Bygd-original

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Tänkte starta en tråd om de där kufarna som alla byar, kommuner och städer har.
Berätta vad ni kallar dom och vad de har för egenskaper/karaktäristiska drag.
Kanske nån liten kul story om nåt tok dom har gjort.

Membran-Jan (original i Karlskoga) åker ofta omkring på sin lilla yamaha eu-moppe. Karln är i 40 års åldern tror jag och han har ett litet stag på styret för att hålla i cigaretten. Han är livrädd och ifall han nånsin stannar så drar han iväg i full karriär om man skulle närma sig honom. Brukade jobba i frukten på gamla Domus och senare på Prix.

Juck-Matts (original från Karlskoga, död sen ett antal år) 30 års åldern, brukade åka omkring på en Zündapp KS50 och brukade sitta och "jucka" fram och tillbaka på sadeln medans han åkte, därav namnet. Såg hysteriskt roligt ut.

Arne Brandman (original från Karlskoga) gubbe 50+, rör sig ofta i östra delarna runt prix. Går alltid med en väldigt distinkt stil, lite som att han tar i med 100% när han går. Är nästan alltid fly förbannad av nån anledning. Sparkar på stolpar och elskåp och svär för sig själv som en sjöman. Dock helt harmlös (så vitt jag vet).

Wickman (original från Karlskoga) kan ses över hela Karlskoga på sin packmoped med 2 svenska flaggor i fram på flaket. Har jobbat som mopedbud i Bofors i säkert 1000 år. Verkar som att han fortfarande åker runt och tror att han är bud trots att han säkert inte jobbat på 15 år. Har en kätting stor nog för en finlandsfärja på flaket som han kedjar fast mopeden med överallt.

Gubben med hunden på flaket (original i Hägersten/Telefonplan) gammal gubbe som bor i källaren. Har en gigantisk rödaktig hund av okänd modell (ser nästan ut som en varg), som alltid ligger utanför källardörren. Har en cykel med flak i fram där hunden brukar stå(!) när han kör omkring. Har sett honom komma mitt i vintern nedför backen mellan Hägerstensåsen - Telefonplan i full karriär med hunden ståendes på flaket :D Tror han är lite av en burksamlare. Man kan ofta se honom inne på Telefonplans tunnelbanestation. Nån som vet vad han kallas?

Last edited:
Stockholm inerstad : killen som brukar vara på platan med ett munspel i munnen och en gamal radio mot det andra örat. Cool kille! Psykfall no 1 typ

Stockholm lite över allt : Killen går ALLTID runt i vita shorts ett vit badlakan som mantel och en lagerbärskrans på huvudet (en sån de gamla grekerna hade). Och ett vit line. Han har haft en flagga med olympia loggan med sig några gånger också.
Han har även shorts på vintern, jag tror han brukar säga att så länge man rör på sig så fryser man inte. Jag såg han frysa arslet av sig när han knatade runt på perongen i vintras när snön föll.

Just ja, nu kom jag på han kalsong-dansaren på centralen. Har inte sett han på ett tag men han brukar komma i bara kalsonger och stå/gå och dansa nån latino liknande dans. Han påminner lite om Ron Jeremy i utseendet. Nån som vet vem jag menar, eller vad han kallas?

Har hört att han har nån typ av sjukdom som gör att han har grymt hög kroppstemperatur, det är därför han alltid bara har småbrallor på sig...men det kan ju vara bullshit.

Maffen aka Lasse Kongo (annorlunda typ från Sunne - Värmland)
Exakt kopia på Lasse Kongo från Torsk på tallin (skulle inte förvåna mig om dom sett honom i Sunne och "spelat honom"), brukar stå som ett fån och bara glo på dagarna. Men på helgerna är han ute och super på torget. Han kan väl vara runt 60 år ungefär..

Sen har vi ju Myran också. Gammal billackerare som åker runt och sjunger karoke. Har även gjort en s.k porrfilm med sig själv. När han sitter och runkar i ett träd. :va Har inte sett den som tur är.. :D

klipp från 100 höjdare med Myran..

