Bygga egna kolfiber-fälgar

Enklast är att dela en fälg mittitu.Dvs så du får fram och baksida.
Göra en plugg.Gjuta i kolfiber.Viktljustera halvorna,Limma och ev skruva ihop halvorna.MM MM.
Förstår jag dig rätt så skall bilen enbart gå i 30 blås dvs är en moppebil.
Eller har jag fel.Slöläste snabbt igenom.
Många järn i elden.
 
Helt klart intressant sätt att tillverka, Kan ju bli lättare att släppa om man ändrar utseendet i navet till en helt plan yttersida istället fär försänkningen. Navet behöver ju inte vara centrerat då det skall sitta på en bil, och hjulupphängningen skall byggas om.

Jag är lite inne på att bygga fälgen i en tvådelad form som jag försökt illustrera nedan.

delning.gif


Där de svarta delarna på sidorna är formhalvorna, de röda är fälgen sedd framifrn/bakifrån/uppifrån sett ur fordonets riktning. Det blåa är däcket. Tanken är att vacumbagga innuti ihåliga ekrar. Det största problemet med denna metod tror jag är där ekern möter fälgbanan, där vill man ju ha det tätt, men eventuellt håler vacumet allt på plats om man suger både inneifrån ekern mot fälgbanan och utifrån och in så borde trycket ju ta ut vartannat.

Denna metod med att vacumbagga innuti ekrarna används vid ratttillverking till race-båtar och jag skulle gissa att det är på liknande sätt BST tillverkar sina fälgar.

vad tror du om det? Tror du det blir för avancerat och krångligt?

Fick förresten tag i fälgbana från en Formula SAE bil, Från en tvådelad fälgbana väger delarna ca 500g stycket, alltså cirka 1Kg för hela fälgbanan till en FSAE bil. Dom är tillverkade i "random" utlagda vävdelar av 0-90 twill. Sedan vacuminjicerade. Ganska o-optimerat med andra ord. De fälgar jag skall bygga utsätts dessutom för mycket mindre belastningar men skall däremot vara några tum större.


första frågan, ska ekerns hålrum mynna ut i fälgbanan?

överlag tycker jag detta ser svårt ut, överväg vinster mot tillverkningsnackdelar.
att lägga upp laminatet inuti en eker är troligen mycket svårt, om det ska va bra gjort, vilket det ju ska annars är ju ev vinster förgäves.
sen ska det bagas också..

Enklast är att dela en fälg mittitu.Dvs så du får fram och baksida.
Göra en plugg.Gjuta i kolfiber.Viktljustera halvorna,Limma och ev skruva ihop halvorna.MM MM.
Förstår jag dig rätt så skall bilen enbart gå i 30 blås dvs är en moppebil.
Eller har jag fel.Slöläste snabbt igenom.
Många järn i elden.

också ett bra aternativ ja
 
Last edited:
första frågan, ska ekerns hålrum mynna ut i fälgbanan?

överlag tycker jag detta ser svårt ut, överväg vinster mot tillverkningsnackdelar.
att lägga upp laminatet inuti en eker är troligen mycket svårt, om det ska va bra gjort, vilket det ju ska annars är ju ev vinster förgäves.
sen ska det bagas också..



också ett bra aternativ ja

Håller absolut med om att det är ett krångligt sätt att tillverka det på, Blev inspirerad när jag såg det göras bara, och det blir så cleant om man lyckas.

Jag bifogar en skiss på hur jag tänkt lägga upp det i formen.

bag.gif


Det gröna är formen med en eker som möter fälgbanan. Det svarta är mattor i fälg och runt om fälgbanan. och det blåa är vacum baggar kopplade i samma system. Mitt största orosmoment i den här metoden är att det blir svårt att få det kolet som är över ekern att hållas på plats. Även om det teoretiskt borde gå bra då det bör bli samma tryck från båda baggar kan det nog bli krånligt i praktiken.

Kajjans förslag är inte helt dummt. antar att man skulle ha liknande formar som jag beskrev innan men att man gör dem i två halvor och sen limmar ihop dem. Har tillverkat ett par centerbord till en Formula 18 katamaran på det viset, gjort två halvor med divinycell, sen planat dem och limmat ihop dem. Blev riktigt bra.

