Bygga grenrör

Samma storlek som avgas ventilerna brukar funka bra, tryckärls rör funkar som material om man vill snika lite, tror jag andvände 38 innnermått sist

ingen expert men dom jag byggt har iaf funkat helt ok!

mvh
 
Jag byggde med 33x2. Har funkat kanon. Du behöver inte ha onödigt grova böjar, det blir bara bökigt att få till det bra.
 
du ser!
jag tror man lurar sig på tjockleken också, kolla audis kkk03 grenrör tex, deras ide är ju att pulsen skall expandera först i kollektorn/avgashuset, och det verkar ju funka.
Undrar hur mycket man vågar gå ner i dim?
 
Hej alle sammen

Mange mange tak for hjælpen.

Jeg må finde noget grenrør mellem 33 og 38mm

Tak tak

Fisdan
 
38 x 2 (utvändigt)

Räcker till 500 hk
 

Bifogat

  • busagrenrör.JPG
    busagrenrör.JPG
    75.8 KB · Visningar: 190
vad är det till för hoj? tycker 38mm låter väldigt stort för en mc (om det nu är för mc vilket jag antar) Det är inte bara att svetsa ihop ett grenrör, det skall som nybörjarn skrev hantera pulserna rätt (läs gärna mer om gashastighet och fyllnadsgrader) med rätt radier på böjar för att få ett bra flöde till kollektorn...

samma grovlek som avgasportarna är ett bra riktmärke, sedan kanske det är svårt att laborera med längden av rören på en hoj i samma utsträckning som på en bil men du kan hämta mer toppeffekt eller bottendrag beroende på längden av piporna.
 
vad är det till för hoj? tycker 38mm låter väldigt stort för en mc (om det nu är för mc vilket jag antar) Det är inte bara att svetsa ihop ett grenrör, det skall som nybörjarn skrev hantera pulserna rätt (läs gärna mer om gashastighet och fyllnadsgrader) med rätt radier på böjar för att få ett bra flöde till kollektorn...

samma grovlek som avgasportarna är ett bra riktmärke, sedan kanske det är svårt att laborera med längden av rören på en hoj i samma utsträckning som på en bil men du kan hämta mer toppeffekt eller bottendrag beroende på längden av piporna.


Med dubbla 26 mm avgasventiler så blir den samlade arean = 36,8mm

( invändigt ) - visst bortfall för ventilskaften
 
Med dubbla 26 mm avgasventiler så blir den samlade arean = 36,8mm

( invändigt ) - visst bortfall för ventilskaften

nu är inte jag suuuperinsatt på just läran om gas men jag tror man skall kolla lite mer på hur avgaskanalen är utformad, tycker 36mm låter lite väl stort för en turbohoj, på min racemotor jag byggde, volvo b230 16v 2,5 liter med 500hk 540nm så använde jag 38mm rör ca 40-50 cm långa.

Tror man måste ha kortare rör än så på en mc och då kan man således använda mindre diameter på rören för att få upp gastrycket och lite bättrer espons ( grövre rör, bättre flöde vid fullvarv mao toppeffekt och vise versa)
 
grenrör

Hej
jag byggde mitt i 38 mm rostfritt bra eller dåligt men hojjen går mycket bra men den kanske inte lämnar det det sista kommatecknet om den skulle bänköras:yoparty.många byggbilder vill jag se:banana
mvh peterpain
 

Bifogat

  • HPIM1157.JPG
    HPIM1157.JPG
    147.1 KB · Visningar: 439
  • HPIM1163.JPG
    HPIM1163.JPG
    174.2 KB · Visningar: 523
  • HPIM1154.JPG
    HPIM1154.JPG
    147.3 KB · Visningar: 146
  • HPIM1155.JPG
    HPIM1155.JPG
    149.5 KB · Visningar: 468
  • HPIM1156.jpg
    HPIM1156.jpg
    48.8 KB · Visningar: 131
  • HPIM1164.JPG
    HPIM1164.JPG
    181.6 KB · Visningar: 356
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top