Han i Stockholm som springer runt i Kalsingar/shorts året runt såg jag när jag var dit på klassresa. :D På vintern också.. Vill ni veta mer om honom kan ni kolla upp första säsongen av 100 höjdare, då var han med.

Last edited:
Vi har en i Nora som brukar gå runt med en pappskiva och måla av olika fläktar, typ sådanna som sitter bakom ICA m.m. :)

Just ja, nu kom jag på han kalsong-dansaren på centralen. Har inte sett han på ett tag men han brukar komma i bara kalsonger och stå/gå och dansa nån latino liknande dans. Han påminner lite om Ron Jeremy i utseendet. Nån som vet vem jag menar, eller vad han kallas?

Har hört att han har nån typ av sjukdom som gör att han har grymt hög kroppstemperatur, det är därför han alltid bara har småbrallor på sig...men det kan ju vara bullshit.

Han var ju med på 100 höjdare... Bor i Fittja!

Stockholm inerstad : killen som brukar vara på platan med ett munspel i munnen och en gamal radio mot det andra örat. Cool kille! Psykfall no 1 typ

Jag körde en duett med honom, han lirade munspel och jag lirade näsflöjt! Finns på film nånstans.
Tror han är tysk!

Last edited:
Då klämmer jag iväg med "Sture med storsläggan"

Äldre man i ca 55 års åldern i ett mindre samhälle, jobbar på samhall på dagarna och har fått en keps och en nyckelknippa av kommunen (med värdelösa nycklar).
Så han kan patrullera gatorna i samhället och mumla lite för sig själv.
Röker gärna pipa och promenerar.

Dock är det inte lönt att diskutera ngt med honom, han är väldigt trevlig men om man yppar att man är lite starkare än honom så brinner han av och skriker "Håll Kä**en!!" i ca 600db.

Däremot kan man fråga honom om hur det är med storsläggan (vilket är höger biceps enligt Sture) så hytter han alltid med den och spänner den som fan.
Harmlös och snäll som alla andra.

I katrineholm finns det ett par...

Vägkäppsmannen :
Man i 60-års åldern. Går alltid böjd som en ostbåge och stöder sig med en orange vägkäpp. Har åtminstone en kamera runt halsen och alltid gummistövlar.

Burktomten :
Man. 60-65. Långt hår och långt skägg. Ses ofta rota i soptunnor, samlandes burkar.

Downtown-Elvis :
En kille som alltid går klädd i Elviskläder. Glider runt på stan och ser allmänt skön ut.

Umeå har sin beskärda del

Cykel-Ingemar: Hojtar alltid "Hejhej", vill lyfta alla han möter, är sjukligt rädd för tigrar och lejon och färdas på cykel.

Bingo Lotto snubben: Har som sitt livs kall att sälja bingolotter åt björklöven, har säkert dragit in en miljon åt klubben.

Meter: Stegar sig fram genom livet med exakt en meters steg, mäter upp alla sträckor han går, har minst tre klockor på sig jämt (om man bara har två och dom visar olika, hur ska man då veta vilken som går fel?) För statistik på umeås bussar.

Kroken: Alkis som går dubbelvikt stödd på en käpp eller en trehjulig sparkcykel.

Rasta-busschauffören: Kör lokaltrafikbuss, alltid glad, inte så noga med att ta betalt av passagerarna. spelar reagge i bussen, tidigare softade han innerbelysningen i bussarna med färglatt rispapper, sladdar runt med en risig Opel Manta privat, har problem med polisen som vill drogtesta honom jämt och ständigt ???
Känd från www.tjuvlyssnat.se

Jag har säkert glömt en bunt.

Motala..

Vetefaan vad dom kallarn men han drar nuförtin omkring på en illgul puchmaxi och en lila cykefriggohjälm på huve´t :hihi han kört helt galet drar rödljus som värsta outlawn!

Jag har förföljt han ett par gr på avstånd, Fy faan :skrämd lustigt att han inte skrotar i oftare... han har ju skrotat ett par mopppar men det är konstigt att karln är vid liv..

