Bushidos fortlöpande förädling av en RD350lc.

Så hur känns den då? Märkbart mer drag eller?

Jag tycker mig märka skillnad i hur draget levereras, att den drar jämnare och hårdare över ett bredare register liksom men kanske en något lite mindre spetsig topp än tidigare. Det är ju inte skillnad som natt och dag dessvärre, men det var rätt bra drag i henne innan också :) Ljudet, utseendet och allt det där är mycket sjystare nu tycker jag, så så länge hon inte går sämre (vilket hon verkligen inte gör) så är jag helnöjd :) Jobbar fortfarande så smått med förgasarinställningen så jag får nog be att återkomma med en slutgiltig dom när jag känner att jag fått till den biten också :)
 
Idag har jag ägnat mig åt förgasarjustering då den planerade tur jag skulle gett mig ut på blev inställd. Tror att jag börjar få rätt på det, magrare nål och fetare huvudmunstycke verkar vara melodin (och inte magrare huvud som jag trodde hon ville ha). Dock får jag inte riktigt 100% rätt på det, kommer man bara upp lite i varv går hon bra som fan och svarar bra på gas med på lågvarv är det katastrof... Man kan knappt ge gas alls förrän hon storknar och dör utan man måste liksom gasa upp sig i varv försiktigt innan man kan dra iväg... Ger man fullt från noll så dör hon direkt. Någon som har en aning om vad det kan vara?:va Har försökt mixtra lite med lågfarten men kan knappt röra skruven alls förrän jag får konstiga symptom som blödder och baktändningar... Kan det vara så enkelt som att hon får "för mycket" och blir sur om man ger fullt från noll, att hon inte hinner bränna allt och bara storknar liksom?

http://www.youtube.com/watch?v=N7lMNp2WGj8

Som ni ser, fullgasdrag från noll resulterar bara i att hon dör. Från lite varv däremot går det hur bra som helst att dra fullt... Efter första fulldraget från noll var hon lite bluddrig i starten också, kanske helt enkelt blir jättesur jättefort? :confused:
 
Prova om den blir bättre eller sämre med choken.
Jag gissar på det första.
 
Prova om den blir bättre eller sämre med choken.
Jag gissar på det första.

Tack för tipset, ska testa. Tror det kommer blöddra då den brukar bli mindre varv glad och rapp på choke, däremot blir det ibland lite mer lättstartad som sig bör... Ska kolla och se :)
 
Tror den säger, mer sås, mer sås.:yoparty

Men var vill den ha såsen då?:va Går jag fetare på nålen så taktar den direkt, huvudmunstycke har jag gått upp massor redan (och skulle den verkligen gå bättre från låga varv på ett större huvudmunstycke?) och lågfarten kan jag som sagt inte röra...:va
 
Men var vill den ha såsen då?:va Går jag fetare på nålen så taktar den direkt, huvudmunstycke har jag gått upp massor redan (och skulle den verkligen gå bättre från låga varv på ett större huvudmunstycke?) och lågfarten kan jag som sagt inte röra...:va

Gå upp ännu mer i huvudmunstycke, gå upp tills den får för mycket på fulllast och backa ett steg.

Sen arbetar du dig neråt i registret. Nu är jag bara en glad amatör när det kommer till bestyckning, men det sättet har för mig varit det enklaste för att ringa in var jag bör hamna.

Att ge den för lite på fulllast är ett effektivt sätt att köra ihjäl den.
 
Gå upp ännu mer i huvudmunstycke, gå upp tills den får för mycket på fulllast och backa ett steg.

Sen arbetar du dig neråt i registret. Nu är jag bara en glad amatör när det kommer till bestyckning, men det sättet har för mig varit det enklaste för att ringa in var jag bör hamna.

Att ge den för lite på fulllast är ett effektivt sätt att köra ihjäl den.

