Bygga ihop en gammal nedplockad Husqvarna (rödmyra)

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Hej allihopa, ny här.

Det är såhär att jag har letat fram en gammal cykel som min far en gång i tiden puttrade runt på och jag hade mer än gärna pillat ihop den och eventuellt använda den. Jag har inte mekat med Husqvarna eller gamla hojjar speciellt mycket och är relativt ny i ämnet.

Jag har bifogat lite bilder pa delarna och ville mest kolla om ni, som ar betydligt mer insatta, tror att det finns en chans att jag kan få ihop cykeln. Jag är inte helt hundra på årsmodell med mera (farmor letar för fullt efter reg papper osv just nu) men någon slags Rödmyra från tidigt 50 tal antar jag att det är. Har hittat en kille i Falkenberg som sägs ha enormt mycket delar för Husqvarnor (om jag eventuellt behöver kopa till). Just nu har jag inte kunnat rota fram bakskärmen och ljuddämparen. En extra cylinder finns också.

Jag hade verkligen uppskattat eran hjälp!

Bilder på nuvarande status:

Husqvarna 1
Husqvarna 2
Husqvarna 3
Husqvarna 4
Husqvarna 5
Husqvarna 6
Husqvarna 7
Husqvarna 8
Husqvarna 9
Husqvarna 10

(ber om ursäkt för betecknings förvirringen, Rödqvarna ska det ju vara)
 
Last edited:
Ovanligt och intressant projekt som ska bli roligt att följa efterhand det tar form.
 
Ja vi får som sagt se hur det går :)

Hoppas på lite hjälp härifrån forumet. Kommer absolut dokumentera processen!
 
Här är en trevlig bok som bör omfatta även din motor. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager

Jag har boken och kan kolla upp om det är något speciellt du undrar över. Det står dock inget om fordonet i sin helhet boken.

Om du Googlar lite kanske du hittar något forum som är mer inriktat på din hoj. Det var ju en väldigt vanlig modell för länge sedan så det måste finnas massor med kunskaper och folk som har renoverat.
 
Har sett att många hänvisar till den boken, antagligen värt att köpa en.
Verkar inte som att webshopen funkar dock...
 
Välkommen Calle !

Trodde ett tag det var en gammal Klippo-gräsklippare som låg där :lol

Guuuud va coolt det vore att göra en Reto Fighter på den. R1 gaffel, fet sving och 190 mm gummi bak, borra till 130 cc :yoparty

Men nej...håll den orginal så du inte bli lynchad !

/Arnold
 
Last edited:
Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :o)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.
 
Om du Googlar lite kanske du hittar något forum som är mer inriktat på din hoj. Det var ju en väldigt vanlig modell för länge sedan så det måste finnas massor med kunskaper och folk som har renoverat.
Vanlig modell med hela 3.5hk. Grymma rivstarter...
Finns en hel del nätsidor med en myckenhet information i ämnet, delar är också relativt enkelt att fixa. Googla, som andra redan sagt.
Svårast att få till snyggt är randningen på fälgar och skärmar...:D
Har själv två objekt som ska ha såna..:D
 
Köpte faktiskt Stora tvåtaktsboken strax före jul. Det funkade att beställa och betala via Classic M:s hemsida.
God läsning, Jim L är förutom en god pedagog och en sann skruvare, väl värd att gynna.
Lycka till, skall bli kul att följa dina vedermödor. Trevligt att din båge har ett värde för dig utöver själva prylen, farsgubbens gamla.
mvh
Henrik
 
Tack för snabba och entusiastiska svar!

Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :o)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.

Tack ska du ha for informationen!
Hittade några bra länkar för att försöka fastställa modell och år:

http://hem.passagen.se/to_ersson/Husqvarnas Historia.htm
http://www.tstrading.se/husqvarna_fakta.php

Antar att det ar en mod 28a eller liknande fran 53 eller sa.


Välkommen Calle !
Guuuud va coolt det vore att göra en Reto Fighter på den. R1 gaffel, fet sving och 190 mm gummi bak, borra till 130 cc :yoparty

Haha ja absolut, det hade ju varit nagot! Kommer nog satta ihop den sa gott jag kan och se om jag kan fa igang den överhuvudtaget, sedan eventuellt fixa till den efter behag.


Köpte faktiskt Stora tvåtaktsboken strax före jul. Det funkade att beställa och betala via Classic M:s hemsida.
God läsning, Jim L är förutom en god pedagog och en sann skruvare, väl värd att gynna.
Lycka till, skall bli kul att följa dina vedermödor. Trevligt att din båge har ett värde för dig utöver själva prylen, farsgubbens gamla.
mvh
Henrik

Perfekt, ska se om jag kan fa igenom en bestallning. Om det inte hade varit för att det var min fars gamle hoj hade jag nog inte lagt ner tid och omtake på den utan köpt en komplett direkt från blocket eller liknande. Farmor tog fram ett gammalt kort på den när den var i bruk och det såg ju riktigt läckert ut.
 