Det finns fler muppar men kommer inte på dem nu..

I Uppsala har det funnits (och finns) en hel del udda personer (studentstad :rolleyes: ). Bl.a. en som jag inte minns namnet på, men som någon gång på femtitalet cyklade rakt in genom en stor glasruta på ett kondis.

Skak-nisse: Han satt alltid vid B&W eller Gränby stormarknad och sålde lotter "lott? lott? lott?" samtidigt som han skakade på huvudet.

Och så känner jag en del gamla överliggare som är mer eller mindre konstiga och lever luffarliv :) En kul kuf kallades för Korsdraget i och med att hans tunna testar till hår var kammat i ett kors över flinten - hängde alltid på föreläsningar trots att han inte gick kursen.

I Östhammar har vi en tant som går med rullator och frågar "slant? slant?" och så förstås the one and only Kapten Bölja: Alltid i ljusblå finkostym, vita skor och kaptensmössa med skärm, samt ett yvigt och långt helskägg - bär stora tonade glasögon. Kan ses vid olika busshållplatser eller fik. Bananmannen: ungarnas namn på en krallig kroppsbyggare som även vintertid går i t-shirt och som käkar bananer på löpande band.

Den enda jag kommer på för tillfället är:

bankrånarubbe
Har nog aldrig lyft ett finger i hela livet, går runt i fiskahatt och gummistövlar och kör på fyllan och utan körkort (obs endast spekulationer angående fyllekör).
Odlade Cannabis på verandan förut så det var synligt från landsvägen:D... listan kan göras lång...

Finns en kuf typ i Lund som går omkring med ett plakat där det står ett namn och att han dödade Olof Palme.

Kristianstad:

Hans-rutan: Denna mannen står alltid utanför gamla sparbanken i Kristianstad, dom gånger man går därförbi (Mitt i stan) och han har ALLTID samma rutiga skjorta. Brukar antingen dricka willys juice eller äta en burk med kräftstjärtar, ni vet, såna färdiga i lag. Brukar vara full och raggla runt i stan vid tillställningar, typ student etc. Har även figurerat full på youtube, kommer dock inte ihåg filmnamnet...

Johnny cash: Brukar alltid sitta och spela just Johnny Cash vid antingen gamla sparbanken eller på lilla torg. Har en hund som av någon anledning nästan alltid är blöt. Dock oftast väldigt trevlig, och hälsar på stam-borna i staden, typ folk som äger butiker etc.

Horan-Rubin: En enligt min mor en gammal **** som på sjuttiotalet figurerade på advokatbyråer i staden. Har nästan alltid päls eller annat ädelt klädesplagg på sig. Brukar även stå och ha benen uppe på en sten vid domus och visa benen för den lokala A-lagar-samlingen, eller synas vi restaurang pilen (Ett pilträd där alkisarna sitter och roar sig)

Vi har även Rebell-Robban i stockholm som lirar på sin gitarr på slussens t-banestation.

Rebell-Robban spelar akustisk punk (tidigare knullpunk, numera tunnelbanepunk enligt egen utsago) varje dag på tunnelbanan från Slussen och söderut. Och hör du textraden När livet ändå går i moll / kan man lika gärna runka till rock and roll så vet du att Robban är nära.
//alltomstockholm.se

892f5b50-6c2b-4b2b-bd3a-9287d8d0e628.jpg

Torbjörn : Kille i 40-årsåldern som kan ses på cykel överallt i Sthlms län. Cyklar året runt och ses alltid med ett stort flin i ansiktet. Samlar på allt som går att lasta på cykeln och firar alla röda dagar med att pynta hojen. I vintras cyklade han runt med ett bilbatteri och en julgransslinga :D

Burkmannen i Södertälje (namn?) : Kille som man tidigare kunde se samla burkar lite varstans i Stockholm. Var något program om honom på tv som bekräftade att han hade X antal hundra tusen på banken men trots detta gick runt och samlade burkar.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!