Helt klart intressant sätt att tillverka, Kan ju bli lättare att släppa om man ändrar utseendet i navet till en helt plan yttersida istället fär försänkningen. Navet behöver ju inte vara centrerat då det skall sitta på en bil, och hjulupphängningen skall byggas om.
Jag är lite inne på att bygga fälgen i en tvådelad form som jag försökt illustrera nedan.
Där de svarta delarna på sidorna är formhalvorna, de röda är fälgen sedd framifrn/bakifrån/uppifrån sett ur fordonets riktning. Det blåa är däcket. Tanken är att vacumbagga innuti ihåliga ekrar. Det största problemet med denna metod tror jag är där ekern möter fälgbanan, där vill man ju ha det tätt, men eventuellt håler vacumet allt på plats om man suger både inneifrån ekern mot fälgbanan och utifrån och in så borde trycket ju ta ut vartannat.
Denna metod med att vacumbagga innuti ekrarna används vid ratttillverking till race-båtar och jag skulle gissa att det är på liknande sätt BST tillverkar sina fälgar.
vad tror du om det? Tror du det blir för avancerat och krångligt?
Fick förresten tag i fälgbana från en Formula SAE bil, Från en tvådelad fälgbana väger delarna ca 500g stycket, alltså cirka 1Kg för hela fälgbanan till en FSAE bil. Dom är tillverkade i "random" utlagda vävdelar av 0-90 twill. Sedan vacuminjicerade. Ganska o-optimerat med andra ord. De fälgar jag skall bygga utsätts dessutom för mycket mindre belastningar men skall däremot vara några tum större.