Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemplampa

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ner till Sundsvall förra veckan så då passade jag på att ta hem min GSX750ES som är semesterhoj där. Tänkte göra en översyn på kopplingen då jag misstänker att nån stålskiva är skev samt testa byta instrumenteringen då varvräknaren fastnar vid 5500 rpm.

Har en kinses RX2N kopia då den har lämpligare varvtalsområde samt växelindikator jämfört mot original RX2N vilket jag också har en av. Till Koso mätaren har jag en adapter för hastighetsmätarevajern men till Kinesen bara en givare och magnet.

Tanken jagvhar är att jag skulle svarva till ett nytt hus till givaren eller gänga in givaren i det befintliga huset och sen bygga en ny rotor med en eller två magneter som snurrar inne i huset. Vet inte om det spelar nån roll om man placerar magneten längre ut på tex en skruv till bromsskivan för ett varv är ju ett varv oavsett var på hjulet magneten befinner sig. Dock blir ju periferihastigheten olika men det borde väl nästan vara bättre för mätningen med låg periferihastighet?
 
Var ner till Sundsvall förra veckan så då passade jag på att ta hem min GSX750ES som är semesterhoj där. Tänkte göra en översyn på kopplingen då jag misstänker att nån stålskiva är skev samt testa byta instrumenteringen då varvräknaren fastnar vid 5500 rpm.

Har en kinses RX2N kopia då den har lämpligare varvtalsområde samt växelindikator jämfört mot original RX2N vilket jag också har en av. Till Koso mätaren har jag en adapter för hastighetsmätarevajern men till Kinesen bara en givare och magnet.

Tanken jagvhar är att jag skulle svarva till ett nytt hus till givaren eller gänga in givaren i det befintliga huset och sen bygga en ny rotor med en eller två magneter som snurrar inne i huset. Vet inte om det spelar nån roll om man placerar magneten längre ut på tex en skruv till bromsskivan för ett varv är ju ett varv oavsett var på hjulet magneten befinner sig. Dock blir ju periferihastigheten olika men det borde väl nästan vara bättre för mätningen med låg periferihastighet?
Bilder? ☝️😁
 
Var ner till Sundsvall förra veckan så då passade jag på att ta hem min GSX750ES som är semesterhoj där. Tänkte göra en översyn på kopplingen då jag misstänker att nån stålskiva är skev samt testa byta instrumenteringen då varvräknaren fastnar vid 5500 rpm.

Har en kinses RX2N kopia då den har lämpligare varvtalsområde samt växelindikator jämfört mot original RX2N vilket jag också har en av. Till Koso mätaren har jag en adapter för hastighetsmätarevajern men till Kinesen bara en givare och magnet.

Tanken jagvhar är att jag skulle svarva till ett nytt hus till givaren eller gänga in givaren i det befintliga huset och sen bygga en ny rotor med en eller två magneter som snurrar inne i huset. Vet inte om det spelar nån roll om man placerar magneten längre ut på tex en skruv till bromsskivan för ett varv är ju ett varv oavsett var på hjulet magneten befinner sig. Dock blir ju periferihastigheten olika men det borde väl nästan vara bättre för mätningen med låg periferihastighet?
Den inducerade spänningen i spolen från magneten är beroende av magnetens styrka går inte att ändra utan byta magnet) och hur snabbt magneten passerar spolen. Citat:
Förändringen av magnetflödet skrivs med ΔΦ och sker under tidsförloppet Δt vilket ger upphov till den inducerade spänning "e". Jag får uttrycket e=Δϕ/Δt som beskriver den inducerade spänningen över en slinga och lägger jag till antalet varv "N" hos spolen, som kan ses som seriekopplade slingor, får jag e=N*(Δϕ/Δt)."
Dvs ju snabbare magneten passerar spolen
dessto högre blir spänningen #

och
dessto kortare blir spänningspulsen.
Vill du testa funktionen, sätt magneten på en eker på ett cykelframhjul på en cykel som står uppoch ned på styre och sadel.Och sätt spolen på "gaffelbenet". Reagerar "RX2N kopia hastighetsmätaren" när du snurrar cykelhjulet för hand så blir det inga problem. Tror jag.