Och som du sa kajjan så stämmer det att det är en mopedbil i princip. Kan lägga upp krafterna här sen på vad det skall ta men det är ju inga större krafter. 30-50 km/h och minsta svängradie på 6 meter. fordonet väger 120 kg och föraren 50kg.

Ett annat lättare sätt är att tillverka fälgbanan för sig och ekerbanan för sig och sen limma ihop dem. lite som Dymags bilfälgar (sitter bland annat på Koeningsegg) men att man gör sidan i kolfiber och limmar istället för att skruva. Eller CNC:ar sidan i aluminium.

CAR_CARBON_MAG_B.jpg
 
jag tycker du ska släppa idén om ihåliga ekrar, sikta på en plan sida och / eller en tvådelad fälg.
 
jag tycker du ska släppa idén om ihåliga ekrar, sikta på en plan sida och / eller en tvådelad fälg.

Jag vill först börja med ett stort tack till dig/er för intresse och ideer! Känns bra att ha någon/några att diskutera med som verkar ha lite erfarenhet men som inte är från KTH institutionen!

Och jag håller med dig om att jag bör nog släppa iden med ihåliga ekrar.

Det kan gå snett med sådana
BST.jpg


Det är inte bara själva uppläggningen som är krånglig men även att göra ett bra nav kommer bli krångligt.

Det jag funerar på nu istället är mer i stil med Dymags bilfälgar.

Jag tror man vinner mycket på att inte delafälgbanan. Det är oftast där det uppstår problem, med läkage osv. det är även lätt att införa spänningar i fälgen när man skruvar ihop den. och det är en hel del vikt i flänsen och skruvarna som skall hålla samman allt.

Jag tror man bör göra en fälgbana i ett stycke sen limma på en fälgsida (hel eller med ekrar) "bakifrån" på fälgen. Så att formen man lägger upp fälgarna i blir den synliga delen av ekrarna och den yta som skall limmas mot fälgkanten. så att de ytorna får bra passform. Fälgsida eller ekrar kan då utformas i solid kolfiber, i u-balks profiler eller med kärna av exempelvis divinycell.

Tror man kan få det att se ganska bra ut på dethär sättet, och det borde bli relativt enkelt att konstruera ett bra nav.
 
Problemet med sådana skador som bilden visar, är mängden kolfiber som är för liten.
När man tillverkar tävlingsutrustning så ligger man på gränsen hela tiden.
Tex en tävlingskajak på 5 m väger ca 4,5 kg.
Den sätter man sig i mkt försiktigt.
Att lägga några lager extra kolfiber skadar inte.
Sedan är det så att kolfiber inte tål slag,varför man bör lägga in ett par lager aramid i mitten.
Då håller fälgen garanterat.
För några år sedan var det mening att jag tänkte bygga bensintankar åt en kille som skulle sälja till alla road racing fantaster.
Dock så vart det stopp på dessa tankar pga att hojjen slog eld när dom gick omkull.
Och vad kallar man dessa idioter som bygger kolfibertankar i ren kolfiber.
Det finns ett ord för dessa.KLÅPARE.
Man bygger nämligen så här.
Två till tre varv kolfiber,ca fyra lager aramid.
Och garanterat att det håller.

Likaså ni pratar om att det inte blir tätt för vaddå.
Att däcket sviker luft.
Finns slang.
Och gör man det rätt så släpper däcket inte ut någon luft.
Det gäller att vara oerhört nog grann .
Orkar inte skriva mer.
 
Jag skulle också välja en slät utsida för luftsläpp, samt en så slät "navkapsel" som möjligt på insidan också.
Då kan man gjuta tunnväggiga "ekrar" inuti som tar upp sidokrafterna, utan hänsyn till hur dom är formade aerodynamiskt..

Vad ska ni ha för däck på fälgarna sedan?

Jag gillar sånt här, kan du inte slänga upp en länk på tidigare fordon, för jag antar att du inte vill släppa så mycket info om det pågående bygget.
 
