BUSA kolvar för turbo i gammalt gixxer 1100 block

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Hej,

Har bestämt mig för att gå på den rekommenderade linjen om att använda busa
kolvar i gixxer 1100 blocket för turbo. Har sett att i -89 o uppåt block så
skulle man hamna på 8:1 i komp direkt utan spacer, men hur blir det med ett -87:a block med 1mm kortare slaglängd? hamnar man i grova drag runt 7:1 i komp eller är det inte så enkelt att räkna?

Tackar på förhand.
 
Du ska använda en 1127 cylinderrad ihop med kolvarna? I så fall tar du av den 0.5 mm på höjden så borde det motsvara kompet med 59 mm veven. Tänk på att 1127 raden inte går ner i 1052 blocket utan bearbetning.
 
gixxern skrev:
Hej,

Har bestämt mig för att gå på den rekommenderade linjen om att använda busa
kolvar i gixxer 1100 blocket för turbo. Har sett att i -89 o uppåt block så
skulle man hamna på 8:1 i komp direkt utan spacer, men hur blir det med ett -87:a block med 1mm kortare slaglängd? hamnar man i grova drag runt 7:1 i komp eller är det inte så enkelt att räkna?

Tackar på förhand.

Om du har 8.0:1 i komp med 59 mm slaglängd får du 7.6:1 med 58 mm slaglängd med 81 mm kolvar. Dvs, slaglängdskillnaden i ändläget motsvarar en fotpackning, dvs 0.50 mm.
 
Tack för svaren! Givetvis ska jag använda en 1127 cylinder, har läst på om beartbetningen så den biten är klar. Eller är en bandit cylinder ett bättre val, som har lite fetare foder?
 
gixxern skrev:
Tack för svaren! Givetvis ska jag använda en 1127 cylinder, har läst på om beartbetningen så den biten är klar. Eller är en bandit cylinder ett bättre val, som har lite fetare foder?

Det skiljer 0.50 mm i diameter mellan 1127 och 1157-fodren. Vill du vara absolut säker på att fodren inte slår sig, ha minst 2.50 mm gods kvar i fodren efter borrningen, dvs installera 3.400" foder. Men det finns de som använder både 1127 och 1157 block med 81 mm kolvar och klarar sig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top