Butiker vill ta betalt för rådgivning.

Det blir naturligtvis svårt att som fysisk butik konkurrera om att sälja saker kunden inte behöver se irl, då är det bara sjukt bra service och höga priser som gäller. Jag har tex handlat 95% av komponenterna till mitt värmesystem på nätet men de 5% som jag hade missat att jag behövde har inhandlats till minst dubbla priset hos Stuvsta rör, prisvärt eftersom jag slipper vänta på delarna och bra förtjänst för butiken.

Saker som man behöver titta närmare på, typ TV-apparater tror jag kommer finnas i "lagerbutiker" med minimal personal och kanske i showrooms där tillverkarna finansierar personal/lokal men inte säljer något över disk.

Det är nog svårt för den firman att leva på dom 5% du glömt, även om dom har dubbla priset.

k- Hej, jag behöver en ny telefon/kamera/laptop etc.

s- Hej! Det ska vi nog fixa, vad vill du ha för funktioner/prestanda?

k- Billigt och bra (babbel om krav)

s- Denna modellen har det du söker, och har kommit ganska bra till i tester

k- Känns ju bra och ser bra ut, en sån vill jag ha, fast i annan färg!

s- Ja, då får du vänta två veckor, då kommer nästa leverans

k- Okej... då får det vänta... Tack och hej

Så är det allt som oftast.
köparen går hem och köper det på internet, och får det efter två dagar istället.

Vill man sälja något måste man ha det hemma.

Annars är det väl sådär med kunnigheten. Ibland kan man ha tur när man t.ex ska köpa kamera och faktiskt får en säljare som är intresserad av foto...

När jag köpte min mobil (jag föredrar fysiska butiker) blev jag bemött av en trevlig säljare som faktiskt hade lite kött på benen. Sånt är roligt.

Men de som står med tält (oftast Telenor eller 3) och ska sälja abbonemang och telefoner, börja prata tekniksnack med dom, frekvenser, kodning, jordplan, sändareffekter, täckning m.m, sen klagar du på kompetensen när dom blir förvirrade och handlar inget :D

EDIT: Hade jag velat sälja t.ex en TV hade ju jag inte bara hängt upp den, utan jag hade ställt i den riktigt, så färgerna stämmer och visningsläget blir korrekt (en 16/9 tv ska ju inte skära en 16/9-sändning i över och underkant, något som jag sett är vanligt, det ska bara 4:3 apparater göra). Har påpekat det en gång, fick till svar: Det är för att det är widescreen, det ska vara så. Tyckte det va döfött att diskutera det mer.

Last edited:
Det är nog svårt för den firman att leva på dom 5% du glömt, även om dom har dubbla priset.

Det tror jag inte, dom har bäst service och lagerhållning i stan (åtminstone på södra sidan) så alla jag känner som bygger själva småhandlar där. Tror knappast den lokala Comfortbutiken någonsin räknat med att leverera ett helt värmesystem med tankar, panna, rör och styrning.

Men de som står med tält (oftast Telenor eller 3) och ska sälja abbonemang och telefoner, börja prata tekniksnack med dom, frekvenser, kodning, jordplan, sändareffekter, täckning m.m, sen klagar du på kompetensen när dom blir förvirrade och handlar inget :D
Det är rätt kul med de tomtarna. :D Speciellt när jag börjar prata om den specifika operatörens nätstruktur och deras hårdvara i serverparken och frågar massa krångliga saker. Nästan så försäljarna schasar iväg mig för att jag ska sluta ge dem huvudvärk och ta upp deras tid.

...(jag föredrar fysiska butiker) blev jag bemött av en trevlig säljare som faktiskt hade lite kött på benen. Sånt är roligt.

:tummenupp Japp. Det är trevligt. Har en TV-handlare i 'byn' som kan TV! :bow inkl egen verkstad! Trodde inte det fanns såna grabbar längre :) När ny skulle inhandlas jämförde vi nätpriser + frakt med grabbarnas pris. Det skillde inte så mycket att det var lönt att krångla till det. Skulle det bli strul så ska inte 'jättehärket' skickas till 'långtbortistan', garanti och service hemma. :tummenupp

Jag tror att det kommer att sluta med att det finns tre typer av inköpsställen och "butiker".
Internetbutiker, mer eller mindre rena lagerbutiker i stil med Netonnet eller möjligen Elgiganten där säljarnas roll mer handlar om att sälja försäkringar än att kunna produkterna, och slutligen de riktigt vassa nischade expertisbutikerna där folk med genuint intresse och förståelse för vikten av servicekvalité handlar.

Jag har ett bra sådant exempel. Jag köper mina stereoprylar hos en liten nischad butik i Eskilstuna som heter Klintons Hifi och hemmabio. Jag åker 12 mil för att komma dit. Blir bjuden på kaffe när jag kommer in. Snackar lite skit och har tillgång till tre lyssningsrum (med TV) där de kopplar in de pryar jag är intresserad av. Jag kan lätt lägga två-tre timmar på ett besök och, som senast, lyssna igenom två olika förstärkare ordentligt. I slutänden bestämde jag mig för att inte köpa den som jag hade tänkt, utan den andra för att den helt enkelt lät så mycket bättre i mina öron. Jag köper lite kablar och tilllbehör och får bra rabatt och åker därifrån ruskigt nöjd.

