Bulten gick av!!

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Kul med trådar där alla inriktningar kommer till tals, allt från Hoztic med eventuellt krav på höghållfast skruv till Boost, skiten funkar utan bult över huvud taget, drevet kommer ändå att hållas på plats. Inte så lätt för en nybliven 125-åkare att navigera rätt i den informationen.

Ett tips till TS är att lägga upp en bild, det tror jag underlättar för många att förstå det aktuella caset.

Min gissning är att det rör sig om två skruvar som håller en bricka som ligger utanför drevet som man förskjuter i splinesen så att den låser utanför drevet. Påkänning på dom skruvarna är minimal så det räcker definitivt med en skruv och funkar mycket bra med skruvar av låg hållfasthetsklass, förutsatt att man inte drar för hårt vid montering. I det fallet så skulle man i ett krisläge klarat sig utan låsbrickan också, dra en najtråd i spåret funkar för att ta sig hem. Dock är det en gissning beträffande konstruktionen, så en bild underlättar alltid.

Det finns andra varianter där drevet sitter med en fingängad centrumskruv och ingreppet är väldigt kort, där ställs det ju helt andra krav på hållfasthet och är väl inte att rekommendera att köra utan den skruven även om drevet inte åker av. Det är en dyr axel att byta om splinesen blir skadad...

Joo men exakt!
Jag började att ta i för att ”bulten” ska sitta fast, Eftersom jag aldrig meckat med motorcyklar eller andra fordon så spännde jag inte den tillräckligt hårt förra gången (troligen). Så framkugget flög ju av när jag körde, nu bestämde jag att sätta fast skiten och den gick ju sönder såklart. Som tur fick jag bort resten av den lilla bulten.
Hoppas att Mc-varuhuset hittar en sån hos dom.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Joo men exakt!
Jag började att ta i för att ”bulten” ska sitta fast, Eftersom jag aldrig meckat med motorcyklar eller andra fordon så spännde jag inte den tillräckligt hårt förra gången (troligen). Så framkugget flög ju av när jag körde, nu bestämde jag att sätta fast skiten och den gick ju sönder såklart. Som tur fick jag bort resten av den lilla bulten.
Hoppas att Mc-varuhuset hittar en sån hos dom.

Sifverts skruv i wasteberga har 12:9 skruv å byggmax mfl har ju vanliga 8:8 skruvar,.....

Gör rent gängorna med brakeclean/avfettning/whatever, lägg på en droppe loctite på gängorna innan du drar åt så sitter den kvar sen.
Tips: Köp två och byt båda på drevet, du kan ju mot bättre vetande försvagat den andra oxå :hihi

Lycka till :tummenupp
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Sifverts skruv i wasteberga har 12:9 skruv å byggmax mfl har ju vanliga 8:8 skruvar,.....

Gör rent gängorna med brakeclean/avfettning/whatever, lägg på en droppe loctite på gängorna innan du drar åt så sitter den kvar sen.
Tips: Köp två och byt båda på drevet, du kan ju mot bättre vetande försvagat den andra oxå :hihi

Lycka till :tummenupp

Tack!
Har kollat andra dreven, ser inte dåligt ut. Mc-varuhuset hade inte sånna bultar, men frågade sedan en bilmekaniker och fick leta efter och hittade två likadana. Nu är det bara sätta fast framkugget så är man tillbaka på hojen, toppen!
A2 blire i Maj, tänkte på Yamaha R3 eller ninja 300. Skönt att inte behöva luta sig så mycket men ändå sport känslan, andra förslag?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack!
Har kollat andra dreven, ser inte dåligt ut. Mc-varuhuset hade inte sånna bultar, men frågade sedan en bilmekaniker och fick leta efter och hittade två likadana. Nu är det bara sätta fast framkugget så är man tillbaka på hojen, toppen!
A2 blire i Maj, tänkte på Yamaha R3 eller ninja 300. Skönt att inte behöva luta sig så mycket men ändå sport känslan, andra förslag?

Det heter skruv, har du inte läst länken du fick?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TriumphNynäs skriver
dra en najtråd i spåret funkar för att ta sig hem

På en bandag hjälpte jag en äldre gentleman med att få av framdrevskåpan på hans HD-motor
för han hade tappat framdrev och låsmutter. Hittat framdrevet men inte muttern.

