"Bygga" farthållare till Nissan Deprimera

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej bullen.

Jag har ett problem. Jag pendlar massa mil motorväg i en Nissan Deprimera från år 2000. Den är beskaffad med A/C och ABS, men dom missade farthållaren.

Jag har en idé om att "bygga" en egen farthållare genom att fästa en vajer i bakkant av gaspedalen, dra denna genom ett hölje för att minimera risken att den fastnar i något, dra upp den till instrumentbrädan och där fästa en vinch av mindre format. Nu uppkommer ju ett par frågor.

Var hittar jag en sådan minivinch som samtidigt är enkel att släppa?

Eller har ni någon bättre idé hur jag löser detta prekära problem? Kommer få valkar i högerhälen om detta fortsätter..

/ Jens

Vet inte om jag skulle vilja låsa gaspedalen mekaniskt på det sättet.
Det måste gå att bryta med bromspedalen på ett lätt sätt om en paniksituation skulle infinna sig tycker jag.

Jag säger nog som Biturbo, fixa en från en skrot.

Jag pendlade många mil med en Nissan Micra och då tog jag ett snöre från en persienn och en liten ögleskruv som jag skruvade nedanför pedalen, drog igenom snöret som var fäst i gaspedalen och sen så låste jag bara snöret genom att vira det några varv runt växelspaken. Jag skulle montera en sån där låsning som sitter på fönstret som var till för just detta snöre men jag kom aldrig så långt.
Fungerade skitbra ända tills kamremmen rasade och gjorde ventilsallad :mad:
Bilen finns kvar i min ägo trots att många år har gott, så om du vill kan du få köpa hela "farthållarpaketet" av mig :D

Bygga in en beggad går inte, för det finns inga. Köpa en ny eftermarknadspryl kostar mer än bilen gjorde.

Så, gör ni erat jobb och tipsa om en minivinch eller någon annan lösning :näsblod:rolleyes:

Om det är bergsäkert eller ej är mitt problem, jag tänker bara använda den under motorvägskörning och när det är lite trafik. Nu har jag en gångstav, det är inte säkrare, men funkar när den väl är på plats..

Bygga in en beggad går inte, för det finns inga. Köpa en ny eftermarknadspryl kostar mer än bilen gjorde.

Så, gör ni erat jobb och tipsa om en minivinch eller någon annan lösning :näsblod:rolleyes:

Om det är bergsäkert eller ej är mitt problem, jag tänker bara använda den under motorvägskörning och när det är lite trafik. Nu har jag en gångstav, det är inte säkrare, men funkar när den väl är på plats..

Varför inte bygga med en elmotor , och en liten knapp så du enkelt kan gasa och sänka hastighet. dock så får du ju då
använda dig av motorn hela tiden , det är ju lite korkat kanske

Vet inte om jag skulle vilja låsa gaspedalen mekaniskt på det sättet.
Det måste gå att bryta med bromspedalen på ett lätt sätt om en paniksituation skulle infinna sig tycker jag.

Jag säger nog som Biturbo, fixa en från en skrot.

Det är en Nissan, det går att bromsa ihjäl motorn även om den ligger på vridmomentstoppen. :D

inget jag kan rekommendera (p.g.a. MYCKET problem med en produkt, men det kommer säkert gå bra för dig och din bil), men det finns iaf:
http://www.pdq.se/

Vad då finns inte? Morsan har en Primera från 97 o den har farthållare, eller menar du att alla begagnade är slut hos skrotarna? I så fall kan du får hennes när bilen rasar, jag ger den max 2 månader till. Fast det har jag iofs sagt de sista 5 åren. :gnissla

Va va det för fel på de catis förslag?

När jag låna farsans husbil (diesel transporter från 87 med camper 0-100 = Nej toppfart 90) och åkte skåne-stockholm tog jag en cementplata å la på gasen efter att ha fått kramp i foten och ont överallt över den värdelösa sittstälningen. Skrev farthållare på plattan å lämna den i sättet när jag lämna tillbaka bilen, farsan skratta gott å erkände att den knappast va över motoriserad.

Fiat hadde ju en fin lösning på 70-80 talet i princip en chokevajer kopplad till gasen

Fiat hadde ju en fin lösning på 70-80 talet i princip en chokevajer kopplad till gasen
Det har tex volvo valp också (handgas alltså)

åkte i en polares valp i somras, vi hade fel på kylarfläkten så det va full värme som gällde för att rädda stackarn. Dock är värmen jävligt effektiv och det va redan 30 grader ute, så det blev lite varmt om fötterna, så jag har ut dom genom fönstret, döm av min för våning när polaren drar på handgasen å gör samma sak och framförallt dom poliserna vi mötes förvåning över synen! :D

Min LandRover hade också handgas, det är rätt vanligt på terrängbilar, speciellt såna med mekaniska kraftuttag på växellådan.

Det kan ju vara rätt okej att motorn varvar lite så att inte winchen drar en dm i minuten

Vissa sena saab 9000 och senaNG900 samt tidiga 9-3(old) hade en enhet bestående av vajer i hölje samt en liten vinsch, precis det du söker.
Enheten har inbyggd databox så för att passa in den på en nissan behöver man väl ta reda på vilka inputs som skall vart i enheten. Tror man behöver signal från abs-givare, bromskontakt, kopplingspedal samt signal från "spaken" man kotrollerar den med (till/från, set speed, increase/decrease speed, resume speed (typ)). Hmmm, tror jag har en liggandes i garaget..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park