Priset för kalaset landade den gången på några enstaka procent över det billigaste jag kunde jaga fram på prisjakt, och så brukar det vara. Flera gånger har jag köpt demoex av dem till riktigt bra priser, långt under nätpriserna (givetvis med full garanti). Den butiken går riktigt bra trots den mördande konkurrensen från MM, Giganten och nätet. Men de som driver butiken kan VERKLIGEN sina produkter och har haft det som intresse långt innan de startade firman. Det går om man vill, men det kräver ett ordentligt engagemang och lite flyt med att folk ska få upp ögonen för butiken även utanför närområdet (iallafall i mindre städer).

Jag hoppas och tror att det kommer att fortsätta fungera för sådana företag även i framtiden, för annars kommer de största förlorarna att vara konsumenterna som inte kan få bra råd och få svårt att hitta det de söker!

Saker som man behöver titta närmare på, typ TV-apparater tror jag kommer finnas i "lagerbutiker" med minimal personal och kanske i showrooms där tillverkarna finansierar personal/lokal men inte säljer något över disk.

Satt och pratade med en kollega om det här för en månad sen ungefär och vi kom båda fram till att det kommer nog bli mer vanligt med "lagerbutiker" i utkanten av stan och sen showrooms inne i stan där man kan klämma och känna med representation från företagen/expertis.
Sen med möjligheten att beställa från lagerbutiken eller åka dit och hämta själv.

Vad gäller showrooms så har ju Sony ett sådan på Regeringsgatan i sthlm, vet inte hur den bär sig eller om de som jobbar där är pålästa på produkterna men jag hoppas verkligen att de är det.

Att handla på nätet är att på sikt att skjuta sig i foten!
Skadan kommer att märkas om några år då du får oka 35 mil för att prova en hjälm
och handlaren då kräver 500sek för att du ska få prova den!

Jag verkar tillhöra en av de få som gärna handlar i butik och pyntar några kronor extra för service.
Svetsen var tom 1500:- dyrare på lokala järnhandeln än på internets/större butiker.

Men åas brukar vi få rätt schysst rabatt på andra pryttlar och personalen har hjälpt till med alla möjliga och omöjliga problem genom åren så det kändes som att det jämnar ut sig.

Skadan kommer att märkas om några år då du får oka 35 mil för att prova en hjälm

Och då är det mindre skjuta sig själv i foten att betala 2000kr mer per hjälm?

Jag är lite dum så var snälla och förklara för mig skillnaden på internetbutik och på fysisk butik och varför priserna kan skilja så mycket.
Har dom inga lokaler och ingen personal på internetbutiken?
Är frakthanteringen så mycket billigare än att kunden själv bär hem varorna?
Hur kan internetbutiken leverera en vara som inte finns i lager? Kan dom det eller har dom lager trots allt??

Jag handlar där jag får bra pris. Är servicen bra så värderar jag den också.
Är servicen kass hjälper det inte med lågt pris.
En internetbutik som inte är kontaktar eller serviceminded får inte mina pengar.

Fast som det är nu finns det ju nätbutiker som har Prova Hemma tjofräs så man inte betalar någon returfrakt om man behöver byta något.
Dessutom ofta fraktfritt när man köper dyrare grejer som hjälm och sådant.

Jag är lite dum så var snälla och förklara för mig skillnaden på internetbutik och på fysisk butik och varför priserna kan skilja så mycket.
Hur kan internetbutiken leverera en vara som inte finns i lager? Kan dom det eller har dom lager trots allt??

En internetbutik som inte är kontaktar eller serviceminded får inte mina pengar.

Internetbutiker ligger oftast antingen inte i Sverige eller så har dom minimalt med personal och ligger ute på vischan=billigare lokalhyra.

1 anställd kan skicka bra många fler paket med varor om inte kunder kommer och tjatar.
Och som bekant är tid pengar.

Med en butik så behöver du personal som finns där för kunden, alltså mer personal än ett lager eftersom butiken också måste ha ett lager med personal.

Med en butik så måste du ha ett läge som är attraktivt för kunden, det behöver inte ett lager så alltså är lokalkostnaden klart högre.

Med internetshop så sköter kunden urvalet, betalandet och allt, du behöver personal som skickar iväg varan + lite administrativ personal men det behöver alla.

En internetshop behöver inte ett eget lager utan kan beställa från distributör med leveransadress direkt till kunden och därmed ändå få ut varan nästa dag ändå.

Är förvånad över att se så pass mycket folk på SH som faktiskt är beredda att betala för service. Det är en åsikt jag delar men min erfarenhet av SH folk är att de är snåla så att Kamprad hade varit stolt över dem. Där finns mängder av personer som vill ha mitt (expert)utlåtande i frågor och sen är de inte villiga att betala en kopek för det.