Får nog göra det, men jag fattar inte riktigt hur högt jag ska behöva gå... Jag är redan uppe en bra bit över grundbestyckningen, dvs den generellt väl påfetade bestyckningen som förgasaren levereras med... Nålen är förvisso på snålast men där erkar den å andra sidan trivas bäst med dessa feta huvudmunstycken, går jag upp på nålen taktar den som sagt direkt på mellangas...

Jaja, jag får prova vidare... Snart har jag samtliga huvudmunstyckesstorlekar från 100 upp till 130 känns det som och inget av dem funkar 100%...

Köra ihjäl den vill jag inte, men jag tror inte att det är någon fara för jag har iallafall aldrig lyckats åstadkomma några vitgråa stift vilket brukar vara en klar indikation på alldeles för snål blandning... Så jag hoppas inte att experimenterandet har skadat den på något sätt.
 
Får nog göra det, men jag fattar inte riktigt hur högt jag ska behöva gå... Jag är redan uppe en bra bit över grundbestyckningen, dvs den generellt väl påfetade bestyckningen som förgasaren levereras med... Nålen är förvisso på snålast men där erkar den å andra sidan trivas bäst med dessa feta huvudmunstycken, går jag upp på nålen taktar den som sagt direkt på mellangas...

Jaja, jag får prova vidare... Snart har jag samtliga huvudmunstyckesstorlekar från 100 upp till 130 känns det som och inget av dem funkar 100%...

Köra ihjäl den vill jag inte, men jag tror inte att det är någon fara för jag har iallafall aldrig lyckats åstadkomma några vitgråa stift vilket brukar vara en klar indikation på alldeles för snål blandning... Så jag hoppas inte att experimenterandet har skadat den på något sätt.

130, Det är väl inte så värst stort?

Ös på bara, det enda du sabbar är stiften med mer soppa och en punktbäster är billig i drift.
 
Med tanke på ändringarna... 140-145 borde du komma upp i innan den säger ifrån på större trottellyften. Gissningsvis.
 
130, Det är väl inte så värst stort?

Ös på bara, det enda du sabbar är stiften med mer soppa och en punktbäster är billig i drift.

120 satt det original, dellorto har tydligen en lite egen märkning så jag tror det motsvarar typ 180 eller rentav 190 i en mikuni exempelvis.

Förvisso, ska testa och se :)
 
Med tanke på ändringarna... 140-145 borde du komma upp i innan den säger ifrån på större trottellyften. Gissningsvis.

Ska testa att göra ett stort steg upp till 140 och se vad det ger, får jag blödder eller andra konstigheter så vet jag ju att jag ska ha mellan 130 och 140 :)
 
120 satt det original, dellorto har tydligen en lite egen märkning så jag tror det motsvarar typ 180 eller rentav 190 i en mikuni exempelvis.

Förvisso, ska testa och se :)

Är inte 120 storleken samma sak som 120 tusendelars mm?
 
Efter att ha kollat på filmen så är jag tämligen säker på att den får för lite soppa på huvudmunstycket. Den bluddrar ju inte en gång utan tvärdör när den får för mycket luft i förhållande till soppa. Jag skulle köpa större munstycken (typ 200, 220, 240, 260, 280 och 300) och börja överst och sedan jobba neråt tills man hittar det som funkar bäst och därefter finlira för att hitta optimum.

Finns det inget att läsa på nätet angående just dessa förgasare på RD350?
 
Om nu Dellortos munstycken skiljer sig från Mikunis så skit i just de steg jag rekommenderade, men upp i huvudmunstycke ganska rejält ska du med ganska stor säkerhet efter att ha hört klippet.
 
Om nu Dellortos munstycken skiljer sig från Mikunis så skit i just de steg jag rekommenderade, men upp i huvudmunstycke ganska rejält ska du med ganska stor säkerhet efter att ha hört klippet.

Tack så mycket för input, jag kirrar rejält större munstycken imorgon och testar :tummenupp Vore suveränt om det avhjälper felet bara sådär, men man kanske inte ska hoppas för mycket...:gnissla Vi får se!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top