busa=skit hoj.. iaf min

svamp69

turbo va annars
Gick med
22 May 2005
Ort
skellefteå
Hoj
busa me turbo
lät marklund montera turbo på min busa.. körde 12 mil sen for topp kolv cylinder.. han höll me allt bara ja skruva.. satt ihop den igen och bytte sprut.. bromsa den där alla värden var bra.. kör 1.5 mil från marklund sen ras igen.. kolven for på fyran igen.. smällte ihop 0.5 mm på insug under ringarna.. ja upp dit igen och tok skruva prov trycker alla spridar och dom är perfekta.. skruvara ihop igen hinner åtta mil sen ras igen samma kolv ser lika dan ut som den andra.. marklund förstår inge.. ska upp på måndag me motorn igen.. någon som varit me om något liknande?????
Måste bara säga att marklund ställt upp till 100% en toppen kille...
 
Last edited:
kolvkylningen kanske!? alltså munstycket som sprutar olja underifrån mot kolvtoppen, kanske har den fått en smäll och är lite felriktad? bara en tanke men det är ju konstigt att det fungerade i bänken :va
 
Last edited:
PD skrev:
kolvkylningen kanske!? alltså munstycket som sprutar olja underifrån mot kolvtoppen, kanske har den fått en smäll och är lite felriktad? bara en tanke men det är ju konstigt att det fungerade i bänken :va



Kylmunstyckena är viktiga som fan. Minsta lilla snett=byt munstycke.
 
Wiseguy skrev:
Det är väl från Marklund, No1 får sina hojar/motorer.
vi har kolla de och de ser fint ut.. har skrivit till han oxå men han hadde ingen teori.. tråkigt när de ska gå sönder hela tiden :(
de som är mest konstigt är att dom senaste två gångerna har de hänt i ca 30.. så de ar ju inte när man drar ur den eller något..
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Beskriv händelseförloppet i detalj så kanske du kan få fler tips.
funkar perfekt i bänken.. sen går den fint på gatan.. nu sist låg vi och körde ca 130 stanna av vek undan en väg bom sen ca 600m in så börja den låta illa.. körde ca 30 hela den streckan.. kolven far på undersidan av ringarna på insugs sidan... mvh johan och tack för alla svar
 
No1 skrev:
Verkar faktiskt skit konstigt då jag själv är inne på 3 Hayabusa turbon utan problem samt att jag aldrig hört talas om något liknande... :va

Känns skönt att höra i från dig att McXpress & Erik gör allt för att få till det hela... :tummenupp

Lyckas du/ni inte så kan du alltid köpa min "Blysläde"... :fyllisar

Patrik,
SWT Racing...
ska upp till erik på torsdag och hoppas vi hittar va de beror på.. va vill du ha för hojen :)
måste säga att ja aldrig varit me om någon som ställt upp så bra som erik.. och de är ju tur annars hade man brytit ihop..
 
Last edited:
svamp69 skrev:
den ser ut som den nyper ihop.. men cylindern får inga skador.. tyvär inga bilder.. mvh johan


Tycker det låter som att den blir för varm, och värmenyper...
Precis som de gamla småcrossarna gjorde när man var liten.

Hur är det me oljekylarna på busorna? Vet att Peter Andersson använder sig av en oljekyl kopplad på kylarslangen, då den gamla inte får plats nånstans när man hänger på turbon.

Är det alltid fyran som nyper?

Har du kollat soppatillförseln i fuelrailen? Låter som ett långskott, men om du inte har originalrailen, så kan det ju vara så att du inte har cirkulation vid fyrans spridare, vilket kan kladda igen...

Oj, vad jag låter som en förståsigpåare :kocko
Jag är ju inte ens klar själv :huvet
 
Värmenypa i 30 km/h? Hade det varit min egen hoj hade jag kollat rundheten på cylindern och spelet mellan cylinder och kolv. För det har du väl gjort?
 
andersbrink skrev:
Värmenypa i 30 km/h? Hade det varit min egen hoj hade jag kollat rundheten på cylindern och spelet mellan cylinder och kolv. För det har du väl gjort?

......
 
Last edited:
t.otte skrev:
Brink... Onödig kommentar...
Tänk steget längre...

Det här skall jag inte lägga mig i men... jag tror nog att Brink kan tillräckligt om motorer för att komma med värdefulla tips, råd och kommentarer.

Om jag skulle välja att diskutera motorer med någon här, skulle jag prata med Brink - han har nog tänkt längre än många andra här (inte bara på motorer).
 
Last edited:
t.otte skrev:
Om man åker i 130 har man en relativt bra kylflöde av luft mot oljekylen som man INTE har om man åker i 30. eller tänker jag fel?

En vattenkyld cylinder kyls av snabbare än vad kolven gör när man övergår från inspirerad körning till lugn körning eftersom kolven saknar någon egentlig kylning annat än en liten oljesprut från ett kylmunstycke samt själva bränsleblandningen. Har man samtidigt lite klen blandning på den cyllen ligger man väldigt risigt till. Ligger man sen åt det tajta håller på spel kolv/cylle får man problem även då och inte bara på full rulle. Kverulera på SH om orsaken när vi inte vet alla fakta... well, orsaken lär vi iaf få höra från Doktorerna på MC-Xpress var det lider.

Att en Nicasil-cylle slår sig efter en överhettning låter mindre troligt - om du nu inte har fodrat om den med vanliga gjutjärnsfoder?
 
Flyer skrev:
Det här skall jag inte lägga mig i men... jag tror nog att Brink kan tillräckligt om motorer för att komma med värdefulla tips, råd och kommentarer.

Om jag skulle välja att diskutera motorer med någon här, skulle jag prata med Brink - han har nog tänkt längre än många andra här (inte bara på motorer).

Ok...
Då utser vi brink till hojdoktor, så ska jag vara tyst...
Håller på visst sätt med i ditt resonemang, men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på... :3freak
De e väl d som är grejen me sporthoj.

PS. Ber om ursäkt brinken om jag var klumpig på tangentbordet...

MEN...
Jag har problem med värmen när jag åker lugnt och långsamt... Har nog med största sannolikhet med att kabelkopplingen till flekten låg som en grå plastklummp och bubblade mot grenröret :hihi
 
Last edited:
t.otte skrev:
Håller på visst sätt med i ditt resonemang, men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på... :3freak
De e väl d som är grejen me sporthoj.

Var väl du om någon som trampade på brink..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top