För att hjälpa MC kollektivet (och i vissa fall även tjäna några kronor) har jag importerat en del tillbehör när jag funnit att de är orimligt dyra i Sverige. Ett exempel är tändstift där jag säljer NGK EIX värstingstift 3-10kr dyrare än EBAY. Efter att ha skrivit något i en tråd om tändstift får jag 40 PM med folk som skall handla stift och inte vet vilka stift som passar dem. Då ger jag dem råd och motiverar vilket stift de skall välja samt att jag säljer det till 1/4 av priset hos märkeshandlaren. Lik förbannat får jag massor av PM i retur att de handlat på EBAY...

(anledningen till att det finns billigare är att AliBaba säljer NGK med tveksamt ursprung i 100 pack medan jag handlar från en officiell NGK distributör)

Samma visa med bromspads där jag efter många års rejsåka och skruvande har provat mig igenom 90% av marknaden för sporthojspads. Då beslutade jag mig för att importera mina favoriter ty de såldes till hutlösa överpriser av svensk generalagent. Mitt pris är UNDER vad de kostar från USA inkl tull+moms men likförbannat skall folk handla från EBAY och tjäna några kronor ifall de kan lura systemet och slippa tull+moms. Jag som betalar skatterna kan omöjligen konkurrera trots att jag anser mig erbjuda ett mervärde.

Är förvånad över att se så pass mycket folk på SH som faktiskt är beredda att betala för service. Det är en åsikt jag delar men min erfarenhet av SH folk är att de är snåla så att Kamprad hade varit stolt över dem. Där finns mängder av personer som vill ha mitt (expert)utlåtande i frågor och sen är de inte villiga att betala en kopek för det.

För att hjälpa MC kollektivet (och i vissa fall även tjäna några kronor) har jag importerat en del tillbehör när jag funnit att de är orimligt dyra i Sverige. Ett exempel är tändstift där jag säljer NGK EIX värstingstift 3-10kr dyrare än EBAY. Efter att ha skrivit något i en tråd om tändstift får jag 40 PM med folk som skall handla stift och inte vet vilka stift som passar dem. Då ger jag dem råd och motiverar vilket stift de skall välja samt att jag säljer det till 1/4 av priset hos märkeshandlaren. Lik förbannat får jag massor av PM i retur att de handlat på EBAY...

(anledningen till att det finns billigare är att AliBaba säljer NGK med tveksamt ursprung i 100 pack medan jag handlar från en officiell NGK distributör)

Samma visa med bromspads där jag efter många års rejsåka och skruvande har provat mig igenom 90% av marknaden för sporthojspads. Då beslutade jag mig för att importera mina favoriter ty de såldes till hutlösa överpriser av svensk generalagent. Mitt pris är UNDER vad de kostar från USA inkl tull+moms men likförbannat skall folk handla från EBAY och tjäna några kronor ifall de kan lura systemet och slippa tull+moms. Jag som betalar skatterna kan omöjligen konkurrera trots att jag anser mig erbjuda ett mervärde.

Svaret är enkelt. Alla vill ha service, kunnande, kvalitet, social välfärd, sjukvård, hög pension, billig fungerande kollektivtrafik, världens bästa skola, .......etc men vill inte betala en enda spänn för det själva.

Så länge det finns tillräckligt många som är beredda att betala för det så verkar allt fungera. Antalet arbeten minskar = mindre pengar och kostnaden ökar = krav på effektivisering och neddragningar ökar. I ett försök att hålla uppe intäkterna förändras skatterna. Mer pengar satsas på att jaga svarta/grå pengar oavsett nivå, dom låga nivåerna är lättast att komma åt. Man (länder, människor) kan även låna till det ett tag

I länder som tar över arbetstillfällena stiger ekonomin och kraven på social välfärd stiger.

Det är rätt enkelt att räkna ut ett troligt resultat. Samma sak har hänt flera gånger i historien och eftersom vi människor aldrig lär oss så är det nog bara att tugga i sig och göra det bästa av det.

Jag är inte pessimist utan realist.

Last edited:

Svaret är enkelt. En fysisk svensk butik köper (oftast) sina produkter från sin svenska generalagent och försöker därefter sätta ett butikspris som är så lågt som möjligt. De flesta fysiska butiker behöver ett TB på ca 15-25% för
att klara löner, hyra, försäkringar etc. Det många tror är att de fysiska butikerna sätter priserna hej vilt själv och tjänar massor. Detta är så långt ifrån sanningen man kan komma. Säljer en en pryl för en tusenlapp betyder detta att butiken tjänat ca 70-90 kr i slutändan.

Många butiker på webben ligger på ett TB på 4-6% och dessutom i många fall ett lägre inpris. De balanserar på en knivegg och är beroende av volym för att få ihop bokslutet.

Det som är helt säkert är att vår handel kommer att förändras big time. På vilket sätt får tiden utvisa.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP