Bygg egen ram med motor från 70 / 80 talet ==> utsläppsklasserna en problem ???

Moto Martin har koll på alla sina tillverkade ramar så med lite forskning går det nog att hitta papper/fd ägare.
 
Och om det kommer från utlandet och inte har några papper ... kommer förmodligen ingenting att fungera
Moto Martin är ju ändå hyfsat kända så det är ju möjligt att det finns något arkiv någonstans du kan vända dig till, specialistforum och dylikt kan vara en bra början, och eventuellt få fram originalidentiteten på ramen... Isåfall kan du kanske få fram gamla papper och importera den gamla identiteten och regbesikta med den för att få in ramen i det svenska systemet. Men nej, annars blir det nog svårt (om du inte bygger om ramen bortom igenkänning, och då kan du ju nästan lika gärna bygga från grunden tänker jag...).
 
Det är dom som bestämmer materialet oavsett vad du har för svetskunskaper, desto mer du kan bevisa, desto mer sätter dom sig på tvären. Jag har bråkat med dom angående Docol som är ett perfekt material för att bygga ramar och då har jag inte bara 10 år som svetsare inom kärnkraft utan även IWS osv men det var tvärnit.

Nu kanske dom fått lite utbildning av SSAB angående Docol så dom tillåter det(TESTA tillåter det sist jag frågade) men fråga allt sådant innan du börjar bygga och se till att få tydliga svar och även angående dimensionering.

Jag fick inget nej när jag frågade, bara ett litet utlägg om att det tappade hållfasthet vid svetsning och man inte kunde tillgodogöra sig den högre hållfastheten. Så när jag hade byggt en ram och tog kontakt igen vart det "nej tyvärr" och massa bortförklaringar. Trots att jag kunde motbevisa dom med dokument angående svetsad hållfasthet osv från SSAB. Sista argumentet dom drog var att det var för tunt(grövre än den fabriksram från 80-talet jag har nu) och att det måste kunna rosta bort i 40 år också.
I ditt fall kan man ju tycka att du solklart borde ha fått godkänt, med lämpliga material och lång erfarenhet som kvalificerad svetsare. I dylika fall tror jag att det tyvärr handlar om osäkerhet och okunskap hos besiktningsmännen, de vill inte godkänna något de inte själva har koll på så ditt ord är inte värt vatten eftersom det är deras signatur på pappret som spelar roll om något mot förmodan skulle skita sig. I sådana fall tror jag att det hade varit lättare att få godkänt med välkända och beprövade material som besiktningsmannen har erfarenhet av, vill du bygga en ram av exotiska material och hänvisar till din kunskap och erfarenhet som svetsare så kanske de blir skeptiska enbart därför så då kanske det är bättre att bygga av enligt dig suboptimala men åtminstone av besiktningsmannen kända material. Sömlösa hydraulrör har jag hört är väldigt uppskattat av SFRO, det vet de vad det duger till och kan du bara svetsa ihop det dugligt så behöver du knappast vara certifierad svetsexpert för att kunna få ditt rambygge godkänt.
 
Omöjligt är det inte men se till att få tydliga svar och kommunicera. Men om du tänkt bygga i rostfritt eller aluminium så är det i princip omöjligt för dom materialen är inte lämpliga.

Även om fabrikerna bygger i aluminium så är det skit och sprickbenäget och framförallt efter svetsning och kräver värmebehandling och härdning efter svetsning. Sådant finns det inte många som gör och är i princip omöjligt att bevisa så det har jag inga problem med att dom säger nej till.
Rostfritt gillar också att spricka när det används i ramar och utsätts för belastning och vibrationer.

Vill du utforska mer om utmattning av material så kan du googla SN curve.

I mitt fall så var det osäkerhet och okunskap från deras sida som sedan övergick i prestige upplevde jag det som. Har inte haft kontakt med dom sedan dess då jag gjorde ett annat bygge istället men hörde att dom fick inbjudan till SSAB på kurs efter att det spred sig att jag blivit nekad använda Docolrören.
Haha, vilken absurd situation!
Roligast hade ju varit om just du fått utbilda dem på precis det de ska bedöma... Stämningen när läraren ska få sitt arbete utvärderat av eleven.
 
Haha, vilken absurd situation!
Roligast hade ju varit om just du fått utbilda dem på precis det de ska bedöma... Stämningen när läraren ska få sitt arbete utvärderat av eleven.
Det har ju hänt förut när vi hade konstsmide på gymnasiet då jag haft lite jobb som smed sedan jag var 14 år då jag fick vara med och hjälpa till i smedjan här i byn med Sveriges troligen bästa smed vid den tiden. Det var jag som fick ta över dom lektionerna och även instruera läraren.
 
