k- Hej, jag behöver en ny telefon/kamera/laptop etc.
s- Hej! Det ska vi nog fixa, vad vill du ha för funktioner/prestanda?
k- Billigt och bra (babbel om krav)
s- Denna modellen har det du söker, och har kommit ganska bra till i tester
k- Känns ju bra och ser bra ut, en sån vill jag ha, fast i annan färg!
s- Ja, då får du vänta två veckor, då kommer nästa leverans
k- Okej... då får det vänta... Tack och hej
Så är det allt som oftast.
köparen går hem och köper det på internet, och får det efter två dagar istället.
Vill man sälja något måste man ha det hemma.
Annars är det väl sådär med kunnigheten. Ibland kan man ha tur när man t.ex ska köpa kamera och faktiskt får en säljare som är intresserad av foto...
När jag köpte min mobil (jag föredrar fysiska butiker) blev jag bemött av en trevlig säljare som faktiskt hade lite kött på benen. Sånt är roligt.
Men de som står med tält (oftast Telenor eller 3) och ska sälja abbonemang och telefoner, börja prata tekniksnack med dom, frekvenser, kodning, jordplan, sändareffekter, täckning m.m, sen klagar du på kompetensen när dom blir förvirrade och handlar inget
EDIT: Hade jag velat sälja t.ex en TV hade ju jag inte bara hängt upp den, utan jag hade ställt i den riktigt, så färgerna stämmer och visningsläget blir korrekt (en 16/9 tv ska ju inte skära en 16/9-sändning i över och underkant, något som jag sett är vanligt, det ska bara 4:3 apparater göra). Har påpekat det en gång, fick till svar: Det är för att det är widescreen, det ska vara så. Tyckte det va döfött att diskutera det mer.