Busa '99 spridarproblem

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har en Busa '99 jag tänkt turbokonvertera i vinter men den går inte som den ska. Hackar och hostar spottar och studsar. Precis som min FE390 gick när spridaren pajade.

Definitivt bränslerelaterat så jag har kollat alla filter inkl spridarna, motståndsmätt dem - alla på 14 ohm, bytt till MCX bränslepump men problemet kvarstår. Nästa felsökning blir att kolla kablarna till spridarna.

Fråga:
Om jag byter till Honda S2000 spridare (som passar rakt av men flödar bättre) måste jag då mappa om hojen?

Stämmer det att originalspridarna klarar max 280-ish hästar?
 
Dragna polskor på batteriet? :7peta
Och självklart kolla alla kontakter till spridarna !
Fick själv igång höger framblinkers enbart genom att dra ut och stoppa in kontakterna några gånger.
Då hade jag redan tagit ut lampan och Ohm mätt den utan att nått tydde på avbrott. Började felsöka på fel ställe.
Skulle gått på kontakterna direkt.
 
Last edited:
Har den stått länge eller nåt sånt? Du kanske ska flödestesta spridarna hos någon med spridartestbänk.
 
Om det sitter sitter powercommander, tre-mod, växellägesindikator på hojen, koppla ur dom grejerna och prova om den går bättre. Kolla också så inte bränsleslangarna viker sig nånstans när du fäller ner tanken. Nya stift?
 
Går lika med och utan PC. Alla slangar ok. Spridarna är bytta en gång.
Ingen som vet om man kan byta spridare rakt av eller kapacitet?
 
Nej, du kan inte byta spridare rakt av, större flöde och samma mapp eller om du vill, spridartider, gör att motorn får för mycket soppa.
 
Är det spridarna som är första begränsningen om man vill ha ut 300-350 hk med turbo nu när pumpen är bytt? Funderar på om jag ändå måste byta spridare sen
 
Då borde det ju också bli fel om bränsletrycket bakom spridarna ökar? Har ju bytt till en högprestandapump nu.

Hursomhelst. Tog loss hela kabelstammen till spridarna och gjorde en översyn och tejpade om den. Även om jag inte hittade något uppenbart fel så gjorde det susen. Gick som en klocka 60-70 mil men nu börjar den hacka lite igen så ev får jag lov att byta den stammen
 
Då borde det ju också bli fel om bränsletrycket bakom spridarna ökar? Har ju bytt till en högprestandapump nu.

Hursomhelst. Tog loss hela kabelstammen till spridarna och gjorde en översyn och tejpade om den. Även om jag inte hittade något uppenbart fel så gjorde det susen. Gick som en klocka 60-70 mil men nu börjar den hacka lite igen så ev får jag lov att byta den stammen

Har du bytt till grövre anslutning på tanken också?
Vet att det bör göras. Nu är jag absolut ingen guru men...

Det är väl en fördel det där att originalpumpen på 99orna sitter externt från början...eller?
 
Last edited:
Hejsan det var ett känt problem med den första Hayabusan -99 med att tanken hade en beläggning invändigt som satte igen både pump och spridare.

Det sitter små nät filter i både pump och spridare och i min fanns det en hel det att rengöra.
Kan vara värt att kolla.
;)
 
Fråga: vad är det för kompressionsförhållande i en gen 1 busa med 2mm spacer? Original är ju 11:1
(Jag provåker så just nu fast utan turbo)
 
Inget i nya bränslefiltret eller i spridarnas små nät.
Har ledsnat lite och bara ställt undan eländet tills jag orkar ta tag i det igen
 
Ursäkta, men en fråga till eller två eventuellt.
Har monterat sånna där snabbkopplingar på bränsleslangar (8mm innerdiam) från Safetydrain.
De stänger av flödet direkt de kopplas isär.

En tanke, vad händer om man sku glömma att ansluta tex returen, går säkringen då??

Känner mig inte sugen att "prova" på den fina större wahlbropump jag har. Har 15 A säkring (original 10 A)
 
Det som händer är att bränsletrycksregleringen sätts ur spel och bränsletrycket blir vad pumpen orkar ge. Skulle inte tro säkringen går.
 
Det som händer är att bränsletrycksregleringen sätts ur spel och bränsletrycket blir vad pumpen orkar ge. Skulle inte tro säkringen går.

Men var tar all överskottsbensin vägen? Är det någon slags bypass-funktion i en bränslepump? Annars måste det väl bli totalstopp på nåt sätt??
 
Allt original är rensat, och jag har extern pump och regulator med retur

Och kan du definiera vad som kan hända när det "sätts ur spel"
 
Allt original är rensat, och jag har extern pump och regulator med retur

Och kan du definiera vad som kan hända när det "sätts ur spel"

Om det blir stopp i returledningen pga att man ej anslutit den droppfria kopplingen på returledningen, då bygger pumpen upp sitt maxtryck och står sen och morrar på lågt varvtal, har du ngt klent på trycksidan, tex en dålig slang eller slangkoppling, som inte tål det trycket, ja då sprängs detta och bensinen sprutar ut. Som PW skriver med andra ord.
 
Låter härligt.:hihi Tack för svar! Kanske bra att slänga ett öga på vad slangarna tål...
 
Det verkar som om TPS'en var boven i dramat. Konstig gasrespons, hostade och hackade, svårstartad och gick inte över 7000 rpm var symtom som uppkom ibland. Ibland gick den bra i en vecka. Svårt att felsöka men dynokörning på Mc-proffsen i Jönköping hjälpte.

Har bara provkört 4 mil men inga konstigheter nu iaf
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top