# Byggde en varvräknare till min BMW R60 på 1960talet av Tre delar
"en milliamperemeter 0-10 mA
en likriktardiod
en potentiometer" för ställa in "utslaget" på milliamperemetern
De två sladdarna till ovan Tre delar anslöts till "lågspänning Magnetspolen".
R60 hade ju magnettändning. Där lågspänning magnetspolen kortslöts då och då på varje varv av brytaren framför magneten på kamaxeln. Kamaxeln som hade magneten och brytare längst fram. Magneten "omgiven" av "Magnetspolens järnkärna av "transformatorplåt" .
Och ju mer motorn varvade dessto högre blev utslaget på milliamperemetern.

 
Last edited:
Det kan ju också vara så att man har ett bläck som rör sig när det kommer i närheten av magneten, och då sluter en krets. Så fungerar många cykeldatorers hastighets- och kadensgivare. Oftast fungerar det sämre med 2 magneter, dels för att man då riskerar att komma utanför området man kan ställa in omkretsen på (det blir ju halva med 2 magneter) och det spelar i normalfallet ingen roll, eftersom displayen ändå är dämpad och bara visar någon form av sekundmedelvärde, annars skulle den bara flimra. Visst, har du stooooora hjul, kör jävligt långsamt och vill ha hög precision kan kanske flera magneter vara bra, men för en hoj, nej.
 
Varför läste man inte I skolan, såna där formler begriper jag mig inte på? Enligt flickan som läser nån mattespets så kan jag räkna fast jag begriper det själv.

Borde det inte räcka med att svepa med givaren över en magnet för att se om det funkar? Funkar det att sakta svepa över magneten med givaren borde det väl funka? Tänker att man kan tejpa fast en magnet på en aluminiumstång montera den i chucken på fräsen och fästa givaren i skruvstycket på lämpligt avstånd och köra fräsen för att testa. Om man då utgår från omkretsen på framhjulet så borde man kunna räkna ut hur många rpm det snurrar vid en given hastighet och simulera det i fräsen och grovt kunna kalibrera hastighetsmätaren. Vad tror ni om detta?
 
Varför läste man inte I skolan, såna där formler begriper jag mig inte på? Enligt flickan som läser nån mattespets så kan jag räkna fast jag begriper det själv.

Borde det inte räcka med att svepa med givaren över en magnet för att se om det funkar? Funkar det att sakta svepa över magneten med givaren borde det väl funka? Tänker att man kan tejpa fast en magnet på en aluminiumstång montera den i chucken på fräsen och fästa givaren i skruvstycket på lämpligt avstånd och köra fräsen för att testa. Om man då utgår från omkretsen på framhjulet så borde man kunna räkna ut hur många rpm det snurrar vid en given hastighet och simulera det i fräsen och grovt kunna kalibrera hastighetsmätaren. Vad tror ni om detta?

Om det är den sortens sensor så kan du göra så. Det är en ganska vanlig lösning för hastighetsmätare.

Är det däremot hallgivare så är det inte en magnet som ger signal. Där är det bara metall som sticker ut lite mer som sensorn känner av. Vanligt i tex motorer som givare på kamaxlar och vevaxel. Men som jag förstår av ditt första inlägg verkar det inte vara en sån.

I vilket fall som helst så går det ju att räkna fram hastigheten via hjulets omkrets sen. Hur snabbt magneten passerar spelar ingen roll, din hastighetsmätare använder endast frekvensen som indikation på hastigheten och tar ingen hänsyn till hur kraftig varje impuls är.

Styrkan på impulsen påverkas ju även av avståndet mellan magnet och sensor så det skulle bli nästan omöjligt att kalibrera ifall man tog hänsyn till styrkan hos impulserna.
 