Hej carl-fredrik.
Ja, killen i Glommen har enormt mycket grejer till HVA:n.
Jag har t ex köpt komplett vertygslåda (den lilla runda), centralstöd, ljuddämpare och lite annat av honom.
Mest imponerad blev jag av de små papperspåsarna som vissa originaldelar kom i och hur i h-e han hittade i ladan ... :o)
Passa på och köp den tidsriktiga reservdelskatalogen. Ovärderlig när man ska förklara vad man behöver.

Din är nyare än 1950 eftersom den modellen hade en framgaffel i pressad plåt och du har en gaffel i rör.
Alla årsmodeller av Svartqvarnan har plåtgaffel så vitt jag vet.
Det är inte en "rödmyra" du har utan en Rödqvarna. Det är en allmänt utbredd missuppfattning att HVA gjorde rödmyror, men så var det inte ty de gjordes av Nymans Verkstäder som hade olika motorer i desamma.

Lycka till med renoveringen.

Skillnaden på framgaffeln är väl ungefär det vi snackade om när vi var i ditt garage(....och du hade varit i mitt), att det skiljde på din 50:a mot min 53:a

TS: Min 53:a har chassinummer 60261 om det ger nån ledtråd till din. Modellen heter då modell 30

Här en liten rulle, givetvis med Motaaardkänsla :)

 
Last edited:
Hmmm VS. Tror du att det går att sätta quick-shift på tankväxeln?
 
Vanlig modell med hela 3.5hk. Grymma rivstarter...
Finns en hel del nätsidor med en myckenhet information i ämnet, delar är också relativt enkelt att fixa. Googla, som andra redan sagt.
Svårast att få till snyggt är randningen på fälgar och skärmar...:D
Har själv två objekt som ska ha såna..:D

Det är inte alls svårt att fixa randningarna.
Själv såg jag hur man gör det enkelt vid ett besök på Triumphfabriken i Meriden 1977. Man behöver "bara" en sk. "Pelikanpensel" där borsten är c:a 50-70mm lååång, en bra hållare för skärmen, lagomt spädd färg och en mycket mycket stadig hand. Då kan man som den killen randa en framskärm på mindre än 1min, en tank på samma tid, undet en hel arbetsdag. Han berättade att han haft samma jobb i nästan 40år.
Så det är bara att lägga sig i hårdträning.:tummenupp

/KentW
 
Klart genomförbart.
Ska du originalrenovera eller göra iordning den så som farsan fräste runt på den?
Jag röstar på farsanstuk även om färgvalet inte är det häftigaste.
Men kul att ha en med dåtida pimpning!
Original hojar finns redan till eftervärlden.
 
Det är inte alls svårt att fixa randningarna.
Själv såg jag hur man gör det enkelt vid ett besök på Triumphfabriken i Meriden 1977. Man behöver "bara" en sk. "Pelikanpensel" där borsten är c:a 50-70mm lååång, en bra hållare för skärmen, lagomt spädd färg och en mycket mycket stadig hand. Då kan man som den killen randa en framskärm på mindre än 1min, en tank på samma tid, undet en hel arbetsdag. Han berättade att han haft samma jobb i nästan 40år.
Så det är bara att lägga sig i hårdträning.:tummenupp
/KentW
Det finns faktiskt prylar för att randa fälgar, har sett såna. På 60-talet...
Vill minnas att det var en (färg)behållare med ett roterande hjul + svamp som överförde färgen. Bredden på hjulet gav randbredden..
Kanske finns för skärmar också? Om inte är du klar om 40 år...
 
Klart genomförbart.
Ska du originalrenovera eller göra iordning den så som farsan fräste runt på den?
Jag röstar på farsanstuk även om färgvalet inte är det häftigaste.
Men kul att ha en med dåtida pimpning!
Original hojar finns redan till eftervärlden.

Tydligen sålde min far hojjen till sin bror för 75 spänn och det var sedan brorsan som målade den gul och blå.
Jag är nog mer sugen på att antingen få tag i orginal färgen eller hotta till den lite (kromad tank och svart lackerad ram, svart läder sits, bruna grips...)

Älskar stuket på denna hojjen (även om den är ett par storlekar större...:tummenupp):
http://www.usabobbers.com/wp-content/uploads/2011/09/Best-Bobber-Motorcycle-Photograph.jpeg

Att få tillbaka den i ett bra orginal skick är nog ett för stort projekt känns det som, finns ju som du säger redan ett bra antal orginalare.
 
Tydligen sålde min far hojjen till sin bror för 75 spänn och det var sedan brorsan som målade den gul och blå.
Jag är nog mer sugen på att antingen få tag i orginal färgen eller hotta till den lite (kromad tank och svart lackerad ram, svart läder sits, bruna grips...)

Älskar stuket på denna hojjen (även om den är ett par storlekar större...:tummenupp):
http://www.usabobbers.com/wp-content/uploads/2011/09/Best-Bobber-Motorcycle-Photograph.jpeg

Att få tillbaka den i ett bra orginal skick är nog ett för stort projekt känns det som, finns ju som du säger redan ett bra antal orginalare.

Det där stuket är ju så jäkla grymt!
Håller ögonen öppma efter liknande hoj med webbgaffel för att stuka till med en 4 takts snurra samt lite fetare däck mm mm...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top