Bygg egen ram med motor från 70 / 80 talet ==> utsläppsklasserna en problem ???

Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.
 
Hej,
jag köpte den nya SFRO-boken.
Om du har frågor kanske jag kan hitta det i boken.

Mvh Henning
 
Det kan jag inte berätta ännu, jag tror att det också beror på hela bygget, jag köper boken först
Diskutera detta även med den på SFRO du kommer besikta hos, även om jag höll dimensionerna som stod i boken fick jag nej på det också. Kanske det bara vara en sista utväg för honom som bortförklaring men ändå. Även om du kanske har rätt så att säga är det dom som har mandat att bestämma. Prata med dom först och ta inte allt i boken ordagrant det är som dom själva säger bara rekommendationer för att dom ska ha ryggen fri.

Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.

Ja du kommer få ett nytt datum när fordonet registreras men det spelar ingen roll, det kommer klassas som amatörbygge och slipper EU's idiotregler. Det kommer kanske stå någon dispensbeteckning eller så men det är inget du behöver bry dig om. Reglerna som gäller för amatörbyggda fordon står i SFRO boken, t.ex. ljudnivå, placering av belysning och märkning av dessa osv.
 
Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.
Jag antar att det beror på att EU-standard gäller serietillverkning, dvs om du som privatperson bygger ett amatörbyggt fordon så är du undantagen reglerna eftersom du inte kommer pumpa ut hundratusentals extraförorenande fordon på marknaden. Det är väl den logiken som ligger bakom kan jag tro...
 
Jag antar att det beror på att EU-standard gäller serietillverkning, dvs om du som privatperson bygger ett amatörbyggt fordon så är du undantagen reglerna eftersom du inte kommer pumpa ut hundratusentals extraförorenande fordon på marknaden. Det är väl den logiken som ligger bakom kan jag tro...
Det har du säkert helt rätt i. Men är det så att man inte automatiskt få bygga flera än ett hembygge? Om man vill bygga 5 likadana, tänk om det räcker med ursprungstypningen? Fast troligen inte då såklart
 
Det har du säkert helt rätt i. Men är det så att man inte automatiskt få bygga flera än ett hembygge? Om man vill bygga 5 likadana, tänk om det räcker med ursprungstypningen? Fast troligen inte då såklart
Har inte hört något om att det finns någon slags begränsning utan min uppfattning var att man får bygga hur många amatörfordon man kan och hinner... Men jag kan absolut ha fel i det. Jag bara tänker att så länge det rör sig om handbyggda fordon så kan de ju knappast hävda att man ägnar sig åt serietillverkning även om fordonen är lika, och då borde reglerna appliceras på fordonen och inte på byggaren. Men sen är ju frågan var gränsen går, om det blir problem som du säger ifall man vill bygga fem, tio eller fler likadana hojar och kränga iväg...

Googlade lite snabbt och hittade denna tråd:


Gammal info förvisso så det kan ju ha ändrats, men enligt trådstartaren så är regelverket ganska godtyckligt och säger egentligen bara att du får bygga "för enskilt bruk"... Men att spotta ur dig fordon på löpande band är med andra ord inte ok.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top