Så han drog ett par buntband runt gängorna för muttern. Muttern enda uppgift är ju att hålla framdrevet på plats.
Och det hålla framdrevet på plats klarar buntbanden.
Allt fixat under lunchpausen.
Efter lunch tog han och fortsatte med att köra om med sin hembyggda hoj med HD motor
där planen var att han samma år skulle köra med hojen, speedway, isracing, bana och backe.

Och efter Gelleråsen blev det vägen hem till Karlstad. Några dagar senare fick jag ett paket med nya verktyg
(skruvmejsel med bits) för mina mm torx hade tagit mycket stryk i hans US insex skruvar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Eftersom jag aldrig meckat med motorcyklar eller andra fordon så spännde jag inte den tillräckligt hårt förra gången (troligen). Så framkugget flög ju av när jag körde, nu bestämde jag att sätta fast skiten

Som du märkt funkade det inte bra, gör rent skruv och gängor med aceton.
Sätt gänglåsning på skruv och i hålet för skruven och dra åt försiktigt, med 2/3 av angivet moment för skruven ("oljig gänga")
Låt torka till nästa dag.
Och det sitter.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/ganglasning-2000031698
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/aceton-2000030019
Och skruv som ersättning för den som gick av hittar du troligen också på Biltema......
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
TS skriver


Som du märkt funkade det inte bra, gör rent skruv och gängor med aceton.
Sätt gänglåsning på skruv och i hålet för skruven och dra åt försiktigt, med 2/3 av angivet moment för skruven ("oljig gänga")
Låt torka till nästa dag.
Och det sitter.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/ganglasning-2000031698
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/aceton-2000030019
Och skruv som ersättning för den som gick av hittar du troligen också på Biltema......

Se till att använda gäng låsning typ löstagbar. (Tex enligt förslag ovan) Den är nästan alltid blå och den för permanent låsning är grön. Den grön brukar också tillåta demontage, men kräver betydligt större krafter och ofta värme. Förstör ofta aluminiumgängor. Används bara när det verkligen behövs.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Se till att använda gäng låsning typ löstagbar. (Tex enligt förslag ovan) Den är nästan alltid blå och den för permanent låsning är grön. Den grön brukar också tillåta demontage, men kräver betydligt större krafter och ofta värme. Förstör ofta aluminiumgängor. Används bara när det verkligen behövs.

För att täta en gängad tätplugg som satt där senare säkerhetsventilen skulle sitta använde teknikern Grön Loctite, det var alltså inte gänglåsning utan nått som används för att täta gängade förband. Gissar att dimensionen på gängan var ca D=25mm.
När vi hade höjt provtrycket till strax över 130 bar så hördes ett visslande ljud. Som lokaliserades till tätpluggen ute på taket.
Den gröna Loctiten hade tryckts ur gängorna som kaviar ur tuben.
Hur varmt var det ? En vanlig höstdag kanske +20C där tätpluggen satt.
Men problemet var kanske att den gröna Loctiten inte fått tid att härda ?
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Lite slarvigt uttryckt så är ökande styrka i ordning blå, grön och röd som är starkast, sedan finns det några andra färger också.
Speciellt vid gängtätning är det viktigt att ha rätt viskositet så att spalten fylls ut. Härdningstiden brukar anges till 2 timmar, men min erfarenhet är att det är klokt att vänta ett dygn om man vill vara säker, man har kanske ingen större koll på luftfuktighet och temp.
Loctite's hemsida är ganska bra
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Härdtid beror bl,a på vilka material de används på.
Flertalet av loctites anaerobprodukter (röda flaskorna) kräver dels att syret försvinner men även aktiva kopparjoner.
I t,ex syrafast och plast samt inaktiva ytbeläggningar finns inte så mycket kopparjoner och då behövs aktivator (t,ex 7649) det är även bra vid limning/tätning vid låga temperaturer.

Däremot bör inte aktivator användas på t,ex mässing, då kan härdningen ske så snabbt att man inte hinner skruva ihop förbandet.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top