Det har ju hänt förut när vi hade konstsmide på gymnasiet då jag haft lite jobb som smed sedan jag var 14 år då jag fick vara med och hjälpa till i smedjan här i byn med Sveriges troligen bästa smed vid den tiden. Det var jag som fick ta över dom lektionerna och även instruera läraren.
Du måste vara komplett odräglig, fast du lajvar trevlig här...
 
Haha, vilken absurd situation!
Roligast hade ju varit om just du fått utbilda dem på precis det de ska bedöma... Stämningen när läraren ska få sitt arbete utvärderat av eleven.

Mer eller mindra varenda professor i landet som inte helt förlorat sin ödmjukhet får väl regelbundet lära sig saker av, via eller tillsammans med sina doktorander.

Fast desto längre ner i utbildningshierarkin desto mindre ödmjuka brukar lärare vara, det liksom ett fall för att desto mindre man kan desto mer tror man att man kan.
 
Du måste vara komplett odräglig, fast du lajvar trevlig här...
Lärarna var nöjda, dom kunde göra annat istället när jag var där och tog hand om lektionen ?

Jag är en sån som inte är bäst på något men ganska bra på mycket istället och det kan säkert sticka i ögonen på dom med mindervärdeskomplex ?
Har stött på några genom åren som inte klarar av det men jag försöker alltid vara trevlig och hjälpa till och just lärare hade jag kanske passa bra som. Kan väl ta ett exempel som när jag jobbade på Forsmark som är en stor arbetsplats med blandad kompetens och erfarenhet, dom som är duktiga svetsare kan bli lite divor och tycka att dom yngre som är där och hjälper till och skruvar ska hålla sig där. Men jag satt med dom i verkstaden och lärde dom svetsa istället när vi hade lite att göra så några av dom lyckades även ta licenser så småningom utan någon annan utbildning.
Det var även i Forsmark jag lärde mig svarva också, stod och tittade över axeln på svarvarna och försökte lära mig så mycket som möjligt och så var man där och smygjobbade lite på kvällarna och gjorde lite hemjobb. Sen någon dag när svarvaren frågade vilken skola jag gått så svarade jag Teknikprogramet med data, matte och fysik. Ja men vart har du lärt dig svarva? Här, har stått och titta på er bara.

Livet är för kort för att hinna med och lära sig allt man vill göra, man skulle ha varit en alv eller highlander, då hade man kunnat lära sig precis allt och blivit den ultimata besserwissern ?
 
och... det är en så skön känsla när man kan lära andra människor något

Tillbaka till ämnet:

Tack så mycket för fantastiska hjälp!

Jag ska nu skriva till SFRO och fråga efter materialspecifikationerna
 
Mitt tips är att ringa, nu är jag ju så där gammeldags så jag hellre tala med folk än att mailar, chattar och har sig ;)

Nu är det ju inte riktigt samma sak det rörde sig om i mitt fall då det gällde regbesiktning med kompressor men jag sökte upp närmaste besiktningsmannen och ringde honom och berättade om mitt bygge och fick tips och råd. Han sa också att med lite tur kunde slippa undan SFRO och skulle kontakta en specifik kille på Opus i Luleå. I mitt fall löste sig detta utan att SFRO blev inblandad då jag kunde regga hojen som ändra fordon.

Ring och tala med närmaste SFRO besiktningsman om vad du tänker göra så kan du säkert få en del svar och även svar på följdfrågorna som lär komma, fast viss det funkar säkert att skriva med;)
 
Hej,
jag fick informationen att E235-N är godkänd

Mvh Henning28491971-2319-4253-9D04-BD89177E0E2F.jpeg
 
Jag tror att jag kommer att använda 2,5 mm om jag hitta det, på ahlsell hittar jag bara 20x2,5
 
Det skulle ALDRIG falla mig in att kringgå regler för så här viktiga saker. Men tänk om någon skulle bygga två ramar samtidigt? Exakt lika, bortsett från material och tjocklek.
Kan vara smart att bygga en prototyp först, för att sedan göra den äkta ramen man vill köra med.

Jag har full förståelse att besiktningen kräver tjocka material. Det är "Lättare" att göra tillräckligt bra svetsar i tjockt material.
 
Ingen vill kringgå/bryta regler, jag ville bara rapportera vilken kvalitet på material som ska användas, inte tjockleken ;-)
 
Vilken tjocklek på hydraulrör rekomenderas till ramar?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top