Bygga elsystem.... är det svårt?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag köpte ett lik till racer i höstas, en Honda CBR600 -87. Trevlig hoj, med sving från en F3 får jag 160-däck, och med gaffel från en R6 får jag stabilitet. Funkar HELT ok.

Fast sista racet stannade den. Och gick, och stannade, och gick. Och stannade. Trodde på bränslebrist men det visade sig att jag inte har gnista. Och när jag igår kväll stod och mekade runt i det läskigt sönderklippta elsystemet så slutade även startmotorn snurra. Konstaterade att startmotorn snurrar om jag kortsluter vid startreläet, så det är något fel från startknapp till relä. Trött. För jag är lite okunnig. Så jag undrar...
- Finns det någon bra felsökningskurs för olika elproblem? Tips om hur man kan mäta sig fram och hitta felet?
- Är det svårt att bygga nytt elsystem? Och ta väck det gamla helt? Jag är egentligen bara intresserad av tändning, laddning, start och kill-switch. Vem tittar på varvräknare? Fast oljetryck skulle kanske vara bra...

Tacksam för svar!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:):):)
 
Vore väl enklast att köpa ett helt komplett begagnat om det finns några. Går väl att handla från UK till nyår utan extra avgifter. Ebay borde vara nyckeln.
 
Hittade ett fint till 87an i usa för 500kr. Men de skickar nog inte. Sen hittade jag ett till i UK, okänt årtal så jag skickade en förfrågan.

Uppdat. Skickade även: ship to sweden? Gällande det amerikanska...
 
Last edited:
Min enkla erfarenhet är att gamla elsystem där ett antal tidigare ägare varit där och kladdat är bara att slänga.
Att felsöka i ett sånt system tar längre tid än att dra ett nytt. En 87a har ett hyfsat enkelt elsystem utan en massa elektronik. Har gjort några elsystem till gamla engelska hojar. Brukar bli bättre än när dom lämnade fabriken.
Om du ber riktigt snällt, kanske jag kan fundera på hur det skulle se ut.
Varvräknare. Enligt han som rejsade min Norton på sextiotalet växlar man upp när det skramlar i ramen.

Edit: CMSNL har har en harness wire kvar till det facila priset 165 Euro.
 
Last edited:
Det i USA var utan "cuts" och typ orört stod det. Synd han inte skickade.

Gällande det andra, visste inte säljaren årtal.

Jaja, det kommer fler.
Annars kanske låt Micke R hjälpa dig. Simplare dessa gamla system som sagt.
 
Vore väl enklast att köpa ett helt komplett begagnat om det finns några.

Alltså.... Jag har ju en donatorhoj, en 90:a stående. Och den verkar oklippt, och det kan ju inte vara såååååå stor skillnad kan man tro. Båda heter ju CBR600F1.....
 
Eftersom jag är nyfiken av mig, plockade jag hem en från nätet. Bara för att se hur Honda lyckats krångla till det.
Din är inte så värst gammal. Har ju en -72 Honda som sonen rejsar ibland. Gillar egentligen gammalt engelskt bättre.
Helst ska det vara en kabel från magneten till tändstiftet, och möjligen en sladd till en killbutton. Jäkligt svårt att koppla fel då. Såna där som det går fortare att byta ventilfjädrar på än att tanka.
 
Börja med att titta över hur illa det är.
Vanligast tror jag är att folk har pillat i ändarna på kabelstammar och ställt till det.
Så kolla kring batteriet o rensa allt som verkar ditpillat utan mening.
Nästa ställe är nog kring styrhuvud, där kan man hitta försök till USB-anslutning, extraljus, LED-blinkersmotstånd osv. Bort med skräpet.
En M-unit https://www.hojstyling.se/produkt/m...hRbJUfOWvkLhkS6MUHXXT9X2QiJnSxcRoCh4EQAvD_BwE är ju en populär lösning bland hojbyggare, har aldrig använt någon men skulle nog göra det ifall jag skulle dra nytt.
 
Bygg ett eget.
Att bygga ett elsystem till en räser borde inte vara speciellt svårt. Det är inte många kablar som behövs. Särskilt om du struntar i laddningssystemet och laddar batteriet mellan heaten.
Varvräknaren behöver väl bara tre kablar, plus, minus samt signal från spolen.
Med ett Shoraibatteri sparar du några kilo. Lite till utan generator. Shoraibatteriet laddas dessutom väldigt snabbt.
Skillnaden mellan ett Shorai på 670gram och ett standard på 4500gram.
Go for it :yoparty
batteri.jpg
 
Jag har bara byggt elsystem till gathojar med GSX1100 motorer. Det är ganska mycket mer som ska med då. Jag kunde intet om fordonsel men det gick bra.
En bild från en Nico Bakker.
el.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top