Bygga eget avgas system

• Thread starter Thread starter Therudeboy
  • Start date Start date
Jag håller med Bo R1, den boken finns att köpa för runt 300 på svenska internet butiker ( tror det hette Bokus.se där jag köpte). I den står mycket intressant om hur du beräknar alla olika delar till ett avgassystem och annat om tvåtaktare. Prova sök på forumet för det var en diskussion om det tidigare. Det finns även en del gratisprogram att ladda ner på internet.
http://hem.passagen.se/rikardn/trim/index.html
där står en del om avgassystem, det är taget ur boken som nämdes men den är på engelska

Kolla in:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6681&highlight=program

Jag har lite program i burken, kan spotta ur mig lite höftskott om du vill (ganska ungefärliga). Ge mig:

borrning
slag
innerdiameter på "kröken", uppe vid cylindern
höjd på avgasport (mm från cylindertak)
radier på avgasporten (dvs om den är kvadratisk så har den ju "rundade" hörn)
höjd på kanaler/portar (mm från cylindertak)
längd på vevstake
max tillåten diameter på pipans tjockaste del (belly)

Det är reedventil på den där, jag kanske behöver lite data om detta också... Ta ovanstående info först, så får vi se vad som kommer ut.

/J

Mål-varvtal för effekten vore bra att ha också...

/J

RG500-Johannes skrev:
Kolla in:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6681&highlight=program

Jag har lite program i burken, kan spotta ur mig lite höftskott om du vill (ganska ungefärliga). Ge mig:

borrning
slag
innerdiameter på "kröken", uppe vid cylindern
höjd på avgasport (mm från cylindertak)
radier på avgasporten (dvs om den är kvadratisk så har den ju "rundade" hörn)
höjd på kanaler/portar (mm från cylindertak)
längd på vevstake
max tillåten diameter på pipans tjockaste del (belly)

Det är reedventil på den där, jag kanske behöver lite data om detta också... Ta ovanstående info först, så får vi se vad som kommer ut.

/J

Johannes!! tror du att du kan räkna på en åt mig också om jag slänger upp lite värden?? Försökte räkna endel ett tag, men kom aldrig fram till nåt bra... Fick ju aldrig tag i Triples AVL Boost heller...

HA DE GÔTT

Ludde skrev:
Johannes!! tror du att du kan räkna på en åt mig också om jag slänger upp lite värden?? Försökte räkna endel ett tag, men kom aldrig fram till nåt bra... Fick ju aldrig tag i Triples AVL Boost heller...

HA DE GÔTT

Tja, jag har ett antal olika RG500 pipor du kan få titta på om du vill. PM:a mig din emailadress så kan du få ett kit som du kan utgå ifrån, bifogar en variant som Randy Norian körde med när han fortfarande hade RG500 burkar (han kör med 4 TZ250 cyllar numera som du kanske vet). Jag har lite input om lämplig portning också.

EDIT: Notera tvåstegs motkona på Randys pipor.

AVL Boost... Intressant, cirkulerar det någonstans?

/J

Bifogat

• randys-darcys-pipes_l.jpg
    randys-darcys-pipes_l.jpg
    66.7 KB · Visningar: 312
Var visst lite mer jobb en vad jag trodde :) Kanske borde leta lite efter nåt system som är färdig att köra på.

Therudeboy skrev:
Var visst lite mer jobb en vad jag trodde :)

Framförallt är det jobbigt att bygga! Inte lätt med första sugkonan!

Men du kommer aldrig få någon riktigt bra sprutt på en 2T om du inte skräddarsyr pipan efter din motor. Seriös trimning kräfva dessa pipor, som de säger...

/J

RG500-Johannes skrev:
Tja, jag har ett antal olika RG500 pipor du kan få titta på om du vill. PM:a mig din emailadress så kan du få ett kit som du kan utgå ifrån, bifogar en variant som Randy Norian körde med när han fortfarande hade RG500 burkar (han kör med 4 TZ250 cyllar numera som du kanske vet). Jag har lite input om lämplig portning också.

EDIT: Notera tvåstegs motkona på Randys pipor.

AVL Boost... Intressant, cirkulerar det någonstans?

/J

Tackar, Tackar... Du kan maila på tokstrokeracing@hotmail.com
Nu tänkte jag iofs inte bara på RG-pipor, men ändå...
AVL Boost cirkulerar hos triple här på forumet... Han finns på sporthojshubben ibland, men jag har aldrig fått tag i det...

HA DE GÔTT

Sån moppe hade jag...Jag satte dit ett orginalsystem från en Honda NS125F men det var ihop med en 70cc cylle. Funkade klockrent....tyckte jag då i alla fall. Se till att få helt tätt framme vid cylindern oavsett vad du använder för system, annars är avgassystemet menigslöst.

det finns ju färdiga system för ca 300:- !
jarmacol ellr vad det nu heter
(minns moppetiden allt för väl)

Ett seriöst avgassystem till en tvåtaktare gör ju allt!!
Dom effektsystemen som finns att köpa är skit. Ett tips är som sagt att köpa Two Stroke Tuning, här står allt om avgassystem mm som gör att du kan trimma skiten ur din mb5 motor.

Ett annat tips är att hitta ett trimavgas till någon 125:a kolla bara om det är anpassat efter din cylinders porttider.

Blir nog till att köpa ett system från den killen som tilverkade egna.eller köpa en komplett färdig trimmad motor med avgas system.

Det är väl tänk att det skall tävlas framöver,men ekonomin vill nog inte tillåta det. :(

chansen är stor att vi kommer synas,får hoppas det blir någon tävling på hemma banan bara,har iofs inte så stor vana men har tränat en hel del minimoto innan :)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back