Kajja, håller med, finns mycket tomtar som bygger prylar, och man kan avhjälpa många problem med att vara noggrann.

Du skrev att du gjort tankar i kol och aramid. Jag undrar varför du hade kolfiber i dem överhuvudtaget? Varför inte bara aramid?

GuW, Däcken som skall på fälgarna är ett par Michelin 95/80 R16, formade och möstrade som personbilsdäck. Finns även föreskriven form på fälganan.

De skall vara till en befintlig bil, som även gick förra året, men får lite uppdateringar i år med nya fälgar, ny hjulupphängning ochlitte smått och gott.

Jag hittade en hemsida om bilen innan men det verkar som domänen har gått ut, men här är en artikel från bilsport

mer info om tävlingen finn på shells hemsida här

Idag skall jag förhoppningsvis börja lägga in det i abacus (FEM).
 
Hej.Varför man lägger ett par lager Kolfiber är,att det skall synas att det är kolfiber.
Har försökt att förklara för Road racing killarna att det inte är någon fördel med kolfiber på sina hojjar.Går dom omkull så blir det bara flis kvar.Knappt värt att renovera.
Utseende säger många och lackar över kolfibret så att det inte syns.
Vad är vittsen med kolfibret då.
Dyrt i onödan.
Använd glasfiber säger jag då.Det vill dom inte ha för att det är tungt.
450 gr matta antingen kolfiber,kevlar eller glasfiber är 450 gram.
Sedan kan man bygga upp Kolfibret på ett annat sätt så man får en otrolig lyster.
Ungefär som polerad klarlack.
Likaså rally puttar som använder kevlar/kolfiber hasplåtar istället för aluminium.
För att hasplåten skall hålla så måste dom upp i tjocklek,medans dural aluminium inte behöver vara så tjock.
Och slutsumman är att det skall synas att det är High Teck.

Har lagat/lackat mc kåpor i över 20 år och haft varierande mc plaster som kunder lämnat in.Så jag har sett det mesta.
Tex en kille som tillverkade dom små korta piporna på 2 taktarna.
Killen gjorde dom (vet ej hur)men troligtvist lindade på något rör varefter han byggde upp ytan med klarlack.
Hej och hå.Går väl bra så länge dom ligger på hyllan.Några tävlingar och sedan vart dom mjuka.
Finns fler som bygger upp kolfibret på detta sätt.
Och låt så vara om man klätt in en oljetank med fibrerna och vill ha yta.

Så i slutändan är det utseendet som bestämmer över folks habegär efter kolfiber looken.
Men visst är det snyggt med fiskbensmönstrande fibret.
Nej får sluta för idag.
Ha det ute i vårat avlånga land.
 
Såja, då har det varit tyst i denna tråd ett tag. Tänkte ge en liten uppdatering.

Nu är i princip allt CADdande och FEMande färdigt. Designen kommer att bli lik den Dymag bilfälg som finns högre upp i trånden, alltså en tvådelad fälg. Båda delarna kommer dock tillverkas i kolfiber, dymags är en kolfiber och en magnesium. Delarna kommer sedan limmas ihop. Det kommer även att bli 5 breda ekrar istället, som breda u-profiler.

Material till formarna ankom igår, 167 kilos försändelse med aluminium. Nu skall två plattor vattenskäras till runda skivor som skall in i NC-svarven, koden är klar. Detta skall bli formen till fälgbanan.

Ett annat block skall in i NC-fräsen och bli form till fälgsidan. Tyvärr är det lite linsens-problem till CAM-programmet till fräsen så det tar någon vecka till :mad:

Kolfiber skall dimpa ner idag eller imorgon. en rulle på 57 kvm 0-90 prepreg. UD prepreg finns redan hemma.

Laminattjockleken kommer hamna på ca 2 mm, ger en vikt på ca 1 kg per fälg och en säkerhetsfaktor 5 mot brott. Detta enligt Abacus, sen får vi väl se hur det blir i verkligheten.

Men, projektet är iallafall i full gång!
 
KUL
upp med bilder sen..

ps. får du nån prepreg över? :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top