Bygga egen intercomförstärkare

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Jag och en polare ska bygga rallybil till hösten (som projektarbete i 3'an) och vi måste då ha en intercomförstärkare så vi slipper skrika till varandra när vi kör, men eftersom att den billigaste vi ha hittat kostar ~2500 sek så funderar vi på att bygga en egen men vi har inte hittat ritining på nätet:huvet .....någon som råkar ha en ritning och är villig att dela med sig?? eller vet nån sida med billiga intercomförstärkare??? (helst under 1000-lappen)

Jag och en polare ska bygga rallybil till hösten (som projektarbete i 3'an) och vi måste då ha en intercomförstärkare så vi slipper skrika till varandra när vi kör, men eftersom att den billigaste vi ha hittat kostar ~2500 sek så funderar vi på att bygga en egen men vi har inte hittat ritining på nätet:huvet .....någon som råkar ha en ritning och är villig att dela med sig?? eller vet nån sida med billiga intercomförstärkare??? (helst under 1000-lappen)

Det finns en som kallas finncom, en finne som löder ihop egna, annars finns det andra märken som är billigare än Peltor...
Terra som gör Terratrip har ett par intressanta modeller.

(EDIT) Hittar du någon bra ritning är jag dock intresserad, IOFS har jag slutat med rally, men jag har ändå användning för en.

Last edited:
tack så mycket GuW, ska kollas upp:yoparty

Ett litet tips bara, ljudutgång till kamera ÄR ett måste, för förr eller senare vill du göra egna onboardfilmer, och då vill man ha med noterna.

En annan grej som är bra är individuella volymkontroller för förare/kartis
Eventuellt två helt separata intercoms så att man bara behöver byta pluggar om den ena pajar mitt på en sträcka.

Batteridrift är bra ur störningssynpunkt, men då riskerar man att batteriet tar slut mitt i en tävling, en bra avstörd bilansluten intercom är bättre.

Ett litet tips bara, ljudutgång till kamera ÄR ett måste, för förr eller senare vill du göra egna onboardfilmer, och då vill man ha med noterna.

En annan grej som är bra är individuella volymkontroller för förare/kartis
Eventuellt två helt separata intercoms så att man bara behöver byta pluggar om den ena pajar mitt på en sträcka.

Batteridrift är bra ur störningssynpunkt, men då riskerar man att batteriet tar slut mitt i en tävling, en bra avstörd bilansluten intercom är bättre.

jepp, audio-utgång har vi redan planerat:tummenupp

är risken att den ena pajar så överhänagde att det är lönt att skaffa en till??

Det beror på hur seriöst ni ska köra. Är det bara lite hobbykörning så kanske det inte spelar så stor roll om ert intercom dör. Men skulle det vara strid på kniven i en högre serie så skulle det nog inte vara så muntert om ert intercom dog mitt under en specialsträcka.

jepp, audio-utgång har vi redan planerat:tummenupp

Hittar du en bra ritning så är det bara en fråga om en handfull billiga komponenter, och jag litar inte på att mina kall-lödningar tål vibrationer hur länge som helst...

Det skadar aldrig att ha en i reserv IAF...

Det är en sån här du ska ha............

Bifogat

• 88522.jpg
    88522.jpg
    18.4 KB · Visningar: 78
vad tror folket om en sån här (egentligen för pilot/co-pilot) eller liknande
http://www.avionicslist.com/listing...6190&title=Pilot+Avionics+PA+400-3BL+Intercom

antagligen så passar inte kontakterna, men de e ju inget svårt att lösa....

Näe, ingen "Voice activated" eller VOX som det också kallas.
Då klipper det lite i början på varje ord. (om det är lite längre mellan orden)

Då blir "MH/K 80 " totalt obegripligt eftersom det låter som du säger "(klipp)ium höger över krön (klipp)tti" det är en jäkla skillnad på (Å)tti eller (tre)tti

Blir noterna ännu mer avancerade och tätare så blir det inte såå kul

Det är en sån här du ska ha............

Peltor gör fina men jävligt dyra grejor

Kolla på Terra istället, jag minns inte vem som sålde det i sverige, men import torde vara billigast.

EDIT IGEN:
SWEDEN
Din Rally Boutique
Importer
Web: http://www.rallyboutique.com/

Last edited:
Näe, ingen "Voice activated" eller VOX som det också kallas.
Då klipper det lite i början på varje ord. (om det är lite längre mellan orden)

Då blir "MH/K 80 " totalt obegripligt eftersom det låter som du säger "(klipp)ium höger över krön (klipp)tti" det är en jäkla skillnad på (Å)tti eller (tre)tti

Blir noterna ännu mer avancerade och tätare så blir det inte såå kul

Peltor gör fina men jävligt dyra grejor

Kolla på Terra istället, jag minns inte vem som sålde det i sverige, men import torde vara billigast.

EDIT IGEN:
SWEDEN
Din Rally Boutique
Importer
Web: http://www.rallyboutique.com/

okej, det va ju synd....spanade in "din rally boutique" innan idag men de hade inga terratrip intercoms, hittade dock i tyskland!!!

http://shop.luetticke-motorsport.de/catalog/product_info.php/cPath/30_31/products_id/61

lutar åt det settet för tillfället

Last edited:
okej, det va ju synd....spanade in "din rally boutique" innan idag men de hade inga terratrip intercoms, hittade dock i tyskland!!!

http://shop.luetticke-motorsport.de/catalog/product_info.php/cPath/30_31/products_id/61

lutar åt det settet för tillfället

Tja, fast du skulle ju klara dig med clubman modellen för 69 EU-dollars
Den har ju utgång för kamera, det proffs modellen har är lite ljudfiltrering samt möjlighet att koppla in komradio, vilket kan vara bra, men då bör man ju ha en riktig kom radio att koppla in också (vilket jag har, men inte speciellt många andra har)

Det är värdelöst att koppla in en PMR radio för 249:- eftersom den inte når ens från start till mål på sträckorna.

http://www.jula.se/Butik/default.as...cs/produkt.asp?pf_id=SE-954058&dept_id=SE-954

Funkar kalas enligt några vänner!

Tja, fast du skulle ju klara dig med clubman modellen för 69 EU-dollars
Den har ju utgång för kamera, det proffs modellen har är lite ljudfiltrering samt möjlighet att koppla in komradio, vilket kan vara bra, men då bör man ju ha en riktig kom radio att koppla in också (vilket jag har, men inte speciellt många andra har)

Det är värdelöst att koppla in en PMR radio för 249:- eftersom den inte når ens från start till mål på sträckorna.

aha, trodde att clubman INTE hade audioutgång, får bli clubman istället då!!:yoparty :tummenupp

aha, trodde att clubman INTE hade audioutgång, får bli clubman istället då!!:yoparty :tummenupp

Ska du beställa från sidan du länkade till så fråga, för där stod det inget om det, men på terras egen hesida saxade jag:
FEATURES:
Clubman
Two volume controls, incorporates on/off switch
Powered from car battery
Full face and open face helmet options
Audio in/out output socket to tape recorder (recording pace notes) or videocamera

*/ ?>
Back