Kul med trådar där alla inriktningar kommer till tals, allt från Hoztic med eventuellt krav på höghållfast skruv till Boost, skiten funkar utan bult över huvud taget, drevet kommer ändå att hållas på plats. Inte så lätt för en nybliven 125-åkare att navigera rätt i den informationen.
Ett tips till TS är att lägga upp en bild, det tror jag underlättar för många att förstå det aktuella caset.
Min gissning är att det rör sig om två skruvar som håller en bricka som ligger utanför drevet som man förskjuter i splinesen så att den låser utanför drevet. Påkänning på dom skruvarna är minimal så det räcker definitivt med en skruv och funkar mycket bra med skruvar av låg hållfasthetsklass, förutsatt att man inte drar för hårt vid montering. I det fallet så skulle man i ett krisläge klarat sig utan låsbrickan också, dra en najtråd i spåret funkar för att ta sig hem. Dock är det en gissning beträffande konstruktionen, så en bild underlättar alltid.
Det finns andra varianter där drevet sitter med en fingängad centrumskruv och ingreppet är väldigt kort, där ställs det ju helt andra krav på hållfasthet och är väl inte att rekommendera att köra utan den skruven även om drevet inte åker av. Det är en dyr axel att byta om splinesen blir skadad...
Joo men exakt!
Jag började att ta i för att ”bulten” ska sitta fast, Eftersom jag aldrig meckat med motorcyklar eller andra fordon så spännde jag inte den tillräckligt hårt förra gången (troligen). Så framkugget flög ju av när jag körde, nu bestämde jag att sätta fast skiten och den gick ju sönder såklart. Som tur fick jag bort resten av den lilla bulten.
Hoppas att Mc-varuhuset hittar en sån hos dom.