busa=skit hoj.. iaf min

t.otte skrev:
men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på...

Jag trampar aldrig (medvetet) på någon, har aldrig heller bett någon vara tyst. Vi båda utrycker ju bara våra synpunkter utifrån våra egna personliga erfarenheter. Jag är definitivt ingen MC-Doktor. Kikar du på mina övriga inlägg här på SH ser du att jag svarat rätt korthugget och lindar in det med minsta möjliga sociala smörjmedel.

Vill någon inte läsa min inlägg är det enkelt att lägga till mig på "Ignoreralistan" här på SH. Bara som ett litet tips. :hihi :7peta
 
Ingen skall behöva vara tyst och ingen skall behöva känna sig trampad på - ber om ursäkt om jag träffat ett par ömma tår...

...och nu håller vi på att tappa tråden...
 
Last edited:
Flyer skrev:
Ingen skall behöva vara tyst och ingen skall behöva känna sig trampad på - ber om ursäkt om jag träffat ett par ömma tår...

...och nu håller vi på att tappa tråden...


Fint...
Jag ber om ursäkt som sagt om jag uttryckte mig klumpigt...

Finns det inget svar på denna tråd än?
 
andersbrink skrev:
En vattenkyld cylinder kyls av snabbare än vad kolven gör när man övergår från inspirerad körning till lugn körning eftersom kolven saknar någon egentlig kylning annat än en liten oljesprut från ett kylmunstycke samt själva bränsleblandningen. Har man samtidigt lite klen blandning på den cyllen ligger man väldigt risigt till. Ligger man sen åt det tajta håller på spel kolv/cylle får man problem även då och inte bara på full rulle. Kverulera på SH om orsaken när vi inte vet alla fakta... well, orsaken lär vi iaf få höra från Doktorerna på MC-Xpress var det lider.

Att en Nicasil-cylle slår sig efter en överhettning låter mindre troligt - om du nu inte har fodrat om den med vanliga gjutjärnsfoder?



Faktum är att dom INTE tål överhettning alls

På gammla hojar så har väl vi alla smält kolvar fast då under rätt hygglig last
men man honar bara ur lite ,petar i en nya kolv (eller beg)
tutar vidare justerar bränsle å tändning å förhoppningsvis inte smälter nån kolv igen


Men på en busa så går de inte se

där ryker cylindern direkt aluminium tappar sin bärighet efter 200 grader drygt
spikningar kan innehålla blixtnerslag på över 1000grader ( väldigt korta tider)




Observera att jag inte kan göra nåt uttalande om detta specifika fall
men jag är säker på att mc express inte skulle montera en defekt cylinder

jag beskriver här bara lite av svagheterna på busamotorn angående turboladdning


Ps busacylindrarna går väldigt bra att ha som dörrstopp
men faan så många dörrar har ja ju inte :hihi :D :kocko
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top