Det underlättar så klart med bra magneter också. Jag fipplar en del med sånt här på cyklar, och jag använder 10mm neodymmagneter från Classe. Dom limmar jag med ett segt lim direkt på fälgen, då tål fogen viss rörelse och vibrationer. Då får man en aerodynamisk magnet som alltid sitter där den ska.
 
Gjorde en första test igår, tejpade en magnet på en stålstång och spände fast den i chucken på fräsen och bara höll givaren och körde på 330 rpm (tror jag) och då visade mätaren 12 km/h. Det följer med dubbla magneter så frågan är om det kan behövas för att klara inställningsområdet?

Har inte mätt framhjulet omkrets och hittar inga data på höjd eller omkrets på 100/90-16 vilket sitter på hojen, men om ett 90/80-17 är 1740 mm I omkrets så borde 16" hjulet vara någorlunda mindre. 100 km/h borde vara damma som 1667 m/min och antar man då att omkretsen är runt 1.67 m så bör varvtalet på framhjulet vara runt 1000 rpm i 100 km/h.

Frågan är ju hur stort inställningsområdet är och det är ju dåligt med bruksanvisning, följde faktiskt med ett schema på kablarna till min mätare vilket det visst inte alltid brukar göra, dock ingen info om hur man ställer in själva mätaren. Man får vad man betalar för.

Ska koppla in mästaren på hojen så jag ser att allt funkar och framförallt att varvräknaren är stabil, har läst att vissa fått bygga nån form. Av RC-filter för att dom ska funka bra. Funkar allt på hojen så fortsätter jag med hastighetsmätargivaren.
 
Finns det inte GPS-hastighetsmätare att köpa?
Säkert dålig funktion i tunnlar men borde väl inte vara något större problem.

Bilprovningen kanske inte gillar dem men hur ska de märka det?

Annars, du har inte funderat på att sätta en sensor på motordrevet?
 

Bifogat

  • Screenshot_20251207_084313_eBay.jpg
    Screenshot_20251207_084313_eBay.jpg
    88.8 KB · Visningar: 6
Jag tänkte först vara lat och bara montera magneten i bromsskivan men det blir svårt då centrum är försänkt och enda stället man kan få dit en magnet är i samma radie som skruvarna sitter och då hamnar givaren för långt ifrån. Man kan säkert göra egna skruvar med magneter i skallen om man vill men man måste ju hålla koll på bromsok och sånt.

Dock bör det vara hyfsat enkelt att svarva en rotor och montera magneter i den där givarren nu sitter och montera givaren på ett stag om man inte vill svarva, fräsa till ett hus med fäste för givaren.

Är väl lite mer en kul grej att försöka bygga nåt som ser ut snyggt och som kunde vara fabriksmonterat.
 
Gjorde en första test igår, tejpade en magnet på en stålstång och spände fast den i chucken på fräsen och bara höll givaren och körde på 330 rpm (tror jag) och då visade mätaren 12 km/h. Det följer med dubbla magneter så frågan är om det kan behövas för att klara inställningsområdet?

Har inte mätt framhjulet omkrets och hittar inga data på höjd eller omkrets på 100/90-16 vilket sitter på hojen, men om ett 90/80-17 är 1740 mm I omkrets så borde 16" hjulet vara någorlunda mindre. 100 km/h borde vara damma som 1667 m/min och antar man då att omkretsen är runt 1.67 m så bör varvtalet på framhjulet vara runt 1000 rpm i 100 km/h.

Frågan är ju hur stort inställningsområdet är och det är ju dåligt med bruksanvisning, följde faktiskt med ett schema på kablarna till min mätare vilket det visst inte alltid brukar göra, dock ingen info om hur man ställer in själva mätaren. Man får vad man betalar för.

Ska koppla in mästaren på hojen så jag ser att allt funkar och framförallt att varvräknaren är stabil, har läst att vissa fått bygga nån form. Av RC-filter för att dom ska funka bra. Funkar allt på hojen så fortsätter jag med hastighetsmätargivaren.

Nej, montera bara en magnet, två ger inget mervärde i rimliga hastigheter. Bara större risk för försämrad kalibrering ifall dom hamnar lite förskjutet.

