Bygga "egen" MC-ram???

Hej. Jag kontaktade Acke Rising på ISR för att få veta lite om hur man gör(han borde ju veta) och han sade att MIG funkar . Jag hade vanlig tråd inget konstigt alls, och crmo är skitlätt att svetsa i, det blir rena och fina fogar. Gasen var vanlig Mison. Värmebehandling behövdes inte, det blev bra ändå. Förvärma, varför det? Om man skall svetsa gjutgods, så behövs det ofta men inte på tunnväggiga rör. Jag hade väl ca 1,5 mm i godstjocklek, på Ackes rekommendation för en gatram.
Ha de ..........Per:squid
 
Hej. Jag kontaktade Acke Rising på ISR för att få veta lite om hur man gör(han borde ju veta) och han sade att MIG funkar . Jag hade vanlig tråd inget konstigt alls, och crmo är skitlätt att svetsa i, det blir rena och fina fogar. Gasen var vanlig Mison. Värmebehandling behövdes inte, det blev bra ändå. Förvärma, varför det? Om man skall svetsa gjutgods, så behövs det ofta men inte på tunnväggiga rör. Jag hade väl ca 1,5 mm i godstjocklek, på Ackes rekommendation för en gatram.
Ha de ..........Per:squid

Läste på lite och det finns visst olika skolor vad gäller normalisering efter svetsning i CrMo-stål, en säger att man måste, nån säger att man bör och den tredje att det inte behövs alls.

Men att svetsarna ser bra ut säger ju inte hur spröda de är, eller hur mycket restspänningar som finns kvar i dem...
 
Väcker liv i en gammal tråd... Har funderat lite och kom in på lite annat. Om man har en komplett mc, plockar ner den i molekyler, blästrar ramen och modifierar om den för en motor som t.ex har 120 hk istället för 65 hk. Kan man bygga den som amatörbyggt fordon ändå? Bilprovningen behöver väl inte kolla upp till vilken hoj delarna tillhör från början? Kollar de inte bara att allt ser ok ut och är dimensionerat efter ändamålet?
 
Hej! När jag byggde min så använde jag SAE4130-crommolyrör som jag mig-ade ihop. SFRO var nöjda och sen var det ju en viss byråkratsk resa med bullerprov, ursprungsredovisning etc, etc. Jag vill minnas att det var ca 7000 kr i div avgifter innan jag kunde ta ut den på vägen som en fri man. Den är numer såld till en här på SH. Har tyvärr inga bilder kvar eftesom de försvann i en hårddiskkrash för nåt år sen. Att bygga en egen hoj är jobbigt men kul och så finns det ju ingen likadan.
Lycka till.................Per:squid


Den var jag nog spekulant på, hos dig i Täby runt -03?

Fint bygge, haft säkert 20 hojar sedan dess, men minns just den som igår!
 
Om tre veckor hämtar jag en donator-hoj i Tyskland till mitt kommande isbygge till Speedweekend 2012 i Orsa. Blir en gammal hederlig Suzuki gsxr 1100 -91. Funderar på om man skulle använda alla delar till att göra ett mc-bygge när is-säsongen är över.... Någon som har en SFRO-handbok till salu? Annars kan man ju skicka efter den på hemsidan.
 
Drar ett litet trådlyft! Om man istället för att bygga en egen ram tar en gammal stålrörsram från en gammal 80-talshoj. Sen dopar den med motor, fjädring, gaffel, bromsar, hjul från en modern sporthoj och ändrar axelavståndet genom att vinkla styrhuvudet och svetsa om det då? Blir det endast att regga om den som ombyggt fordon då och vad skulle det kosta?
 
Kostnaden blir det samma som för amatörbyggt, det som är bra med ombyggt är att du behåller tillverkningsåret vilket kan medföra enklare besiktingskrav och billigare försäkring.
 
