upp en
 
ok,vart finner man denna digitala katalog. min är byggd som en bober. blir riktigt coolt.ska komma på hur man får in bilder så ska jag lägga upp en

Jag laddar upp på imgur.com och sedan länkar dit. Ser fram emot att se den! Håller på med en custom sits nu :)

Katalogen hittar du i början av tråden.
 
Börjat kolla kopplingarna mellan de olika delarna och märkte att kabeln i sig var kass. Gick in och kapade en bit och nu är det kontakt hela vägen. Nu blir det att ge sig på resten...

ImageUploadedByTapatalk1407931745.187505.jpgImageUploadedByTapatalk1407931757.470442.jpg
 
Har undersökt kontakten mellan de olika ytorna och kablarna och det verkar inte vara några problem. Däremot ser jag ingen gnista från brytarna när jag kickar. Borde man inte göra det? (Om det funkar alltså)
 
Du ska inte kunna se någon gnista mellan brytarna när du drar runt motorn om systemet är OK. Kondensatorn ser till att släcka gnistan.

Har du kontrollerat att brytarna öppnar och stänger ordenligt och att det är rimliga resistansvärden på tändspolens låg- och högspänningsdel?
 
ser riktigt cool ut.hur kommer man i kontakt med han anders i glommen

Hej
Var nere i Brno i helgen och träffade en kille som kände Anders i Glommen.
Tyvärr gick Anders bort för ett drygt halvår sedan så jag vet inte riktigt statusen på kommersen där.
 
Jag köpte en framgaffel av en tjej som hette Amanda och bodde i Glommen så det verkar som allt såldes på blocket.
Hon hade massvis med saker förutom det som var i annonsen
 
Nu har det gått ett tag sedan jag satte klorna i den gamle cykeln så jag tyckte det var dags nu att försöka få ordning på tändningen (som jag aldrig klurade ut sist). Fick väldigt många bra tips från er här så jag försökte att göra en till uppmätning där jag mätte:

- Mellan kabeln från tändspolen (den som gick till kondensatorn) och jord — 1.5 ohm
- Resistansen på kondensatorn som gav en snabb låg siffra

Jag har dock inte mätt mellan tändstiftshatten och jord ännu. Det får väl bli att sätta tillbaka allt, ställa in brytarna och hoppas på det bästa. Kan ju också bero på att brytarna är något nedslitna?
 
Satt uppe och läste lite igår kväll och skrev ihop en liten felsöknings lista baserad på Jim Lundbergs "Stora Tvåtaktsboken" och lite annat:

1. Papperslapp mellan bryggarna, batteri pol till jord på motorn och dutta mot kondensator. Om kondensator och tändspole är hela sker gnista.

2. Om gnista här men inte när man drar runt, kan det bero på fältbrytningsavstånd eller svänghjulsmagneterna

3. Ställ brytaravståndet (0.4mm) sedan fältbrytaravståndet (7-10mm) och förtändning (4.5mm)

4. Mät ohm mellan tändhattens tändstiftsanslutning och motorns gods. Ska vara 5-7 kohm. Om inte ligger felet i hatten, tändkabeln eller tändspolen. Annars ok.

5. Mörkerrum test för gnista på fel ställe?

6. Undersök tändhatten! Kontakt?

Alternativt följa denna felsökning till punkt och pricka.

Funderar också på att ge mig på att linda egen tändspole om allt annat skiter sig... TS Trading ville ha 850 riksdaler för en ny spole så jag vill nog utesluta allt annat innan jag lägger pengar på den.

Tillbaka i garaget nästa vecka så jag lägger upp lite uppdateringar då.
 
Last edited:
Hej!

Tändspolen sitter kl 2 på bilden. De brukar kunna ge upp efter många långa år. TS-trading säljer nya tänddelar och mycket annat. Men kolla brytare och kondensator först. Sedan kan man kolla Tändspolen.
Primärsidan brukar ligga (den som är kopplad mot brytarna) på ca 0.3-1 ohm. Sekundärsidan ca 10 000 ohm eller så.

Funderade själv på att linda om spolen, men den har sjukt massor med varv med en hårtunn koppartråd. Isolerpapp och lack i en salig orgie. Så jag gav upp och köpte en ny istället. Har gått prima sedan dess..

Lycka till
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top