Möjligen blir det bättre i teorin vid extremt låga hastigheter och stort hjul.
 
Nej, montera bara en magnet, två ger inget mervärde i rimliga hastigheter. Bara större risk för försämrad kalibrering ifall dom hamnar lite förskjutet.

Möjligen blir det bättre i teorin vid extremt låga hastigheter och stort hjul.

Jag ska testa givaren och magneter mer innan jag gör måt seriöst, tänker dock att jag verkligen vill se att mätaren lirar ihop med hojen, så tankmätare och varvräknare funkar som dom ska. Komtrollamporna lär ju funka för det är ju antingen +12V eller jord som styr dessa.
 
Är du alldeles säker på att Kosokopian inte har induktiv givare som orginalet har?

Det följer i alla fall med två magneter och då man rör givaren över magneten så reagerar mätaren så jag misstänker starkt att man måste ha magneter för att gicaren ska reagera.

En induktiv givare reagerar väl på då nån metall passerar nog nära? Är väl bara att testa med att fästa en järnbit på stålstången jag teatade tejpa fast magnetern på som jag sen körde i fräsen och se om den reagerar då.

Hur är det med såna givare måste det vara magnetiskt material för att den ska reagera typ svart stål eller reagerar dom också på icke magnetiska material som rostfritt?
 
Såvitt jag förstår ej rostfritt. Skivornas skruvar går bra. Får ej sitta centrerat över skruven, då mäter givaren dubbla pulser.
 
Har testat och givaren reagerar inte om man sveper den över en skruv utan det ska vara en magnet för att den ska ge utslag.

Vidare så har jag testat mätaren och det mesta funkar, varvräknaren funkar och visar nog rätt då jag jämförde med originalet som funkar upp till ca 5500 rpm där den fastnar eller hakar upp sig. Kontollamporna verkar funka som dom ska men templampan som jag kopplat till oljetempen lyser samt att bränslemätaren visar tom tank trots att den är full. Här misstänker jag att givarna är tvärtom så att man har tom tank vid inget motstånd och tom tank vid max motstånd, älder Cadillac är så att kortsluter man mätaren mot jord visar den tomt. Är även lite lur på att tempgivaren kan bete sig på samma sätt att kortslutning är kalla läget för dessa instrument har funkat med original instrumenteringen så givarna borde vara okej. Ska ta och läsa på i shopmanualen om jag hittar nåt om dessa givare om vilka värden dom har samt funktionen, det borde stå i den. Vet inte om man kan bygga nån form av konverter så man "vända på" resistansen till mätaren.

En bild på den väldigt provisoriska inkoppling.
20251208_214824.jpg
 
Mätte givaren till tankmätaren igår kväll och det visade sig att den har avbrott. Undra vad som hänt för den funkade då hojen ställdes undan i augusti, lite surt att den ska börja jäklas.
 
Tanken är tömd och givaren är lossade, kunde konstatera att tråden i givaren är av. Dock är den av på rätt ställe precis vid lödningen av kabeln med lite tur går det att lägga en punkt med lödtenn över det sista varvet och få kontakt. Detta ska knappast påverka givaren och det är i ändläget vid noll ohm så om man tar bort ett varv eller två lär knappast påverka funktionen märkbart, då jag mäter på tråden får jag ändå runt 100 ohm så lyckas bara lödningen ska det funka.

Dock känns det ut som att denna operation med lödpenna ska göras då man är hyfsat utvilad och med förstoringsglas så man inte sättet sönder nåt annat.
 
Sidospåret med tankmätaren är löst, jag lyckades linda av ett varv och löda fast tråden igen. Var pillrigt som fan men det gick, frågan är om tråden kommer att hålla eller gå av igen?

Nästa grej blir att se om jag kan lösa problemet med templampan som lyser. Har kopplat den till oljetemp givaren men måste kolla vilka värden givaren har hoppas kunna lösa det på nåt sätt.

Är i alla fall nåt steg närmare att börja med hastighetsmätargivaren.

20251211_175512.jpg
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top