Kostnaden blir det samma som för amatörbyggt, det som är bra med ombyggt är att du behåller tillverkningsåret vilket kan medföra enklare besiktingskrav och billigare försäkring.

Är det några problem tror du när man går upp en massa i effekt? Om man bara använder ramen från den gamla hojen och allt annat från den nya borde det vara ok väl?
 
Är det några problem tror du när man går upp en massa i effekt? Om man bara använder ramen från den gamla hojen och allt annat från den nya borde det vara ok väl?

Gräsen mella ombyggt och amatörbyggt är hårfin, dem brukar vilja ha väsentlig modifiering dvs ram mm. problem med effekt, nej inte om allt annat är någorlunda anpassat för det. Men för att vara säker kolla med din lokala SFRO gubbe.
 
Har fått tag i en gammal 80-tals ram med regpapper för en femhundring. Tror jag införskaffar den och lägger på hyllan till man får fingrarna ur röven och börjar bygga... Måste ju köpa en modernare sporthoj också som donator.
 
Du kan byta motor först om du ska ha den som ombyggt fordon
Till nästa besikning kan du byta gaffel å framhjul nör besikningen är gjord åker du hem å slänger på bakhjul å annan sving.
Så har vi gjort i alla år när det gäller harleys
Står det inget om effect i papperen är det perfekt då kan du säga till om att du vill ha att det står ,,motor utbytt,, då kan du knöla i vad som helst efter det
Osv Osv Osv
 
Last edited:
Är det någon här som vet hur SFRO ser på en hemmabyggd kompositram? Går det ens att få igenom?
 
Är det någon här som vet hur SFRO ser på en hemmabyggd kompositram? Går det ens att få igenom?

Jag har frågat sfro på ett möte, svaret va att det inte kommer att gå, inte ens om man va kunnig som du.
Och jag förstår problemet, hur ska dom kolla om det är bra gjort? relativt enkelt på en ram i "vanliga" material.
och dom ansåg sig heller inte ha nån med i närheten av den kompetens som skulle behövas.

ps, dags att börja gjuta nu, bakramen först, spännande..
 
Last edited:
Du kan byta motor först om du ska ha den som ombyggt fordon
Till nästa besikning kan du byta gaffel å framhjul nör besikningen är gjord åker du hem å slänger på bakhjul å annan sving.
Så har vi gjort i alla år när det gäller harleys
Står det inget om effect i papperen är det perfekt då kan du säga till om att du vill ha att det står ,,motor utbytt,, då kan du knöla i vad som helst efter det
Osv Osv Osv

Problemet är väl att jag i såna fall tänkte rejka ut styrkronan så man får en hjulbas på ca 1500 mm och jag har inga originaldelar, endast ramen. Så det lutar nog åt ombyggt fordon då. Kommer ju inte direkt se original ut....men vi får se om man får tummen ur bakdelen!
 
Lånar tråden lite jag oxå, om man bygger en helt egen stålram och behållar alla andra originalgrejor vad gäller då?

typ:
268330_332820006808794_982840565_n.jpg
 
Jag har frågat sfro på ett möte, svaret va att det inte kommer att gå, inte ens om man va kunnig som du.
Och jag förstår problemet, hur ska dom kolla om det är bra gjort? relativt enkelt på en ram i "vanliga" material.
och dom ansåg sig heller inte ha nån med i närheten av den kompetens som skulle behövas.

ps, dags att börja gjuta nu, bakramen först, spännande..

Aah, får hålla koll på din sida då! Jag bygger baklucka till en bil nu på dagarna..

Jag antar att samma gäller för bygge av bilar/moppar mm då?
 
Aah, får hålla koll på din sida då! Jag bygger baklucka till en bil nu på dagarna..

Jag antar att samma gäller för bygge av bilar/moppar mm då?

Kanske, jag fråga bara om MC, och sfro killen va mcexpert.
kolla bloggen, där kommer ibland nått nytt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top